Gå til innhold

Hvor mye tror du butikkene tjener?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spirograf:

"For å ta et konkret eksempel, ser Samsung nevnes oppi tråden her som en av produsentene Expert tjener godt på:

På Expert koster Samsung 40M87 20999,- og på rimeligste nettbutikk i Prisguiden koster denne 17268,- (da har jeg ikke tatt med SHG, siden de opererer med danske kroner).

Med frakt er man under 18000,- på billigste nettbutikk, og man får nøyaktig samme produkt m/ tilbehør.

Jeg prutet på Expert, og de kunne gå ned til 20000,- men allikevel er det en del kroner i forskjell "

Tror expert har fått en del klager på høye priser på akkurat denne serien i dette forumet og på avforum, hva som ville vært rettferdig/riktig pris har jeg tenkt mye på.

Avforum har flere ganger hatt powerbuy på denne, hvor prisen har havnet ned på 15000 kroner men her har leveringstid vært grusom, spesielt siste som de holder på med nå, pga ferie etc. Vanlige butikker kan ikke leve av å selge til 15 k, jeg har regna godt på det og man skal sannelig legge til både bonuser og godvilje før man taster dette inn i kassa, selv hadde jeg aldri gjort dette salget til denne prisen. (selger man 40 stk på det så gudane vet, masse jobb for lite, og folk ville sikkert ikke vært fornøyd da heller, retur og alt, er ikke verdt det.) Jeg kunne ha solgt 40 stk til denne prisen om jeg var garantert null service, bytter og problemer, pluss om noen expert/elkjøp ansatte hadde stått utafor butikken når 40 slike tver blei lossa av (det hadde vært så gøy å sett trynene dems) :)

SHG er en nettbutikk med eksteme leveringstider, selge/avertere ting billig som kunden ikke kan få før om 1 mnd (og så legge til en mnd til enda en uke etc) er jeg ikke noe særlig fan av. Prisen på shg har vært ganske lav selvfølgelig og trodde den var nesten nedi 15k der også jeg, men det er kun på husk.

Vanlige nettbutikker vil ta ca 17000 kroner på tvet pluss frakt (ca 500-1000), så totalen er ca 18000,-

På expert averteres nå tvet for 20 000,- (løp og kjøp, for dyrere blir det ikke :) )

I tillegg må du nok regne med noen hundrelapper for levering, la oss si 400 kroner i snitt (sikkert dyrere i oslo). 2400 kroner i forskjell, personlig vil jeg si at denne prisforskjellen er delvis verdt det. Du får langt bedre service (teoretisk isåfall, mye lettere med en fysisk butikk enn en e-mail adresse og et tlf nr som ingen svarer på.) Samtidig så er 2400 kroner fryktelig mye penger, en skal virkelig jobbe noen dager for å tjene inn disse. Så det er dyrt.

Hos oss så selger vi tvet for 17000,- og vi tjener langt mere da enn om vi skulle selge en vanlig vaskemaskin til 5000,- . Det er langt mindre jobb med tv er og jeg syns det er en ganske grei pris. (tvet er selvfølgelig prisa 19999,- og jeg gir hver kunde en spesialpris på tvet, mye lettere å selge på denne måten).

Har alikevel mista salg pga svenskegrensa (en butikk der averterte også til 15000 visst, og jeg har mista salg til nærliggende expert butikker, så det kan kanskje hende at du burde pruta litt mere hos de? Det hadde fungert kjempefint hos oss isåfall :)

De store kjedene vil være dyre når de har muligheten til det, tidligere når vi kun var småbutikker rundt oss så regna stort sett alle butikkene 1.45 kalkyler på hvitevarer og brunevarer (unntaket var muligens oss for gamle far regna ofte 1.43 da han fant ut de andre regna 1.45 :) ). Fortjenesten var minimal og alle leverte i tillegg gratis. Alle solgte også de samme produktene eller hadde tilgang på disse. Kan si kalkylene har forandra seg sykt drastiskt de siste 25 åra, men folk krever mere også, inkludert butikk ansatte. (Sjefene får store lønninger uansett).

Så jeg syns expert er for dyre på denne tven, men samtidig så er vi i en voldsom oppgangsperiode, folk har penger, hadde det vært trangt om beinet så hadde vi sett de gode gamle kalkylene igjen og butikker hadde blitt lagt ned i haugevis. Trives best slik det er nå jeg, er du prisbevisst så nevner du bare internett prisene og ser hva slags pris selgern kan klare å nå, vil du ha "god" service så godtar du prisen og handler der, om ikke så handler du et annet sted :)

Selv om expert er dyre på akkurat denne tv n og sikkert en del andre også, så synes jeg prisene stort sett er ganske stabile og expert er absolutt konkuransedyktige mot internett, men det nytter ikke å selge til internettpriser til alle kunder, da måtte expert vært rein internettbutikk selv også. Fordelen å kunne snakke med en selger, få varer der og da pluss service seinere vil normalt veie opp for noen få hundrelapper. (Men ikke tusenlapper.)

Kabler og minnekort priser er utrolig selvødeleggende, når man ligger 100-400% over internettpriser er det ikke noe holdtbart forsvar, men de melker så lenge de kan, får bare håpe det er slutt snart (selger ikke disse kortene og har aldri solgt en eneste monster kabel heller så syns det er litt rart de får det til, men men.)

Konsoller er rein inntrekker for stort sett alle butikker, bare spørsmål hvor mye penger man tåler å tape på å trekke ungdommen inn (samme ungdommen som seinere kommer for å kjøpe spill og ettervhert hvitevarer, brunevarer etc). Syns det er litt gøyalt å lese poster hvor folk tror butikkene tjener penger på å selge ps3 til 5499 fordi noen andre selger til 4999 etc. En taper ikke penger på å selge den til 6k, men man tjener ikke mange ti kronene heller. Tror 5499 går litt i minus og 5999 går litt i pluss. Skal ikke ha noe særlig service kostnader på disse før alt går i minus.

Konklusjon: Vi lever i en dyr hensynsløs verden, og det er opp til enhver å passe på seg selv og sine nærmeste :)

Lenke til kommentar

Er det tilfeldigvis noen som vet hvor man kan kjøpe kabler til en grei pris? Jeg har lagt merke til at Advance har en del belkin-kabler (og andre kabler) rimelig:

* BELKIN IEEE 1394 FIREWIRE CABLE (6-PIN/ 4-PIN) 1.8M - NOK 68,-

* BELKIN 1.8m Pro Series VGA kabel - NOK 49,-

* BELKIN 3.0m Pro Serie USB2.0 Kabel - NOK 26,-

* BELKIN CAT 5 PATCH CABLE ASSEMBLED BLACK 1M - NOK 14,-

Ikke bare advance har de billige kablene, Amentio har f.eks. en OEM HDMI kabel A - A (19 pin), 3 meter til 95,-

pluss mye mer. (Sikkert andre firma som har tilsvarende kabler til samme pris, men disse er de eneste hvor jeg har sett det såpass billig.)

Jeg har ikke noe i mot å betale såpass at en butikk tjener på det jeg kjøper, men det irriterer meg ganske mye å betale 10-gangern for tilbehør... Jeg har hatt den store glede (eller sorg) å se kostprisen til en større nettbutikk. Det frister _IKKE_ å kjøpe en kabel som koster 30,- inn til butikk for 200,- ... Og samme kabel kostet over 300,- på elkjøp.

Etter den dagen så har det vært en smertefull opplevelse hver gang jeg skal kjøpe tilbehør. Jeg kjøper f.eks. _ALDRI_ s-ata kabler standalone, det er billigere å gå opp en modell på hovedkortet slik at man tar den modellen hvor det følger med 8 kabler istedenfor å kjøpe hovedkort og 4 kabler hver for seg.

Men om noen vet av nettbutikker eller andre butikker som utmerker seg med gode priser på den typen tilbehør så er jeg takknemlig om dere vil dele :)

Ellers mye god info fra Kongle2, takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Nå er det også sånn at mitt første innlegg her også er litt satt på spissen, selvfølgelig mener ikke alle at alle fysiske butikker er svindlere.

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg i det siste har sett en del tråder hvor folk blir kritisert og hengt ut som dumme for å kjøpe i lokale butikker. Det virker for meg at folk mener butikker bevist lurer kundene, samtidig som at de har en enorm fortjeneste. Derfor er det interessant for meg å høre hva dette forumet tror butikkene har i fortjeneste og om det henger på grep med realiteten.

Du ber meg henvise til kilder i slike tråder. Du har blant annet en her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=798492

At noen mener at folk som handler i lokale butikker er dumme, har vel ikke så mye å gjøre med å kalle butikker for svindlere?

Har fulgt med i den tråden du lenker til, men kan ikke finne noe som nærmer seg ditt utsagn:

I det siste har det vært en del poster om at alle fysiske butikker er sykelig dyre og rett og slett svindler folket.

Jeg mener at dette er et injurierende utsagn overfor eiere og ansatte i butikker. Det er også injurierende overfor brukerne her på forumet da trådstarter hevder at det er postet slike påstander uten å kunne bevise det!

Lenke til kommentar

Det som er greit med elkjøp er at man i elguiden, programmet som selgeren legger inn produktet i, kan se avansen på totalen av salget (om man vet hvor man skal se da). Var med en som skulle kjøpe kamera til jul og bare produktet havnet med negativ BF. Selgeren prøvde da å selge med forsikring som han bare la inn og BF'en spratt opp til ca 15% (grei avanse). Klarte heldigvis å overtale kjøperen til å droppe fors. da det egentlig er bare tull. Uansett er dette typisk, det er tingene rundt som utgjør fortjenesten og det er forsåvidt helt greit. Elkjøp må tjene penger tross alt og om det kommer på printeren eller papir / kabler spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...