Gå til innhold

Win2000 eller Linux (En eller annen versjon)

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er kanskje noe som er spurt om før men uansett.

Jeg er på jakt etter det mest stabile OS som er ute på markede. Pcen må "aldri" feile, den blir restartet sikkert 10ganger om dagen, men når den er på så må den aldri få "blåskjerm" etc...

Hva er mest stabilt? Win2000 eller Linux (En av de mange versjonene)

Håper noen kan komme med ett fornuftig svar.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig så er dette stort sett opp til brukeren, det eneste som kan få et moderne operativsystem til å gå i blåskjerm er drivere, dette gjelder alle OS.

Jeg hadde problemer med blåskjerm på min XP en stund, men det var fordi skjermkortet sin kjøleribbe var tett av støv, så etter jeg fikset det, har den gått som en klokke.

Fordeler med Linux:

- det er gratis

- det meste man skulle trenge av programmer følger med

- sikkert noen som har noe mer her, jeg er blank.

Fordeler med Windows:

- det er enkelt i bruk

- dll-støtte gjør at man slipper den forbanna rekompilering av programmer for å legge til nye ting (som video dekoder til VLC)

- de fleste programmene som er tilgjengelig til Linux, er også tilgjengelig til Windows

- maaaange fler programmer tilgjengelig, da spesielt i proff markedet

- mange spill tilgjengelig, for de som spiller mye spill.

Selv har jeg bare brukt Red Hat Linux 10, og Slackware 11, så det er sikkert noen som har bedre erfaring med noen andre linux versjoner.

Ubuntu fikk jeg ikke installert, fordi skjermbildet var sort-hvitt, interlaces, og 4 ganger større en skjermen min :p så det var umulig å se noe som helst.

Du kan jo også kikke på whylinuxisbetter selv om denne må være skrevet av en 12-åring uten noe kunnskap om operativsystem.

Men hvorfor Windows 2000?

Lenke til kommentar

Vel, det er egentlig samme hva du bruker. Kjører Windows 2000 som hovedos på hovedboksen min og Windows 2000 som standalone OS på den andre maskina på rommet. Jeg er svært fornøyd med Windows 2000. En ting til man skal merke seg, er at hvis man kjører Windows 2000 så kan man som oftest ikke kjøre den nyeste programvaren fra Microsoft, slike programmer som WindowsLiveMessenger, Windows Defender, Office 2003 (TROR JEG), Office 2007, . Andre programvarerer fra Andre levrandører som ikke kan kjøres på Windows 2000 er:

Norton Antivirus 2006 og 2007,

Norton Internet Security 2006 og 2007,

Med flere.

Kommer ikke på flere i farta. For min del har ikke dette noen ting å si for jeg bruker nesten alltid Alternativer til Microsoft sin programvare.

Når sant skal sies så kommer det ikke blåskjerm bare pga drivere. Det kan også komme av programvarekonflikt, f. eks flere Antivirusprogrammer på samme Windows, gåen harddisk, ødelagte rambrikker osv. Kan være så mye som lager blåskjerm.

Fordelen med Linux er at den IKKE lager Blåskjerm :p.

Selv har jeg nesten aldri holdt på med Ubuntu eller noen av de buntu distroene så de kan jeg ikke si noe om. Egentlig har jeg stortsett holdt meg til Slackware og Zenwalk når det gjelder Linux.

Lenke til kommentar
Fordelen med Linux er at den IKKE lager Blåskjerm :p.

Selv har jeg nesten aldri holdt på med Ubuntu eller noen av de buntu distroene så de kan jeg ikke si noe om. Egentlig har jeg stortsett holdt meg til Slackware og Zenwalk når det gjelder Linux.

9095278[/snapback]

Fordelen med blåskjerm, er at du får vite hva som gikk fryktelig galt i veien.

Blåskjerm kommer kun av drivere, indirekte fra hardware :) og anti-virus programmer installerer drivere for å fungere skikkelig (dette ble endret på i Vista hvis jeg ikke tar helt feil, så anti-virus programmer får et eget SDK for å unngå et evt sikkerhetshull med anti-virus programmer)

Lenke til kommentar
- dll-støtte gjør at man slipper den forbanna rekompilering av programmer for å legge til nye ting (som video dekoder til VLC)

Huh? Dette har da linux hatt så lenge jeg kan huske. DLL står for Dynamic Link Library, og filene heter riktignok ikke .dll på linux, men .so (shared object). Funksjonaliteten er derimot den samme.

Lenke til kommentar
QNX er stabilt. Det brukes i biler, fly, atomreaktorer osv.

9095937[/snapback]

Hva er QNX? Kan du forklare dypere?

Trur jeg går for windows 2000

9099789[/snapback]

http://www.qnx.com/

Hvis du laster ned "QNX Momentics 30-day Eval - QNX Neutrino x86 Host" kan du prøve det gratis. Jeg tror faktisk at selve operativsystemet fungerer også etter 30 dager, det er bare et program for a lage programmer til QNX som stopper å virke.

Logg deg inn med brukernavn [email protected] og passord temp00.

Edit: NetBSD er forresten mest stabilt av "vanlige" operativsystem.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Huh? Dette har da linux hatt så lenge jeg kan huske. DLL står for Dynamic Link Library, og filene heter riktignok ikke .dll på linux, men .so (shared object). Funksjonaliteten er derimot den samme.

9096179[/snapback]

Ser det nå, tydeligvis brukes det altfor lite, da på min Slackware versjon, var det nermest umulig å installere noen programmer.

Det var helt umulig å finne riktig biblioteker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...