Gå til innhold

Kan noen lære meg litt om responstid


Anbefalte innlegg

Når en skal se på responstid på en skjerm ( spilling), hva er da å anbefale?

 

Er det noen forskjell i kriteriene på CRT og Lcd?

 

Hva er standard responstid? 8ms?

 

Er det noe annet en bør se etter for ikke å få "etterslep" på spill?

 

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt grønn på det området og ble litt forvirra av noen kommentarer på komplett.no

 

--------------------------------------------------------------------

Her er det 5 ms responstid og klager på mye etterslep

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327346

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Her er det 8ms responstid og skryt over at 8ms er kjempebra, og gir ingen etterslep i kommentarene.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317491

---------------------------------------------------------------------------

 

Har selv en CRT skjerm 19" Dell m782p som holder 100 hz på 1024x768, og 120hz på 800x600, som jeg er kjempefornøyd med, og skal snart kjøpe ny pc.

Er det noen vits i å kjøpe ny skjerm?

 

 

Takker for innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det finnes ingen standarder for å måle responstid. Alle produsentene bruker den målemetoden som gir best resultat på akkurat deres skjerm, og det gjør at den oppgitte responstiden til en skjerm bør tas med minimum to spiseskjeer salt.

 

De fleste skjermer med oppgitt responstid på 8ms eller mindre pleier imidlertidig å være åkei. Etterslep på LCDer har blitt et mye mindre problem nå enn det var for noen år siden.

Lenke til kommentar

Er vel to måter å måle på. SVART til HVIT til SVART (hvor svart er pixel PÅ) og GRÅ til GRÅ (GTG), hvor GTG bør være en gjennomsnittsverdi av alle mulige GTG respons tider.

 

Grå til grå er vel egentlig en bedre indikator enn svart til hvit, siden det er i det området skjermen blir mest brukt.

 

Det er fremdeles en del forskjeller mellom panel typer, hvor S-PVA er hakket bedre til spilling, men har dårligere fargegjengivelse enn S-IPS.

De fleste skjermer har i dag god nok responstid til spilling.

Endret av LastNinja9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...