Gå til innhold

Trenger hjelp til akkordprogresjon (symfonisk)


TheMaister

Anbefalte innlegg

Holder på med litt "mørk" musikk (med strykere), men trenger noen grimme akkorder.

 

Har foreløpig noe som dette:

 

//: Fm - Hm - Fm - Hm (tritone ftw)- G#dim - Gm - Gm - D#m/F# - Gm - D#m/F# - G#dim - Gm - G#dim - E/G# - Gm6 - C7 - Em7 - Edim7 (Edim med en 7-er i hvertfall)://

 

Eller, har noen en link som kan hjelpe meg? :tease:

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, du har skjønt det med mollakkorder og dysterhet. Sjekk ut mollakkorder i stor-tersforbindelser...(eks. Fm-Am) synes det "bryter" mer enn tritonusforbindelser, i tillegg til at du unngår tritonusspranget i bassen, som kan virke unaturlig.. (ja, fint at du bruker omvendinger i det du allerede har) Ellers er det jo bare å pøse på med dissonanser... mollmaj7 er jo en klassiker.Du kan også prøve forstørre treklanger, både kromatisk (ala liszt's faust)og i litenters-forbindelser. Det finnes nok ingen bok på akkuratt dette feltet... Sjekk ut noe musikk du synes er dyster og finn ut hva som skjer.. Ellers kan du høre på black metal :p

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Ja, du kan jo prøve deg frem med noen modale klanger.. F.eks en frygisk/lydisk greie... Am - Bb(#11) (bruk bare Am og Bb med en tonen e liggende over i melodistemmen. Legg ut musikken du skriver, så kan jeg kommentere instrumenteringen og utleggingen av akkordene også.

Lenke til kommentar
ja, du har skjønt det med mollakkorder og dysterhet. Sjekk ut mollakkorder i stor-tersforbindelser...(eks. Fm-Am) synes det "bryter" mer enn tritonusforbindelser, i tillegg til at du unngår tritonusspranget i bassen, som kan virke unaturlig.. (ja, fint at du bruker omvendinger i det du allerede har) Ellers er det jo bare å pøse på med dissonanser... mollmaj7 er jo en klassiker.Du kan også prøve forstørre treklanger, både kromatisk (ala liszt's faust)og i litenters-forbindelser. Det finnes nok ingen bok på akkuratt dette feltet... Sjekk ut noe musikk du synes er dyster og finn ut hva som skjer.. Ellers kan du høre på black metal :p

9143261[/snapback]

 

takker =D Har tenkt at det kan bli no symfonisk black metal eller noe liknende i slutten, men trenger noen akkorder i grunn :p Ammaj7 funket veldig bra=D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Du kan hvertfall slenge på noen add9'er på de mollakkordene, det er grimt.

Ellers er det muligheter med Dbdur og Ebdur, de hører hjemme i den Fmoll-tonaliteten....(uten at jeg har sjekka det ut i akkurat dette tilfellet)

9141855[/snapback]

Tja... De passer ikke helt inne her. Ikke som rene dur-er i hvertfall=(

Lenke til kommentar
ja, du har skjønt det med mollakkorder og dysterhet. Sjekk ut mollakkorder i stor-tersforbindelser...(eks. Fm-Am) synes det "bryter" mer enn tritonusforbindelser, i tillegg til at du unngår tritonusspranget i bassen, som kan virke unaturlig.. (ja, fint at du bruker omvendinger i det du allerede har) Ellers er det jo bare å pøse på med dissonanser... mollmaj7 er jo en klassiker.Du kan også prøve forstørre treklanger, både kromatisk (ala liszt's faust)og i litenters-forbindelser. Det finnes nok ingen bok på akkuratt dette feltet... Sjekk ut noe musikk du synes er dyster og finn ut hva som skjer.. Ellers kan du høre på black metal :p

9143261[/snapback]

 

takker =D Har tenkt at det kan bli no symfonisk black metal eller noe liknende i slutten, men trenger noen akkorder i grunn :p Ammaj7 funket veldig bra=D

9144408[/snapback]

 

 

bra... fikk du brukt forstørra treklang da?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

forstørra treklang, tre store terser oppå hverandre... f.eks c-e-g# = C+

Effektivt virkemiddel... Kan brukes kromatisk både oppover og nedover, samt i heltone avstand (da blir den innenfor en heltoneskala hele veien). Kan selvfølgelig bare brukes vilkårlig også. Anbefaler deg å prøve det ut. Sjekk seriøst Liszt's Faust symfoni.

 

Angående klippet ditt. Kult. Du får det til...er spesielt positiv til bruken av orgelpunkt (liggende basstoner) for å få opp spenningen. Bra :)

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

I alt mulig slags musikk (ikke akkurat den uberkommerse A4-musikken dog). Bruker jo selv sånne akkorder i blandt. Visste bare ikke at det het forstørra treklang.

 

Kan alt for lite musikkteori though... Noen gode linker der man kan lære litt?;D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Holder på med litt "mørk" musikk (med strykere), men trenger noen grimme akkorder.

 

Har foreløpig noe som dette:

 

//: Fm - Hm - Fm - Hm (tritone ftw)- G#dim - Gm - Gm - D#m/F# - Gm - D#m/F# - G#dim - Gm - G#dim - E/G# - Gm6 - C7 - Em7 - Edim7 (Edim med en 7-er i hvertfall)://

 

Eller, har noen en link som kan hjelpe meg?  :tease:

9093243[/snapback]

 

Dm er svaret ditt, the saddest of all keys!

Lenke til kommentar
Holder på med litt "mørk" musikk (med strykere), men trenger noen grimme akkorder.

 

Har foreløpig noe som dette:

 

//: Fm - Hm - Fm - Hm (tritone ftw)- G#dim - Gm - Gm - D#m/F# - Gm - D#m/F# - G#dim - Gm - G#dim - E/G# - Gm6 - C7 - Em7 - Edim7 (Edim med en 7-er i hvertfall)://

 

Eller, har noen en link som kan hjelpe meg?  :tease:

9093243[/snapback]

 

Dm er svaret ditt, the saddest of all keys!

9276474[/snapback]

 

sant... Men jeg liker Fm over Dm, synes den er litt "grimmere" på den måte ;S veit da faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...