Studine Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hei! skal forhåpentligvis studere på Gløshaugen. Det ahr seg slik at jeg takler ikke å dele bad eller kjøkken med fremmede folk. Derfor ser jeg etter hybelleilighet eller billig leilighet. Det jeg er ute etter er en plass med soverom, kjøkken, bad og en plass hvor jeg kan ha en ergometerssykkel og en elliptisk sykkel. Hva må jeg regne med å betale for en slik bolig?, og har ikke satt meg så inn i studielån så hvor mye av det kan jeg få dekket? Jeg har litt penger, men regner med at de forsvinner ganske raskt, og jeg vil helst ikke jobbe, med tanke på at jeg heller vil fokusere på studiene. Er det da lurt av meg å ta kontakt med det private markedet eller noe igjennom noe studentorganisasjoner? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Siden du mer opptatt av å studere enn å jobbe vil jeg anbefale deg å ta opp studielån. Jeg, som deg, takler heller ikke å dele kjøkken eller bad med fremmede folk. Jeg snakker av erfaring, og det er derfor studielånet er der. Det varierer veldig hvor mye man må betale. Det kommer som regel ann på møblering, standard, størrelse osv. Det har også litt å si om dette er et sted som trekker til seg flere studenter. Du kan ta en titt på Zett.no. Der ligger en god oversikt over private steder du kan leie. Jeg skal bo i Tromsø, og det er en av de dyreste byene å leie sted å bo, men det er allikevel ikke noe problem å få seg en hybelleilighet til 3-3500,- per måned som ivaretar privatlivets fred. De fleste steder krever forresten 1-3 måneder depositum. Endret 17. juli 2007 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du får max ca. 6000 i studielån i mnd. Hvis du skal ha et sted å bo i nærheten av gløshaugen med dine krav går nok hele lånet til bolig... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du bør enten droppe kravet om å ikke dele kjøkken med fremmede folk eller flytte inn hos noen som ikke er fremmede. Hvis ikke skal du slite med å overleve uten å ha jobb. Lenke til kommentar
Studine Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis jeg dropper kravet om plass til treningsmaskiner er jeg litt bedre ute da? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis jeg dropper kravet om plass til treningsmaskiner er jeg litt bedre ute da? 9095198[/snapback] Spørs jo hvor mange kvadrat du har tenkt deg. Og hvor nært ntnu snakker vi? Det er alltid mulighet for sykkel/buss, og jo lenger vekk fra ntnu du kommer, jo billigere vil det nok være. Lenke til kommentar
Studine Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg vil helst bo innen gangavstand, men er ikke det mulig så er det jo ingen krise. De stipendene som de betaler ut til folk, er det beregnet slik at man skal bo på hybel og dele mye med andre? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Stippend og lån er til for å hjelpe deg som student å kunne leve bedre mens du er under utdanning. Det burde ikke være noe problem å skaffe seg en hybelleilighet som du slipper å dele med andre, men du må regne med at den sikkert ikke blir særlig stor. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 For en hybelleilighet med eget bad, stue/kjøkken og soverom i gangavstand fra Gløs må du nok ut med over 6000,-, kanskje så høyt som 8000,-, og slike perler som du leter etter og som faktisk ikke koster flesk går som regel i "arv" gjennom jungeltelegrafen og havner derfor sjeldent ut på de offentlige kanalene for boligformidling. Er du heldig finner du kanskje en hybel i gangavstand til billig penge hvor du må dele med kun én annen jente. Det er ikke så ille om dere går godt i hop. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Men er det noe stort problem å dele med andre? Min erfaring er at dette stort sett går veldig fint. Hørt ytterst få historier om folk som ikke trives. Man trenger jo ikke være bestevenner med de man bor med... Så lenge folk oppfører seg nogenlunde ok og rydder/vasker litt innimellom bør det jo være muligheter for å komme overens. Er forresten et hybelhus i Øvre (Nedre?) Alle som har eget bad/kjøkken. Koster ca. 3500,- tror jeg. Men vet ikke hvem som leier ut.. Tvilsomt om det er noe ledig nå. Men hybelene er veldig små. Ett rom (plass til seng+skrivebord) og et bittelite bad. Kjøkken er det ikke. Kun en vask på det ene rommet du har. Må ha egen hybelstekeovn som du egentlig ikke har plass til noe sted... Er også ugunstig å lage f.eks. kjøttdeig i samme rom som du sover.... Men du slipper å dele... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jeg vil helst bo innen gangavstand, men er ikke det mulig så er det jo ingen krise. De stipendene som de betaler ut til folk, er det beregnet slik at man skal bo på hybel og dele mye med andre? 9095680[/snapback] Ja. Du trenger forsåvidt ikke treningsmaskiner selv. Da du kan melde deg inn i NTNU-Idrett ( NTNUI ) og trene hos dem. Du bør nok ikke forvente å få den perfekte hybelleiligheten med en gang. Du bør nok ta det du får i førsteomgang og heller lete etter noe bedre utover høsten når boligmarkedet har roet seg litt. Ellers pleier det å bli mye ledig utover våren når de som er ferdige med studiene flytter ut. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Godt tips; finn deg en lokal avis, sett inn en annonse som beskriver hva du er ute etter, sett deretter en maks pris. La folk kontakte deg, da ordner det seg som regel. Lenke til kommentar
Studine Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Skagen: Er det så dyrt med hybelleilighetene fra SiT og?(vet at disse ikke er ledig nå, men en gang i framtiden kanskje) Alle andre: Takk for svarene! Ps: EirikO, jeg da er dessverre et stort problem for meg å dele med andre. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg har ikke helt oversikten over boligene SiT formidler, men de som man kan søke om her ligger på 2200 - 4900 uten at jeg vet noe som helst mer om disse hybelleilighetene. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du får max ca. 6000 i studielån i mnd. Hvis du skal ha et sted å bo i nærheten av gløshaugen med dine krav går nok hele lånet til bolig... 9094449[/snapback] Du får rundt 8000 i måneden. Husk på de 16000 man får utbetalt ved begynnelsen av semesteret. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Dette er nesten science fiction å lese. Jeg betaler 3000,- for en leilighet på 60 kvadrat og har både vekter og ellipse-sykkel. I kristiansund. Hvilket år snakker vi om? Svein. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Tro det eller ei, det er faktisk forskjell på prisene i forhold til hvor populær byen/området er. Men jeg er enig at prisene er stive. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Dette er nesten science fiction å lese. Jeg betaler 3000,- for en leilighet på 60 kvadrat og har både vekter og ellipse-sykkel. I kristiansund. Hvilket år snakker vi om? Svein. 9112105[/snapback] Trondheim e svindyrt i forhold til _alle_ andre studentsteder jeg har hørt om. En leilighet som i Tromsø kostet 6-800 000kr, koster i Trondheim 2-3 ganger så mye... Edit: Har ikke vært borti så mange leiligheter i Tromsø, men det der var et eksempel på hvor ille det kan være. Endret 20. juli 2007 av blackninja Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du får rundt 8000 i måneden. Husk på de 16000 man får utbetalt ved begynnelsen av semesteret.9112065[/snapback] De forsvinner som regel veldig fort. Pensumbøker, uforutsette utgifter osv. I tillegg får man jo ikke noe stipend i juni, så da blir man fort veldig blakk. Jeg har ikke jobbet i år mens jeg har studert, og det har gått, men kun takket være litt oppsparte midler. Jeg vil anbefale deg (trådstarter) å jobbe litt i hvert fall. Fire dager i måneden skaffer deg lett over 2k ekstra, og fire arbeidsdager i måneden trenger hverken gå utover studiene eller det sosiale. De ekstra kronene kommer godt med. Om du føler du har tid til mer, kan du slenge på noen kveldsvakter e.l, så bør ikke 3- 4000 være noe problem. Men, som sagt, du kommer langt med bare 2000 ekstra også. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Dette er nesten science fiction å lese. Jeg betaler 3000,- for en leilighet på 60 kvadrat og har både vekter og ellipse-sykkel. I kristiansund. Hvilket år snakker vi om? Svein. 9112105[/snapback] Trondheim e svindyrt i forhold til _alle_ andre studentsteder jeg har hørt om. En leilighet som i Tromsø kostet 6-800 000kr, koster i Trondheim 2-3 ganger så mye... Edit: Har ikke vært borti så mange leiligheter i Tromsø, men det der var et eksempel på hvor ille det kan være. 9112166[/snapback] Hører at det er ille jah. Da jeg gikk på skole og var borteboer i 1993, fikk jeg 2800 pr mnd. Hadde stue, soverom, delt kjøkken og delt bad. Kan jo nesten flire seg ihjel av dette idag. Men se heller på hybel utenfor byen. Skal du ha gangavstand, så koster det flesk. Og flesk har studenter lite av (jeg var 58 kilo når jeg var 18 år) Fikk hjelp av en kroppsbygger, spis 4 brødskiver annenhver time og jeg gikk opp fra 58-85 kilo på 3 mnd. Kanskje greit å nevne hvis det blir et problem for andre.... Svein. Endret 20. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå