Gå til innhold

Sammenslåing av utdannelser

kimla

Anbefalte innlegg

Jeg er en person som er veldig interessert i IT og programmering. Men i det siste har jeg funnet ut at jeg har lyst til å gjøre andre ting i tillegg til IT, og heller bruke IT som et verktøy (som det jo i største grad er) for å nå målene mine.

Det andre faget er fysikk, syns dette virker utrolig interessant ut. Jeg har ikke så mye erfaring i det enda, ett år på vgs, men ble forelsket i faget (tross en under-snittet bra lærer).

Men spørsmålet er da, er det noe mulighet her i Norge, i et eller annet forskningsmiljø e.l, å slå sammen disse 2 utdannelsene?

Si jeg ta bachelor/master i IT, og så tar bachelor/master i fysikk. Da er det kanskje en ide å fokusere på grafiske ting i IT-studiet, 3d-programmering o.l. Dette for å kunne lage programmer som f. eks. viser/beregner hvordan tyngdekraften og andre krefter fungerer i samspill. Dette var dog bare et eksempel.

IT er jo et enormt bra verktøy, og jeg tror ikke de norske skoler (eller kanskje skoler generelt?) ser hvilke muligheter vi får hvis vi slår sammen utdanninger.

En IT-utdannelse skal jeg ta uansett, og mest sannsynlig en fysikk-utdannelse i tillegg.

Får jeg ikke tak i en jobb (blir vel helst forskning det vel) som klarer å høste fordelen av å ha begge studiene så må det isåfall bli gjort på fritiden.

Hva mener du om dette?

Har du erfaring med å slå sammen diverse linjer med IT-fag?

Har du kanskje forslag til andre linjer som hadde vært bra å slå sammen med IT?

Jeg oppfordrer til debatt om dette temaet. Ser ut som om mange tar det for gitt at en IT-jobb er en IT-jobb, en fysikk-stilling er en fysikk-stilling. Kanskje spesielt også forskning innen medisin og legevitenskap er en god kandidat for sammenslåing av IT-utdannelse?

Håper på kreative svar på hvordan man kan utnytte andre typer yrker hvis man har IT i ryggsekken i tillegg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende person har hvertfall en hel haug med kunnskap innenfor IT-feltet, og han har gått over til forskning når det gjelder å leve evig (hvertfall noen hundre til tusen år).

Aubrey de Grey: Why we age and how we can avoid it

Poenget er at det virker som om han har tatt med seg mange gode erfaringer fra IT, og det har han faktisk sagt selv også.

Edit: skriveleif.

Endret av kimla
Lenke til kommentar
IT (delvis) og økonomi er en solid kombinasjon som allerede finnes blant annet hos NTNU og de andre som tilbyr ind.øk., BI og NHH (relativt lite IT, men valgfag).

9096320[/snapback]

Vet det er mer innen økonomifag o.l. Og det er jo utdannelser som kanskje kan gå mer direkte opp mot hverandre lettere.

Men når det gjelder forskning da?

Lenke til kommentar

Dette er et forum som i stor grad består av personer som har en forkjærlighet for IT. Men dere må da ha andre interesser også, eller vil alle her bli IT-konsulenter o.l?

Ingen her som har andre interesser som kanskje kan kjøres opp mot IT?

Lenke til kommentar

Det verkar som du meiner at dei som har IT-utdanning lev i si eiga vesle IT-boble uten kontakt med verda omring og kun driv med "IT". IT har liten verdi i seg sjølv og er mest eit verkty for å løyse problem innafor andre felt, enten det gjeld å lage konstruksjonsprogram for oljeplattformer eller lage intranett for Rema.

Om du tek ei fysikk-utdanning vil du i stor grad bruke programmering til nettopp det du nevner og det er opp til deg sjølv kor dyktig du blir.

Eventuelt kan du sjå på http://www.ntnu.no/studier/ingeniorvitenskap-ikt som kombinerer nettopp tradisjonelle ingeniørfag med datateknikk.

Lenke til kommentar

Med unntak av studiet du linket til så er de fleste IT-studier rettet mot bare dette med IT, veldig lite annet som regel. Men det har ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre.

Hvilket fag, eller retning, tror du at det hadde vært hensiktsmessig å slå sammen med IT for å komme lengre?

Lenke til kommentar

Finnes flere muligheter for deg. F.eks. kan jo mange av ingeniør-fagene lett kobles sammen med IT. F.eks. Siv. Ing. fysikk og matematikk (http://www.ntnu.no/studier/fysikk-matematikk) der får du fordype deg i realfag og får tyngde både ifht. forskning og indeustriell problemstillinger (spesielt det siste). Du kan også velge fag som OO programmering, numerisk programmering i tillegg til at du har matlab i første klasse.

Dette gjelder flere andre linjer også, mange disipliner der programmering og IT er et viktig verktøy, spesielt mtp. å programmere simulasjoner osv.

Hvis du ønsker å faktisk ta en IT-utdannelse men kombinere med andre fag så er det fortsatt mange muligheter.

Mest frihet har du kanskje med å ta en bachelor på universitetet. F.eks. informatikk på NTNU (http://www.ntnu.no/studier/bit/oppbygging), som du ser kan du der velge syv fag helt fritt. Disse kan altså være fysikk, swahili, økonomi eller hva som helst.

På masternivå er det nok litt værre. Ønsker du å ha IT som en del av fagområdet ditt og ikke bare som verktøy så er utvalget litt mindre. Går du Siv. Ing. datateknikk så kan du f.eks. fordype deg i grafikk og dermed få jobbet mye med matematiske og fysiske problemstillinger. På rent tverrfaglige mastere som kombinerer IT og annen fagretning så er ind.øk. nevnt. Du har også IS Management (http://nith.no/meny/studier/masterstudier/ism) der du studerer samspillet mellom organisasjon, ledelse og IT.

Jeg har selv Bachelor fra NTNU og jobber med ISM master, så har du spørsmål om noen av disse er det bare å spørre.

Lykke til.

Lenke til kommentar

"Det du syns er mest interessant" er fasitsvaret på det :) Du vil alltid gjere ein betre jobb med ting du finn interessant enn med noko du berre har lært fordi nokon sa det var lurt.

Så ettersom du er interessert i fysikk ville eg ha teke ei masterutdanning og valgt IT-emne som fordjupning dei siste tre åra - f.eks skrive hovudoppgåve om datasimulering av fysikk-fenomen X. Du får ikkje da ein IT-grad, men det vil truleg være overflødig - eg jobbar i ei norsk programvarebedrift saman med folk frå mange disiplinar, og blant dei beste programmerarane finn du mange med bakgrunn frå elektronikk, matte, fysikk etc.

Endret av pekle
Lenke til kommentar

Tja, i andre land som Australia er det vanlig med såkalte double degrees. Der tar man to bachelorgrader på 5 år. Eks: http://www.qut.edu.au/study/courseinfo/doubledegree.jsp Såvidt jeg vet eksisterer det ikke tilsvarende i Norge. Veien å gå her er vel å ta et friere studium innenfor,f.eks bachelor IT, også velge en god del fag innenfor fysikk . Resultatet av dette kan jo bli å jobbe med medisinske instrument som CAT-scannere og andre strålemaskiner. Og da programmering/vedlikehold av verktøy for visualisering av data. Andre jobber som er relevante med en slik utdanning er jo selvfølgelig innenfor spill bransjen der trenger de folk med god fysikk kunnskaper samt programmering. Oljebransjen trenger vel også folk med slik dobbel kompetanse.

Lenke til kommentar

Dette var bra tresko.. Du har skjønt det! :)

Tenkte mest bare på å gå 2 bachelor/master grader etter hverandre, i mitt tilfelle først informatikk, så fysikk. Tror jeg kan tjene mye på det i lengden (kanskje ikke så mye mer penger, men mye mer kunnskap og ferdigheter).

Vil ikke ha en mellomgrad, altså som fokuserer halvveis på begge veiene gå og som slår de sammen. Jeg vil ha en god utdannelse innen IT og spesielt programmering. Så vil jeg ha en god utdannelse i fysikk. Deretter kan jeg bruke ferdighetene til det ytterste siden jeg kan "alt" om fysikk og "alt" om IT/programmering, og ikke bare nok til at jeg kan kombinere de på spesialistområde...

Jeg har funnet ut at jeg er teoretiker, ikke at jeg er noe god teoretiker, men teoretiker. Altså jeg liker å leke med teorien siden den har så mange spennende muligheter på lur. Og da gjøre kalkulasjoner og simuleringer ved hjelp av IT/programmering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...