Gå til innhold

Gi mer plass til en partisjon?

aLj

Anbefalte innlegg

See See...

Har brukt Partition Magic noen ganger når jeg har vært rundt til folk for å fikse..

Har ikke hatt problemer med å utføre det du vil gjøre, så jeg står litt fast når du ikke får dette til å fungere.. Det er jo som regel bare å "click & drag" for å frigjøre plass på den Store (Som av en eller annen grunn har blitt C: stasjonen din., og deretter "Click & drag" E: (Som jeg går ut fra at du har Windows XP installert nå.)

Hvor stor ønsker du at Windows partisjonen din skal være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
See See...

Har brukt Partition Magic noen ganger når jeg har vært rundt til folk for å fikse..

Har ikke hatt problemer med å utføre det du vil gjøre, så jeg står litt fast når du ikke får dette til å fungere.. Det er jo som regel bare å "click & drag" for å frigjøre plass på den Store (Som av en eller annen grunn har blitt C: stasjonen din., og deretter "Click & drag" E: (Som jeg går ut fra at du har Windows XP installert nå.)

Hvor stor ønsker du at Windows partisjonen din skal være?

9094542[/snapback]

Kunne tenkt meg 15gb ihvertfall.. Men får ikke justert opp fra 4,89. Og det er ikke demo-versjonen. Kanskje jeg må gjøre noe grunnarbeid først?

Lenke til kommentar

Du har lagt fram en kjempe stor bilde av dine disker og partisjoner, men dessverre velge dere å ignorere den totalt.

Jeg vet ikke om det som vises er riktig, men hvis det er det, så har du nokså så uvanlig partisjons opplegg på diskene dine.

For at du skal forstå hva er det du driver med og hvordan du skal ordne opp i det så er det nettopp nødvendig å se på bilde du har lagt fram her.

C:\ er en aktive/primær partisjon og ligger etter en extended partisjon. I den extended partisjon ligger en logisk stasjon nemlig E:\.

1-disken C:\ er og ellers kan være din system partisjon.

2-du kan ikke utvide den E:\ før du utvider den ---extended partisjon—som E:\ ligger i.

Og du kan ikke utvide den extended FØR du minsker den C:\.

Den extended partisjon har ikke noe bokstav---den kjenner du kun fra farge i PM, som er

lys blå eller grønn (ser ikke så godt jeg).

Så å peke på den blå/grønn felt er ikke det samme som å peke på den rosa.

Det samme gjelder for disken nr 2, bare at den G:\ står som Unformated.

F:\HP_Pavilion er sikkert den original partisjon fra HP., dvs original disk og partisjon med OS.

Med alt det som utgangspunkt:

-Du må bekrefte fra hvilken disk PC-en din starte fra---hvilken er din system partisjon----er det den F:\ eller det er C:\ ?

Det kan du se under Diskbehandling i Windows.

Diskbehandling----høyre klikk på Min Datamaskin----klikk på Behandle---klikk på Diskbehandling. Ta bilde fra der du.

Deretter kan man finne hva er det best å gjøre i din situasjon.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Du har lagt fram en kjempe stor bilde av dine disker og partisjoner, men dessverre velge dere å ignorere den totalt.

Jeg vet ikke om det som vises er riktig, men hvis det er det, så har du nokså så uvanlig partisjons opplegg på diskene dine.

For at du skal forstå hva er det du driver med og hvordan du skal ordne opp i det så er det nettopp nødvendig å se på bilde du har lagt fram her.

C:\ er en aktive/primær partisjon og ligger etter en extended partisjon. I den extended partisjon ligger en logisk stasjon nemlig E:\.

1-disken C:\ er og ellers kan være din system partisjon.

2-du kan ikke utvide den E:\ før du utvider den ---extended partisjon—som E:\ ligger i.

Og du kan ikke utvide den extended FØR du minsker den C:\.

Den extended partisjon har ikke noe bokstav---den kjenner du kun fra farge i PM, som er 

lys blå eller grønn (ser ikke så godt jeg).

Så å peke på den blå/grønn felt er ikke det samme som å peke på den rosa.

Det samme gjelder for disken nr 2, bare at den G:\ står som Unformated.

F:\HP_Pavilion er sikkert den original partisjon fra HP., dvs original disk og partisjon med OS.

Med alt det som utgangspunkt:

-Du må bekrefte fra hvilken disk PC-en din starte fra---hvilken er din system partisjon----er det den F:\ eller det er C:\ ?

Diskbehandling----høyre klikk på Min Datamaskin----klikk på Behandle---klikk på Diskbehandling.  Ta bilde fra der du.

Deretter kan man finne hva er det best å gjøre i din situasjon.

9095270[/snapback]

H:\ disken er en gammel harddisk fra en gammel PC, så den er egentlig uviktig. Skulle kanskje ha nevnt det. (Den er formatert og alt, men har ikke orka og skifte navn.)

E:\ er en del av C:\ Disken

E:\ = Windows installert.

ediskal2.th.jpg

Så hvis jeg har fortstått riktig skal jeg utvide den lille blå-greia i PM for så og minske C:\ deretter forstørre E:\ ?

EDIT: La med et litt bedre bilde, hvor jeg har kutta ned C:\'en med 20GB.

pmab9.th.jpg

What's the next step?

EDIT2:

Har prøvd å resize den blå-greia, men får ikke til å gå over 4,9 GB.. Don't know what to do

resizegz8.th.jpg

Endret av aLj
Lenke til kommentar

Slik du har kutta på den C:\, får du ledig plass på høyre side av C:\.

Det blir da umulig å utvide den E:\.

Hovedregel: du kan utvide en partition mot høyre----så sant du har ledig plass.

Det har du ikke her. Ledig plass finner du ETTER C:\.

Men kan du ta bilde fra Windows Diskbehandling? Fra der vil du se hvilken disk er din system partition.

System og boot partition KAN være den samme partition men ikke nødvendigvis.

Hos deg : E:\ er din boot /oppstarts partition MEN ikke din system.

Diskbehandling----høyre klikk på Min Datamaskin----klikk på Behandle---klikk på Diskbehandling.  Ta bilde fra der du.

Høyre klikk og velg Behandle---ikke venstreklikk på Min datamaskin

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Slik du har kutta på den C:\, får du ledig plass på høyre side av C:\.

Det blir da umulig å utvide den E:\.

Hovedregel: du kan utvide en partition mot høyre----så sant du har ledig plass.

Det har du ikke her. Ledig plass finner du ETTER C:\.

Men kan du ta bilde fra Windows Diskbehandling? Fra der vil du se hvilken disk er din system partition.

System og boot partition KAN være den samme partition men ikke nødvendigvis.

Hos deg : E:\ er din boot /oppstarts partition MEN ikke din system.

9095386[/snapback]

diskbehandlinglf7.th.jpg

Now let us see you work some miracles : )

Lenke til kommentar

Hehe, det er ikke noe miracles med data ser u.

Men OK den C:\ er din system.

Slik det ser ut nå, vil jeg forsøke å bli kjent med PM først.

Jeg bruker ikke den, men den arbeider vel ut fra samme vilkår.

Den G:\ partition, er ingeting i.

Da prøver du på følgende:

-Slett den G:\ og deretter slett den område som G:\ ligger i. Den er en extended partition.

-Deretter merker du den F:\ som inactive

-Da skal du prøve----å utvide-den F:\ mot venster---dvs at den går over hele disken din.

Kan du gjøre det?

Alt det med PM. Slik kan du bekrefte at du får til en del får du prøver på C:\ og E:\.

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg brukte PM nå, men skal prøve..

Nå når du har frigitt plass til høyre for partisjon c:, så skal det være mulig å flytte partisjon C: helt til høyre, og dermed få den frigitte plassen til høyre fra E: i stedet. Da kan du først utvide den "utvidede(Extended)" partisjonen, og deretter den logiske partisjonen.

Men i mitt oppsett ville jeg absolutt ikke hatt et slikt "rot".

Jeg ville forminsket C: så langt ned plassen tilsier, deretter opprettet en ny partisjon av den ledige plassen, og rykt fullfør. Deretter flyttet alle filer som ligger på C: over på den nye partisjonen (Gjøres jo i explorer)

Deretter innstallert Windos på den nå tomme c: partisjonen. (Normalt vil jo c: være både system og boot partisjon, og det vi det bli nå også.)

Deretter går du tilbake i PM og sletter E: og legger denne plassen til C: eller den nye partisjonen..

Merk det sise her trenger du ikke henge deg opp i om du ikke liker opplegger

Lenke til kommentar

Jeg gjorde alt, sletta den grønne alt mulig rart, men akkurat sånn som sist så skjer det INGENTING når jeg restarter pcen!

Får bare denne meldingen på en skjerm som ser ut som den filsjekk-systemet til windows (blå bakgrunn-greia, IKKE BLUESCREEN!) hvor det står "Finner ikke XMNT2002 - Hopper over AUTOCHECK".. Lurer på om det er noe galt med softwaren, eller noe jeg ikke gjør rett. Jeg sletter og applier så blir jeg bedt om å restarte pcen og det gjør jeg men ingen forandring..

Help!

Fikk sletta den G:\ partisjonen forresten, men det skjedde mens jeg var i windows.

Endret av aLj
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med software, men software gjør forandringer som ikke alle setter pris på.

Du poster og skriver her aLj, betyr at du har adgang til en maskin til?

(ellers som svar til post 29 fra Miniguru: det er riktig slik du beskriver situasjonen.

Det jeg ønsker er å få aKj å forstå litt mer systemet sitt og de problemstillinger som kan komme med bruk av PM.

Det er ikke noe Fullgod løsning vi er etter her. Så vi er enig i det. Man kan prøve andre løsninger og, som du skriver.)

At Pc-en starter ikke riktig og at autochk kommer i bilde er helt normal det.

At autokontroll svikter er det normalt det og.

Men PC-en skal starte. Ingen forandring i er gjørt på disk 0.

Derfor:

- kontrollere Bios for hvilken disk står som ---first boot priority--.

-kople fra eventuelt disken (hp_pavilion.)

Det var en del av opplegget, som tidligere nevnt, at jeg ønsket at du skal forandre Disk nr1 og ikke Disk nr 0 (med Windows i). Så lenge du forandrer ikke noe på disk nr 0, så er ikke farlig.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jada! Etter en deil prøving og feiling fant jeg ut at programmet mitt var rett og slett ødelagt, så jeg "fant" en annen versjon; Gjorde alt som har blitt fortalt og vips:

endeligbf0.th.jpg

TUSEN hjertelig takk til alle som har svart og hjulpet, setter ufattelig stor pris på at jeg slapp å formatere!

Med vennlig hilsen

Alexander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...