Gå til innhold

Hvor mye tror du butikkene tjener?

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært en del poster om at alle fysiske butikker er sykelig dyre og rett og slett svindler folket. Det jeg lurer på er hvor mye dere faktisk tror en vanlig FYSISK butikk som Elkjøp/expert etc har i snitt har i fortjeneste på sine produkter

- 5 %

- 10 %

- 10-25 %

- 25 - 50%

- 50 - 100%

- over 100 %

?

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt synsing nå (ettersom broderen jobba på elkjøp for noen år siden). Men da han jobbet der, fikk familiemedlemmer innkjøpspris på alt. Dvs kostprisen til Elkjøp:

PC: 1-4%

PC-deler: 1-5%

Foto/video: ukjent

Høytalere: 50-85%

Forsterkere/dvd: 10-90%

Kabler: 90-95%

Konsoll: -2 -5%

Konsoll-tilbehør: 1-40% (noname ustyr)

Her er litt av bakgrunnen til at jeg "vet" dette:

1. PC-deler var ofte dyrere enn på nettet, sansynligvis pga at de ikke var bulk

2. "Billige" høytalere var priset til 6000 kr tildligere solgte elkjøp ut til kunde som "supertilbud" for 3000 kr. Når vi kjøpte disse fikk vi parret for 1500 kr

3. Kabler er det kjempefortjeneste på. Monsterkabler til 399 hadde kostpris på noen å 20 kr. Husker engang jeg skulle kjøpe en USB kabel de hadde priset til 199. Den betalte jeg fire-femti for i kassa

4. Når den gamle xboxen kom solgte Elkjøp den med tap. Dvs skulle jeg ha kostprisen på produktet måtte jeg betale mer enn utsalgsprisen var.

5. Uorginale håndkontrollere til Xbox kostet 40-50 kr, mens de orginale var kun 30-40 kr under utsalgspris.

Siden dette er noen år siden (når Xbox 1 ble lansert) så er nok hukommelsen litt dårlig. Men dette hadde vært meget intressant å få litt mer inside info, og en link til nettbutikker der de selger kabler til en fornuftig pris :)

Edit:

Man burde tenke seg om 2 ganger før man kaller priser for svindel. Det er forskjell på prisen på produkter med esken og uten.

F.eks min gamle far ville ha blåst lang mars i om han måtte betale 100-250 kr mer hos Elkjøp for f.eks en flyttbar disk, kun fordi da fikk han den i handa akkurat der og da.

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Kabler har nok mye mer enn 90-95% avanse, gjerne 4-500%.

Typisk koster en helt vanlig scart kabel 120,- eller 99,- ut. Innkjøp under 20,-.

Andre ting presses de på, som data, foto og konsoller. (De vil gjerne ha rykte på seg for å være billigst, om man forbinder f.eks. Elkjøp eller Expert med å være billigst, tar man ofte for gitt at noe de har på tilbud er veldig billig. )

Edit:

Man kan ikke kalle dette svindel, det er sånn man driver butikk. Man kjøper selvsagt varene inn billigere enn man selger dem. Noen varer tjener man lite på, andre mye. Typisk tjener de fleste kjedene f.eks. masse på tilleggsutstyr. Kabler er et eksempel. Til oppvaskemaskiner selger iallefall elkjøp en plast sak man plasserer under oppvaskemaskinen i tilfelle lekasje. Den tjener de også godt på.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Hvor mye er kostprisen på HDMI kabler ?

Disse selges for vannvittige priser hos Elkjøp :dontgetit:

9094304[/snapback]

Tror ikke du får noen som går ut med egne kalkyler på varer her.

Som kjent tjener man sjelden fett på selve produktet. Ofte så er det tilbehøret pengene ligger. ;)

EDIT: Jobber selvsagt for en annen kjede enn de som andre har gitt eksempler for over, men hvis ikke dvd-spillerne og høyttalerne med opptil 90% fortjeneste er noe søppelmerke fra taiwan så lurer jeg på hvor de får tak i dem lovlig...

Endret av datating
Lenke til kommentar
EDIT: Jobber selvsagt for en annen kjede enn de som andre har gitt eksempler for over, men hvis ikke dvd-spillerne og høyttalerne med opptil 90% fortjeneste er noe søppelmerke fra taiwan så lurer jeg på hvor de får tak i dem lovlig...

9094315[/snapback]

Jeg vet at Elkjøp iallefall ofte er treg med å oppdatere innpris på sine produkter. Så tilbudsvarer ofte kommer inn langt under innpris. Noen ganger selger de selvsagt med tap, men som regel er det en avtale i forbindelse med salg eller tømming av produsentens lager som gjør at Elkjøp dumper priser. (ikke meningen å henge ut Elkjøp her, men de er vel størst og da et greit eksempel).

Lenke til kommentar

morro å se hva folket mener.

Det som er litt sykt er at større varehus gjerne må ha ca 15 % margin på alle varer man selger for å i det hele tatt gå i null. Da er det ikke akkurat rart at nettbutikker kan selge varer mye billigere.

Lenke til kommentar

Nå har ikke kjedene som f.eks Elkjøp og Expert mye i avanse på vanlige varer i forhold til trelast handlere. Der er det ikke uvanlig med 400% pr meter i avanse. Rett og slett fordi varehusene ofte er større, og svinnet er likeså. Folk kapper og knekker etc.

edit:

Igjen må jeg bare bemerke at butikker ikke svindler folk. Det er sånn en butikk drives. Ingen hadde orket å opprette en butikk dersom det ikke var mulighet for økonomisk gevinst. (Beklager alle som driver butikk på dugnad, typisk Håkki).

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Nå har ikke kjedene som f.eks Elkjøp og Expert mye i avanse på vanlige varer i forhold til trelast handlere. Der er det ikke uvanlig med 400% pr meter i avanse. Rett og slett fordi varehusene ofte er større, og svinnet er likeså. Folk kapper og knekker etc.

edit:

Igjen må jeg bare bemerke at butikker ikke svindler folk. Det er sånn en butikk drives. Ingen hadde orket å opprette en butikk dersom det ikke var mulighet for økonomisk gevinst. (Beklager alle som driver butikk på dugnad, typisk Håkki).

9096291[/snapback]

Hvorfor er det da slik at avansen typisk ofte er størst på "tilbudsvarer" i denne bransjen ?

Lenke til kommentar

edit:

9096291[/snapback]

Hvorfor er det da slik at avansen typisk ofte er størst på "tilbudsvarer" i denne bransjen ?

9096631[/snapback]

I forhold til elektronikbransjen så må jeg si at det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Her er det veldig stor konkuranse og varer selges ofte med tap.

Lenke til kommentar

edit:

9096291[/snapback]

400% i avanse på trelast? Hvor henter du disse tallene fra?

Jobber selv med salg av byggevarer/trelast, og vi har langt ifra sånne marginer.

Kanskje du har noen gode tips på alternative leverandører til oss, slik at vi kan tjene mer...

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått inn på data'en til en av Norges ledende trelastkjeder og sett slik avanse med mine egne øyner i butikken jeg jobbet i i flere år. Alle varene hadde avanse i %. Noen ned på null mens andre med flere hundre prosent. Tilbudsvarene hadde alltid enorm avanse.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
... større varehus gjerne må ha ca 15 % margin på alle varer man selger for å i det hele tatt gå i null. Da er det ikke akkurat rart at nettbutikker kan selge varer mye billigere.

Hva legger du i mye billigere? Hvis vi forutsetter samme innkjøpspris og at nettbutikken skal ha en liten fortjeneste for ikke å gå i minus, så kan kan jo ikke forskjellen bli noe mer enn ca 10-12%?

Lenke til kommentar
... alle fysiske butikker er sykelig dyre og rett og slett svindler folket.

Dette klarer jeg ikke å la vær å kommentere. I Norge er det fri prissetting og det er lov å tjene penger. Butikker kan kalkulere akkurat som dem vil og kunden kan selv velge hvor han handler. Å kalle noen som prøver å tjene penger på lovlig kjøp og salg for svindler er for drøyt. Prissamarbeid er derimot straffbart - da kan man begynne å snakke om svindel....

Trådstarter: Du mener altså at hvis en jordbærselger selger bærene sine for kr 10,- og en annen selger jorbær for kr 20,- så er sistnevnte en svindler?

Lenke til kommentar

Mr D. Les trådstarters post en gang til - han sier at i det siste har det vært flere tråder og innlegg der BRUKERE mener dette.

Så du blingser nok litt når du tror Loko mener dette :). Jeg kan forsikre deg om at det er rimelig langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...