Gå til innhold

Hvor mye tror du butikkene tjener?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr D. Les trådstarters post en gang til - han sier at i det siste har det vært flere tråder og innlegg der BRUKERE mener dette.
Det er han som skriver det uten å oppgi kilder.

 

 

Edit:

Så du blingser nok litt når du tror Loko mener dette :). Jeg kan forsikre deg om at det er rimelig langt fra sannheten.
Hvordan kan du vite det? Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Mr D;

... alle fysiske butikker er sykelig dyre og rett og slett svindler folket.
det er lov å tjene penger
Det avhenger av hvordan du gjør det.
Butikker kan kalkulere akkurat som dem vil
Hmm, så legger vi til noen nuller her og fjerner noen her....
kunden kan selv velge hvor han handler
Nei, du kan ikke kjøpe hasj på rema.
svindler
Hvem skal du svindle?

 

Jeg er usikker på om du tar poenget mitt her, men her har jeg tatt tilfeldige biter av din tekst og bare skrevet svar som er passelige for den delen. I norge bruker man en setningsoppbygning, der setningene starter etter et punktum, og i starten så starter de bare, men de fortsetter helt til punktum, noen ganger kan man kutte det etter komma, men jeg tror du får stryk i norsk om du prøver å sitere på den måten i en norskoppgave.

 

Eksempel:

Skoleoppgave: I norge er hasj ulovlig, hva er dine synspunkter om dette, og synes du at det er riktig.

 

Ditt prøvesvar:

Oppgaven er feil, bare se hva jeg leste i avisa i går:

 

Statsminister jens stoltenberg hadde en tale om dop tidligere i dag, her er noen av utdragene; hasj er lovlig.

 

Men originalteksten er

Statsminister jens stoltenberg hadde en lang tale om dop i norge tidligere i dag, her er noen av utdragene; blablablabladebiblablabla... ...Om jeg nå skulle si til norge, bare som en tenkt tankegang; Fra og med i dag så er hasj lovlig i Norge. Hva tror dere skulle skje med samfunnet i dag, skulle vi fått en flom av dop inn på nattklubber, ogsåmasseflereeksempler, og så litt blabediblablabla....

 

Det går ikke, det er rett og slett feil, og i mange sammenghenger forbudt, se på din egen quoting så ser du at du har gjort nøyaktig det samme, bare i en annen sammenheng (en forumtråd istedenfor en skoleoppgave, ikke like viktig, men like irriterende)

 

Ettertekst: Dette er bare et tenkt eksempel, jeg vet ikke noe om hva jens stoltenberg har sagt.

 

On Topic: På Elkjøp solgte de fiberoptiske lydkabler for 500kr for 1.5m og 700kr for 2m. Vi spurte om de hadde lenger, men de sa at de ikke gadd å ta det inn fordi at det hadde blitt for dyrt at de gadd å forhandle det. På clas ohlson hadde de kabler av samme merke men lengder opp til 5m, der var den dyreste kabelen 298kr (5m), vi kjøpte 2m for 179kr. Jeg tror de har ganske gode marginer på enkelte ting på elkjøp, amobil.no hadde de en artikkel om mobiltilbehør og tilhørende priser på nett sammenlignet med butikk.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om du tar poenget mitt her, men her har jeg tatt tilfeldige biter av din tekst og bare skrevet svar som er passelige for den delen. I norge bruker man en setningsoppbygning, der setningene starter etter et punktum, og i starten så starter de bare, men de fortsetter helt til punktum, noen ganger kan man kutte det etter komma, men jeg tror du får stryk i norsk om du prøver å sitere på den måten i en norskoppgave.

Vel... Hvis du ser på måten jeg siterte trådstarterpå, så begynner jeg med tre punktum og et mellomrom for å indikere at jeg begynner å sitere inne i en setning (slik jeg lærte på skolen for maaaaange år siden) og fortsetter fram til puntum. Det er du som gjør feil i måten du siterer meg (det var noe med stein og glasshus....).

 

Jeg ble ganske provosert av første post og trådstarters påstand om hva andre skal ha uttalt, men han har som sagt ikke dokumentert dette og derfor skrev jeg som jeg gjorde. Det som er litt underlig er at bare andre enn trådstarter vil svare meg....

Lenke til kommentar
... alle fysiske butikker er sykelig dyre og rett og slett svindler folket.

Dette klarer jeg ikke å la vær å kommentere. I Norge er det fri prissetting og det er lov å tjene penger. Butikker kan kalkulere akkurat som dem vil og kunden kan selv velge hvor han handler. Å kalle noen som prøver å tjene penger på lovlig kjøp og salg for svindler er for drøyt. Prissamarbeid er derimot straffbart - da kan man begynne å snakke om svindel....

 

Trådstarter: Du mener altså at hvis en jordbærselger selger bærene sine for kr 10,- og en annen selger jorbær for kr 20,- så er sistnevnte en svindler?

9097735[/snapback]

 

For det første så har du tatt noe som stod i en sammenheng inne i en setning og bare fjernet det som ikke passet. Og ja, alastor har rett i det han sier.

 

Nå er det også sånn at mitt første innlegg her også er litt satt på spissen, selvfølgelig mener ikke alle at alle fysiske butikker er svindlere.

 

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg i det siste har sett en del tråder hvor folk blir kritisert og hengt ut som dumme for å kjøpe i lokale butikker. Det virker for meg at folk mener butikker bevist lurer kundene, samtidig som at de har en enorm fortjeneste. Derfor er det interessant for meg å høre hva dette forumet tror butikkene har i fortjeneste og om det henger på grep med realiteten.

 

Du ber meg henvise til kilder i slike tråder. Du har blant annet en her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=798492

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Jeg liker at jeg er en av de ytterst få som vet de eksakte tallene her, men hadde jeg sagt noe hadde jeg vært in big trouble. Det eneste jeg kan si er at det varierer mer fra vare til vare enn de færreste her kan forestille seg. :)

9098929[/snapback]

 

Finnes det noe fasit? Det visste ikke jeg.

Som jeg ser noen har sagt tidligere så varierer fortjenesten i kroner og prosenter fra produkt til produkt. Som f.eks når det gjelder spill konsoller så tjenes det ikke ofte noe på selve maskinen, men på tilbehøret/spillene.

Har selv jobbet i 3 forskjellige butikken opp gjennom årene.

Lenke til kommentar

Skal vi se om vi kan få ned noen tall og informasjon her da :)

 

Tror at jeg leste at elkjøp har gjennomsnittelig bruttofortjeneste på ca 21-23%, expert mener jeg hadde litt lavere, elprice tror jeg går i minus/dvs de taper penger totalt sett og satser på å bli kjøpt opp, og euronics ligger vel rimelig likt elkjøp/expert (jeg har null ide på hva bruttofortjeneste vil si for noe for vi tjener absolutt ikke så mye pr produkt. Butikken vår sist gang jeg regna på lå rundt 19% bf, men stemmer sikkert ikke nå lenger), disse tallene er noen år gamle så ta de med en klype salt. I blader som elektronikkbransjen og lignende finner du disse tallene.

 

GENERELT:

 

Man deler produkter i alle kategoriene (hvitevarer, brunevarer, foto etc) inn i stort sett tre grupper:

 

1: Produkter som en tjener masse penger på og som man skal selge opp til (ofte egenmodeller) (masse og masse, men går litt mere enn rundt)

 

2: Produkter som er kjente merker som man bare må ha inne, men som ofte er litt hardere konkuranse på.

 

3: Spesial produkter for avertering som man tjener nesten ingenting på, eventuelt taper.

 

(Holdt på å ramle av stolen når expert svarte på aeg vaskemaskin annonsa til elkjøp i januarsalget i år (hovedsakelig fordi vi ganske så høylydt sier at vi holder samme priser som expert) 2999,- for en flott aeg maskin, og folk kom til oss fordi de ville støtte opp om vår lille butikk. Sendte de kjapt vekk (etter å ha gjort det grundig klart at de skulle kjøpe det produktet og ikke bli "lurt/overtalt" til å kjøpe et annet produkt, ga de selvføgelig en knallpris på et langt dyrere produkt som jeg kunne gå god for, men vanskelig når man får en knall maskin som slår alt opp til ca 5k. Skal kanskje ikke kalles lureri da både expert og elkjøp har solgt en del av disse maskinene, (rett og slett fordi det er veldig vanskelig å selge opp.))

 

 

HVITEVARER/BRUTTOFORTJENESTE

 

Gruppe 1 dvs støtteprodukter og hovedprodukter som man skal tjene på, ca 22-35% bf. De på over 30% bf er ofte vanskelige å selge og rimelig nye ukjente merker. Tenkte jeg skulle slenge opp noen merker her, men sitter igjen med en litt vond følelse siden jeg har sagt andre steder hvor jeg jobber, så sletta det.

 

Gruppe 2, kjente merker som ofte er hardt pressa på pris, ca 17-22 % bf. Elprice er ganske fine her, lagt merke til at de ofte har samme produktene som expert / elkjøp selger, og setter ned 3-500 kr, rimelig gøyalt :) (la merke til to produkter spesielt, ingen av de har nå expert inne ca 3 mnd etterpå). Aeg, Miele og Siemens/Bosch er knall eksempler på gruppe 2 produkter. (Disse merkene har i tillegg litt rimeligere eller utgåtte modeller som automatisk havner i gruppe 3 (som når miele vask averteres til 5999 og 6999.))

 

Gruppe 3, billige avertere produkter (ofte kun 1-3 produkter i hver avertering, ikke tro alt er billig :)) , ca -10 til +10% bf). Denne lokkematen burde vært forbudt (avertere noe du ikke ønsker å selge ville vært utenkelig for 15 år siden), men har dessverre kommet for å bli, fine er at bevisste kunder kan gjøre noen utrolig gode kjøp til tider, minuset er at det produktet som blir avertert blir pressa ut av markedet, ingen ønsker å selge det lenger, de som averterer det selger det ikke, og butikkene rundt stopper salget med engang og skifter til et annet produkt. (I aller verste fall så snakker betjeningen negativt om produktet for å selge støtteproduktet (da er det virkelig ødelagt for leverandøren, ingen selger det noen steder og alle snakker negativt om det), men dette har kjedene nå gitt klar beskjed om at ikke skal gjøres (om det følges får man sjekke ut selv.)) Ofte lang leveringstid selv om kjedene har produktene fint inne på lager (finnes unntak selvfølgelig men ofte om du har venta 1-3 mnd på et produkt fordi de har glemt deg, så får du det på dagen, rett og slett fordi det har vært inne hele tida.)

 

Det som samtidig er litt fint er jo at kjedene krangler noe voldsomt, så når ene kjeden ser andre har noen produkter i gruppe1, så vil de ofte kjøre det selv i svære kampanjer og legge prisen i gruppe3, ikke for å selge men for å ødelegge fortjenesten til andre kjeden. Så det setter en demper for hvor høyt prisen i gruppe 1 kan havne. Løsningen for kjedene (de måtte jo forsvare seg også, ingen er noe bedre enn de andre på dette) var selvfølgelig egen modeller og i ytterste konsekvens egne merker (utrolig kjekt å gi pris garanti da :)). Syns selv ulempene veier såpass tungt at varer en ikke tjener penger på burde vært forbudt å avertere (med unntak selvfølgelig for å bli kvitt gamle produkter og eventuelt andre gode grunner).

 

 

Hvitevarer som vi selger har en utrolig variabel fortjeneste, kan ta aeg vaskemaskin til 2999 som elkjøp selger nå på kampanje, vil tro de betaler selv ca 3200-3500 pr maskin, ergo tap ca 2-500 kr, kanskje mere også. Billige kombiskap til 2999 (store electrolux skap etc) vil normalt gå akkurat rundt eller tilsvarende tap pr produkt som aeg maskina. Men pga averteringer, svære også, så må butikkene ha de inne. Betjeningen er derfor drilla og fulle av kunnskap (selv om mange hevder motsatt) på hvorfor man skal kjøpe produktet som står akkurat rett ved siden av, produktet som er uten rim på bakveggen, produktet som lyset står på i, produktet som ser fint og reint ut osv.

 

Virkelig grelle eksempler er når de fjerner energimerkinga fra fronten på det averterte skapet (legger det inni en av hyllene i skapet) fordi støtteproduktet ved siden av bruker mere strøm). De fleste skap har nå a i energiklasse så får håpe en ikke ser noe mere til dette framover. Når de skrur på døra på maskina (en viss kjede her hos oss, kjøpte egenmodell produkter fra andre kjeden, løsna skruene på døra så du aldri fikk lukket den skikkelig igjen, gjett om de fikk solgt mye på dette ("dette er den dritten de ville selge deg over gata, kjøp denne her som står ved siden av i stedet du"). Alle kunder som kom innom oss og ville kikke i andre butikker nevnte jeg dette for, forklarte nøyaktig hvor maskina sto og hva de hadde gjort, utrolig mange enkle salg vi fikk på det :) (folk var rimelig forferda over at dette var mulig, og litt usikker på om alle skjønte hvor gæli dette egentlig var). Nevner bevisst ikke kjedenavn da slike ting kan foregå stort sett overalt. (Kan ikke bevise noe heller så blir litt farlig).

 

LEVERING

Levering er noe stort sett alle butikker taper på, her i distriktet ligger prisene fra gratis til ca 450 kroner. De store kjedene bruker folk utenom som er ganske så dyre, vil gjette på at det koster dem cirka 500 kroner pr levering.

Siden levering koster butikkene penger og hvitevarer har rimelig høy fortjeneste, det er grusomt slitsomt å bære opp og ned trapper etc, så man kan ofte få ganske gode rabatter ved å hente selv. Lurt triks er å snakke om levering (du må da i små butikker, de store leverer ikke selv og gir blaffen i at bærerne knekker ryggen) si at miele maskina du kikker på skal ned i en fæl kjeller (opp i tredje etg etc) og at du gruer deg litt til dette, samtidig så nevner du at du har en henger hjemme, og finishen...hva tar dere for å levere? :) En brukandes selger slår ned prisen med engang og lager en god hentepris, for å slippe unna denne leveringa. (Selgern vil prøve å lese kunden først, og ikke gi for stort avslag, samtidig som det må være stort nok til å slippe å levere), Må selvfølgelig alltid starte med å si at man har vært ute å kikka litt hos konkurentene dine og nå har kommet hit, kanskje du til og med har fått slått ned et par hundre lapper før du begynner å snakke levering :)

 

Hvis du ønsker å regne ut hva slags rabatt du kan oppnå, så er en tommelfinger-regel at hvert hvitevareprodukt har en 1.5 kalkyle. Dvs ta ut prisen feks 5000,- kr og del på 1.5, du kommer da til 3333,-. (Nei butikken tjener ikke 1700 kr på dette salget :) .) Deretter må du legge til moms (25% og frakt ca 3%, ofte regner jeg bare 1.3 for å finne ca inn pris). Så ganger man med 1.3 kommer man til 4333,-, dvs før skatt så tjener butikken ca 650 kr på dette produktet. Ikke store greiene egentlig, men greit nok. Prøver man seg da eplekjekt å få 10% rabatt på produktet, og dette er et kjent merkevare produkt hvor kalkylen ligger på 1.48- 1.52, så kan du stort sett bare glemme det. :) Noen produkter derimot (de aller fleste faktisk har ekstra bonuser og treffer du et slikt produkt så kan man sette ned prisen alikevel en 2-500 kr, i hvitevarebransjen på steder hvor det er hard konkuranse så overlever man kun på bonusen. Denne kan variere og er rimelig god utkastelses grunn fra kjeden for å oppgi i % så snakker ikke mere om den jeg. Bonusen er størst der man allerede tjener mest, nemlig på hvitevarer og brunevarer.

 

 

ANDRE UTENOM HVITEVARER:

 

 

FOTO er slutten, men kjedene prøver å ha produkter som de kan tjene penger på, har holdt meg langt unna dette. Kjedene har i det siste prøvd å få mere fokus på speilrefleks, rett og slett fordi 5% av 5-10k er langt mere enn 5% av 1k :) Virker som det er leverandørene som tjener masse penger her, pluss selve kjedestyringa totalt, (mange bekker små gjør en ganske stor en til slutt) så en må drive stort eller finne nisjeprodukter. Tror små rene fotoforhandlere har en meget utrygg framtid i møte. Men service selger jo så og eierne kjører ofte fine biler så hvem vet. Man kan nok få produkter også her i gruppe 1 med ganske så høy bf, får bare holde tunga rett i munn når man handler.

 

DATA stort sett 1-5% i pluss bf, sorgens kapittel. Og egentlig litt rart at butikkene selger det. Små butikker overlever på service, de store på kvantum.

 

MOBIL, samme som data kanskje litt høyere bf fortjeneste, hovedproblemet her ligger i servicen, alt tar enormt mye tid for betjeningen og mobiler burde vært fjerna fra hele markedet. Folk blir bare sure også, så skjønner ikke helt at butikkene velger å selge dette. Først skal du bruke en halvtime på å selge mobilen som du tjener 50 kr på, så skal du sannelig 6 mnd etterpå sende hele greia til reparasjon og enda en halvtime forsvinner, låne tlf må ut, og kunden er gørrsur som ikke får ny med engang. Fuktskader blirke dekt, kunden nekter å ta ansvar etc.. helt slutten. Vi tapte totalt sett på vårt 1 års forsøk på mobil, i tillegg var representanten så som så til å hjelpe oss, enorm forskjell på mobil representant og hvitevare. (jeg kjørte til og med ut til kunder og bytta telefoner etc (tok selvfølgelig ikke noe vederlag for dette), og folk var ikke fornøyd i det hele tatt). Små mobil butikker syns jeg startes og legges ned i ett sett, makan til fæl bransje.

 

BRUNEVARER er bare gøyalt, ligger vel som en god nummer to rett etter hvitvarer i fortjeneste. Men varierer selvfølgelig, regn med at butikkene har 1.45-1.5 kalkyle pluss bonus og les unntakene som kan koste mere (som feks en viss samsung m87 serie og sannsynligvis lg serie hos konkurenten) og ikke minst mindre under divserse kampanjer. Vanskelig å vite om en ikke sjekker på internett først egentlig. Elkjøp tjener godt på lg, og expert godt på samsung.

 

KABLER, STØVSUGEPOSER ETC, stort sett høy høy høy fortjeneste, men det vet vel de fleste allerede, priser på dataprodukter er såpass pressa at kjedene prøver å få henta inn noe igjen gjennom tilbehør, veldig fokus på mersalg i kjedene (noe som kan være en kjedelig opplevelse når du for fjerde gang med samme selger må takke nei til forsikring) :)

 

 

BONUS, jeg vil tro (dette er litt gjetting (kvalifisert gjetting)) at selgerne får bonuser på hva de selger, noen kroner ekstra for å selge de produktene som butikken tjener penger på (bare rett og riktig egentlig, greit at selgern får litt også)

Resultatet er at selgere ofte vil være voldsomme på enkelte produkter og ikke fullt så voldsomme på andre, her snakker vi forsikringer, betalingsutsettelser etc, hold tunga rett i munn og be om ekstra avslag når du blir tilbudt dette. Er ikke sikkert at en får det, men kan jo hende.

 

Er selgern ung og vil selge så er det utrolig hva en kan få til. Hadde en kunde som fikk 500 kr avslag på et allerede kjempetilbud på en aeg vaskemaskin hos en stor konkurent for 3-4 år siden, etter å ha snakka lenge med selgern så ville de gå og tenke på det, selgern slo da ned 500 kroner til, kunden lurte på hvorfor og svaret var "jeg vil jo selge". (De dro deretter til oss rart nok og handla maskin.) Man kan tenke at dette er standard opplegg å slå ned litt til hvis man føler man "mister" kunden, men sprøtt når produktet er avertert en tusenlapp under alle konkurenter og bf er null eller minus fra før av. Ofte vil ungdom selge og er ikke godt nok opplært til å skjønne noe av dette (får skylde på skolevesenet at man ikke kan få ungdommer som kan legge sammen to pluss to) :)

 

Usikker på om folk ble noe klokere på om butikker er dyre eller ikke, personlig syns jeg alle priser kunne dobblas, men er kanskje godt ingen hører på meg :) (vil gjerne tjene 350k som gjennomsnittsnordmannen jeg og, like gæli hver gang noen som tjener så mye skal prute mens jeg selv tjener ca 220-240k, samtidig så stikker jo sjefane unna med masse penger igjen da, men men...

 

Obs, tar ikke ansvar for skrivefeil etc, så om noe her virker fryktelig galt og ikke egner seg på trykk så skyldes det sannsynligvis skrivefeil og det vil bli sletta så fort jeg får beskjed om det (tror sannelig jeg brukte nesten en og en halv time på dette) :)

Lenke til kommentar

Mange varer selges med liten avanse, under den nødvendige for å gå i null. Men det er som nevnt tidligere tilbehøret butikkene tjener penger på. Folk ser en billig pc i annonsen etc. til f.eks. 5000kr, og med dårlig avanse, men ender opp med en pris hvor alt er inkludert på f.eks. 6-7000kr, med en bra avanse for butikken. Med bra avanse mener jeg at butikken ikke taper penger, dvs. bedriften har råd til å betale lokaler, lønn etc. (slike utgifter en nettbutikk ikke har). Så folk som pruter på tilbudsvarer og tror bransjen tjener fett på det, må nok tenke seg om en gang til :p

Lenke til kommentar
En annen sak er det at butikkene tjener så lite at de selger brukt som nytt:

http://forbruker.no/digital/article1894263.ece

9099446[/snapback]

 

Og der har du enda et argument for at man ikke tar i mot slike varer i retur :nei: Håper flere folk leser slike artikler, og tenker på det neste gang de ombestemmer seg ved pc- eller mobilkjøp. (med unntak av det som faller under kjøpsloven, noe det ikke gjorde her)

Lenke til kommentar
400% i avanse på trelast? Hvor henter du disse tallene fra?

Jobber selv med salg av byggevarer/trelast, og vi har langt ifra sånne marginer.

Kanskje du har noen gode tips på alternative leverandører til oss, slik at vi kan tjene mer...

9097160[/snapback]

 

Obs! Bygg er ikke i samme bransje. Der driver de med avanse som ligger godt under andre kjeder som Bygger'n og Byggmakker.

 

Husker at f.eks. Terrassebord kostet 22kr om vinteren for 22x98i mens om sommeren solgte vi samme bordet for 9,98 eller 9,99kr pr lm. Tror du avansen om sommeren var under 7-80%? Innpris var godt under 6kr.

 

Typiske tilbud vi hadde var f.eks. tilbud på dører, mens karmen var fullpris. Det ga fortsatt flott avanse, og butikken gikk rundt..

 

Typisk var trelast god avanse på, mens andre ting som gipsplater etc. langt lavere. (typisk opp mot 100% på fullpris, noe som "ingen" kunder betalte).

 

Gode kunder hadde ofte 35-40% avslag på produkter vi hadde god avanse på, noe som igjen sier at vi minst hadde 100% avanse på produktet. (Nei, vi solgte ikke med tap, selv til gode kunder)

Lenke til kommentar

Takk Kongle2, det var virkelig informativ lesing fra en innsider.

 

Ut fra det jeg leser jobber/driver du en mindre butikk. Det ville også være intressant og lese om en insider fra Elkjøp/Expert/Lefdal. Tror ikke de har så mye mer avanse å prate om, annet enn for hvert tv en liten butikk selger så har de store kjeden solgt 100.

 

Det gjenstår å se om noen tar utfordringen ;)

Lenke til kommentar

For å ta et konkret eksempel, ser Samsung nevnes oppi tråden her som en av produsentene Expert tjener godt på:

 

På Expert koster Samsung 40M87 20999,- og på rimeligste nettbutikk i Prisguiden koster denne 17268,- (da har jeg ikke tatt med SHG, siden de opererer med danske kroner).

Med frakt er man under 18000,- på billigste nettbutikk, og man får nøyaktig samme produkt m/ tilbehør.

 

Jeg prutet på Expert, og de kunne gå ned til 20000,- men allikevel er det en del kroner i forskjell

Lenke til kommentar

Elkjøp skulle ha 699 for en vare PS Data tok 349 (+ rundt 80 i porto ved betaling med kort) for. Det er dobbelt, og da har i tillegg allerede PS Data tjent penger med sine 349... Så ja, de tjener fett og selvfølgelig varierer det men i snitt er det nok høy fortjeneste. Det koster jo også mere å drive en fysisk butikk enn en websjappe, men så store prisforskjeller trenger det ikke å være for at de skal overleve ;p

 

Edit: Med en fysisk butikk er det jo også lettere for selgeren å få solgt mere til kunden mtp. ekstrautstyr som ikke alle tenker på når man handler via nettet.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt meg et BT headset på Bluetooth her om dagen, men var ikke fornøyd så jeg hadde undersøkt hvilket headset jeg ville ha isteden.

 

Jabra BT135 til rundt 250,- som jeg hadde funnet ut var prisen på nett. Jeg hadde betalt 449 for det andre, så da tenkte jeg iallefall at jeg kunne bytte uten ekstra kostnader.

 

Når jeg kom til elkjøp for å bytte så jeg til min forskrekkelse at BT135 kostet 499,- på elkjøp, så da bestemte jeg for å bytte inn det gamle headsettet i en annen vare og heller bestille BT135 fra nett.

 

Så det er vel som andre sier, noen varer har de nesten ikke avanse på, andre varer tar de grise-dyre priser på.

Lenke til kommentar
For å ta et konkret eksempel, ser Samsung nevnes oppi tråden her som en av produsentene Expert tjener godt på:

 

På Expert koster Samsung 40M87 20999,- og på rimeligste nettbutikk i Prisguiden koster denne 17268,- (da har jeg ikke tatt med SHG, siden de opererer med danske kroner).

Med frakt er man under 18000,- på billigste nettbutikk, og man får nøyaktig samme produkt m/ tilbehør.

 

Jeg prutet på Expert, og de kunne gå ned til 20000,- men allikevel er det en del kroner i forskjell

9100382[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke det konkrete produktet, men størrelsen på lagerbeholdningen har en del å si på kostpris. Et lite lager er alfa og omega for å holde prisene nede og fortjenesten oppe, men jo større butikken er desto større må lagerbeholdningen være og desto bredere må sortimentet være. Da blir det mye vanskeligere å beregne hva og hvor mye man skal ha på lager på ethvert tidspunkt, og denne usikkerheten prises inn i produktet.

 

I tillegg har jeg inntrykk av at det på noen varer og varegrupper er flere mellomledd mellom fabrikk og butikk, og fabrikk og nettbutikk. Dette vil i så fall ha en del å si for prisen på varen.

Lenke til kommentar
Edit: Med en fysisk butikk er det jo også lettere for selgeren å få solgt mere til kunden mtp. ekstrautstyr som ikke alle tenker på når man handler via nettet.

9100674[/snapback]

 

Og dette har vært et stort problem for nettbutikker, men de fleste har nå funksjoner som viser mer eller mindre relevante tilbehørsprodukter når man leser om et produkt.

Lenke til kommentar
For å ta et konkret eksempel, ser Samsung nevnes oppi tråden her som en av produsentene Expert tjener godt på:

 

På Expert koster Samsung 40M87 20999,- og på rimeligste nettbutikk i Prisguiden koster denne 17268,- (da har jeg ikke tatt med SHG, siden de opererer med danske kroner).

Med frakt er man under 18000,- på billigste nettbutikk, og man får nøyaktig samme produkt m/ tilbehør.

 

Jeg prutet på Expert, og de kunne gå ned til 20000,- men allikevel er det en del kroner i forskjell

9100382[/snapback]

 

Husk at det er flere ansatte i en butikk enn på en nettbutikk(som regel, de største nettbutikkene er jo unntak). Mye som spiller inn for at prisen i butikk er høyere enn på nett. Men det er en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar

Elkjøp må også kjøpe inn større kvanta (til lavere pris) for å ha varen på lager. Enten det er lokalt eller på hovedlageret. Der kan varen ligge lenge, før den endelig blir solgt. Om varens innpris har gått kraftig ned siden de først hentet den inn, så kan ikke elkjøp kline ned sine priser like raskt.

 

Det er vel derfor vi ofte ser "superPCer" til latterlige priser fra Elkjøp og andre kjeder. Nyere bærbare og skjermer er ofte like billig, eller iallefall i konkuranse med nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...