Gå til innhold

Trenger jeg ny vifte!?


Bragonfly

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en selvkomponert Komplett pc med en god del dyr innmat, jeg er langt ifra noe pc geni så vennligst ha tålmodighet :cool: . Jeg har tidligere hatt problemer med et grafikkort som førte til bugs i alle 3D programmer (viste seg og være defekt kort), og som jeg fikk byttet ut med et Nvidia Geforce 8800 GTX og allt virker bra en stund helt til allt frøs(skjer bare i 3d programmer), etter noen sekunder kom bildet tilbake men farger/objekter var fordreid/feil og PCen krasjer kort stund etter. Gjorde et forsøk med og åpne kabinetter fjerne støv fra vifter uten noen forandring, jeg prøvde også å sette en bordvifte med retning mot hovedkortet (ja det funker faktisk) som hjalp en stund, men jeg kan ikke bruke den "fulle kraften" av grafikkortet uten at problemet kommer tilbake. Jeg sjekket temperaturen med Nvidia monitor som viste følgende:

 

cpu: 45* C

system: 35* C

gpu1 70* C

 

Jeg er ihverfall nogenlunde sikker på at det har noe med temperaturen og gjøre men langt ifra 100%, noe hjelp hadde vært konge.

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herre!

 

Du må få kjøling på PC'en din. [b)Hvordan står PC'en din?[/b]e klær eller annen dritt rundt den? Har du den inne i et skap, så ta den ut.

 

Du må få bedre kjøling. Hvilken kabinett har du? Jeg/andre kan sikkert liste en liste opp med vifter du kan trenge (og en viftekontroller).

 

Du får for lite kjøing. Selv med min kalde PC med 4 utblåsingsvifter (PSU, 120mm 2*92mm vifter) får for dårlig kjøling i bunnen av kabinettet.

 

Du kan kanskje trenge en ny kjøler til GPU, men mister man ikke garantien da?

Lenke til kommentar

om en bordvifte ikke hjelper er det nok snarere mangel av goop og/eller dårlig festede kjøleribber som er problemet. seriøst, om bordvifta di likner min så er det mer enn nok vind i en slik.

 

forøvrig, narutofan, håper du har nok innblåsning i den maskinen... får mange vifter ut uten tilstrekkelig inntak vil, etter min erfaring, for det første føre til voldsom oppsamling av støv i alle kriker og kroker (særlig diskettstasjon, cdrom etc.) pga. undertrykk, og for det andre vil effekten av viftene være langt ifra optimal fordi det rett og slett ikke kommer nok luft inn. vanlige pc-vifter fungerer dårlig ved høy motstand.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Som sagt har ikke mye peil på hardware men er kjøleribba den metallklossen på hovedkortet, har en Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel, ATX Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2,PCI-Ex16. Den er i så fall varm som en stekeplate men sitter på plass...

 

Har en Cooler Master Cavalier 3 kabinett og pcen står forøvrig helt fritt uten noen tildekking, hvis det er snakk om en ny kjøler/vifte, er det da til hovedkort (bytte den gamle) eller til selve kabinettet?

 

Når det kommer til garantien så går det på selve produktet som kort, strømforsyning etc. alle komponenter er bestilt individuelt.

post-134819-1184722384_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om disse tempraturene er idle med bord vifte blåsende på kortet, har du bastu temps på rommet.....(?).

Om du ikke kan spille for fullt med bordvifta mot kortet, og den idler på 70C, ja da er det noe heftig galt med kortets kjøle evne. Ett 8800GTX kort krever på ingen måte noen form for extreme løsninger for å virke optimalt. Ett normalt kabinett med f.eks 1x120mm inn og 1x120 ut holder i lange baner.

Legg tanken om at det er noe galt med kjølingen i kabinettet død, om du har noe lignende av hva jeg beskrev over. Du skal ikke behøve å oppgradere/forandre noen form for kjøling dersom ditt oppsett er normalt.

 

Skjekk tempraturene på kortet under spilling og post dem her...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Om disse tempraturene er idle med bord vifte blåsende på kortet, har du bastu temps på rommet.....(?).

Om du ikke kan spille for fullt med bordvifta mot kortet, og den idler på 70C, ja da er det noe heftig galt med kortets kjøle evne. Ett 8800GTX kort krever på ingen måte noen form for extreme løsninger for å virke optimalt. Ett normalt kabinett med f.eks 1x120mm inn og 1x120 ut holder i lange baner.

Legg tanken om at det er noe galt med kjølingen i kabinettet død, om du har noe lignende av hva jeg beskrev over. Du skal ikke behøve å oppgradere/forandre noen form for kjøling dersom ditt oppsett er normalt.

 

Skjekk tempraturene på kortet under spilling og post dem her...

9093866[/snapback]

 

 

Testet max kvalitet på et spill og temperaturen hoppet opp til:

 

CPU: 55* C

System 43* C

GPU1 70* C

 

Idle temp går etterhvert ned til nærmere 63-65*C på GPU1 men ikke lavere. Romtemperaturen ligger på rundt 22*C så ingen badstue akkurat... Om det er mulig at det er andre ting som lager problemer så for all del skrik ut (kan det være strømforsyning etc.). Hvis det er et CPU problem det er snakk om... hva kan jeg gjøre med det?

 

Full Hardware info

 

Hovedkort: Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel, ATX Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2,PCI-Ex16

 

Grafikkort: NVIDIA Geforce 8800 GTX 768 MB

 

Minne: Corsair S. PC4200 DDR2 3072MB

 

Prosessor: Intel Pentium 4 CPU 3.00GHz

 

Strømforsyning: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

 

Er det no mer som trengs?

Endret av Bragonfly
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om full load tempraturer (når alle komponentene jobber for fult) så er det ikke så gale. Jeg gikk utifra at det var load temps det var snakk om.

 

Hvis det derimot er idle tempraturer så er det garrantert dette som er problemet ja!

 

Løsninger;

Ta av kabinettdøren

Sett inn kabinettvifter

Hvis du ikke har hatt på goop/termisk pasta så gjør det så fort som rå

 

Hvis forslagene over ikke hjelper så må du nok invistere i bedre kjølere, men tror ikke det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg får skaffe noe termisk pasta, hvor/hvordan skal dette påføres og ja, 70*C er ca temp på GPU1 når pcen er idle. Hvis du ser på bildet jeg la ut, er den røde klossen "kjøleramma" el er det noe annet?

9093960[/snapback]

 

Jeg ba deg poste hva slags strømforsyning du har, gjør dette!

Jeg anntar at du ikke har satt denne PC'en sammen selv, siden du har så begrenset kunnskap om kjølepasta og hvor den skal hen, derfor annmoder jeg deg om IKKE å begynne med dette selv........og har du satt den sammen selv, ja så regner jeg med du bruker orginalkjøleribben til CPU, som har pasta påført orginalt!

Det er ikke noe alarmerende galt med dine load tempraturer, og oppmot 65-70C idle er ikke uvanlig på GTX/S kortene.

Gi meg heller merke og Watt på ditt PSU, og ikke heng deg for mye opp i disse tempraturene.

 

Ser du redigerte inn merke og Watt på PSU, og kan ikke si jeg blir veldig overassket om denne er årsaken til dine problemer.

Hva hadde du av skjermkort før GTX kortet og det du leverte tilbake? Og virket allt ok dengang?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

I og med at CPU ligger på 55grader ved load og skjermkortet har stockkjøler (dvs det er fabrikanten som har satt på goopen) ser jeg ikke poenget med å begynne å bytte dette. Skjermkort på 70grader, vil jeg nå si at er litt mye. Skulle tro at selv stock kjøler klarer å holde det lavere, men i og med at de andre komponentene er så pass varme, så har nokk dette innvikring på temp.

 

Men som sagt, tror ikke temp'n er noe å se på. Jeg ville prøvd PSU kansjke, jeg er usikker på kvailiteten på NorthQ. Men synes at 500W burde holde til det oppsettet. Er jo bare skjermkort som drar noe særlig effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...