Gå til innhold

Linux eller Win2000. Stabilitet!

Anbefalte innlegg

Flamewars er gøy ja, feed the trolls. Av Linux og win2k, så må jeg si at jeg hadde kommet til å valgt linux, spesielt på nyere hw, da 2k ga meg en hodepine av dimensjoner når jeg skulle begynne å lete drivere til det. Det går veldig greit på "eldrende hw" men å finne drivere til ny hw hadde jeg problemer med. (kjempegøy) dette var ett ikkeproblem i linux (selv om du har hw som ikke støttes her også) win2003 har jeg ikke noen erfaring med, så det tørr jeg ikke uttale meg om.

For stabilitet, så ville jeg valgt Debian, MEN, jeg vil anbefale deg å teste win2k/win2003 og Debian for deretter selv velge etter at du har testet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Hvorfor det er 20 CDer kan man jo spørre seg, det er vel for å ha alt tilgjengelig, men alt av tilleggssoftware kan lett legges inn senere via nett. Alt du trenger for å få inn basissystemet skal ligge på CD1 (og da velger du hvilket grensesnitt du vil ha ved å laste ned CD1 for Gnome, KDE, Xfce osv.. dette kan lett byttes senere)

Lenke til kommentar

Noe sier meg at ymse distroer kanskje kunne blitt flinkere på å få fram at man ikke trenger å laste ned f.eks. 20 CDer. Lett å gå i fella for en nybegynner :p

Kort og godt, gjør som Sokkalf^ sier, og last bare ned CD1. De resterende CDene inneholder haugevis med ekstra programmer og kildekode til all softwaren.

Slikt er bedre å laste ned senere vha. apt-get/aptitude eller grafiske Synaptic. Software blir også oppdatert når det dukker opp sikkerhetsfeil o.l., så pakkene på CDen kan bli utdatert etter hvert. Ved å apt-get'te programmene dine får du nyeste versjon.

Og du sparer miljøet ved at du slipper å brenne så mange CDer ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Installerte Debian KDE og fikk jo "sjokk" det er jo supert ;) Men jeg har ett problem, inni KDE så flimrer skjermen hele tiden, det går 15-20 vertikale streker på skjermen som flimrer, så man får ikke lest tydlig hva som står på skrivebordet.

Noen som vet hva dette kan være?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Antagelig for høy/lav oppdateringsfrekvens i forhold til hva (jeg gjetter) CRT skjermen er ment for. Se om du finner noen innstillinger for oppløsning og oppdateringsfrekvens i KDE-kontrollsenteret. Jeg tror kommandoen for å starte det er kcontrol, men er ikke helt sikker siden jeg bruker gnome.

Lenke til kommentar
Antagelig for høy/lav oppdateringsfrekvens i forhold til hva (jeg gjetter) CRT skjermen er ment for. Se om du finner noen innstillinger for oppløsning og oppdateringsfrekvens i KDE-kontrollsenteret. Jeg tror kommandoen for å starte det er kcontrol, men er ikke helt sikker siden jeg bruker gnome.

9143496[/snapback]

Hei, Er en flatskjerm, har satt den på 1280x1024 og HZ er korrekt.

Er ennå samme problemet

Lenke til kommentar

Hmm... har du en annen skjerm (annen type og merke) du kan koble til og se om stripene fortsatt er der?

forslag 1:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ellers kan du kanskje forsøke å redigere xorg.conf :

sudo kate /etc/X11/xorg.conf

Finn linjene:

Section "Monitor"

HorizSync

VertRefresh

Kommenter ut slik:

# HorizSync

# VertRefresh

Sørg for at det ligger en slik linje der isteden:

Option "DPMS"

lagre og restart X, Ctrl+Alt+Backspace (eller restart maskinen)

forslag 2:

Rediger xorg.conf:

Finn Section "Screen"

Sett DefaultDepth 16

sørg for at det finnes en subsection "display" med depth 16 og riktig oppløsning.

Hvis ikke dette virker, kan det kanskje hjelpe med mer informasjon om maskinvaren.

Åpne en konsole og skriv lspci -nn og legg ut resultatet her.

Lenke til kommentar
Hmm... har du en annen skjerm (annen type og merke) du kan koble til og se om stripene fortsatt er der?

forslag 1:

Ellers kan du kanskje forsøke å redigere xorg.conf :

Finn linjene:

Section "Monitor"

HorizSync

VertRefresh

Kommenter ut slik:

# HorizSync

# VertRefresh

Sørg for at det ligger en slik linje der isteden:

Option  "DPMS"

forslag 2:

Rediger xorg.conf:

Finn Section "Screen"

Sett DefaultDepth 16

sørg for at det finnes en subsection "display" med depth 16 og riktig oppløsning.

Hvis ikke dette virker, kan det kanskje hjelpe med mer informasjon om maskinvaren.

Åpne en konsole og skriv lspci -nn og legg ut resultatet her.

9151202[/snapback]

Hei

Får ikke denne komandoen til å fungere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...