Gå til innhold

Hvilket av disse objektivene bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du erstatte kit-objektivet, eller utvide med et objektiv til ?

Objektiver som begynner på 28mm synes jeg blir ugreit på et kamera med cropfaktor - det blir liksom ikke nok vidvinkel. En annen ting å tenke på er at når objektivet skal dekke et såpass langt område som de to forslagene dine, så går det på bekostning av bildekvaliteten.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt i produktguiden, og så om disse objektiven var testet. Det var de, og resultatet var som antatt. Du bør faktisk holde deg unna disse to.

Gi oss en ide om hva du ønsker å bruke objektivet til, så skal vi prøve å komme med noen alternativer.

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg har det vanlige 18-55 kitobjektivet og siden jeg ikke har ubegrenset med midler å legge i kamerautstyr, tenkte jeg 28-200/250 ville være et fint allroundobjektiv, ved at jeg da får med både vidvinkelzoom og telezoom.

Jeg har lite greie på dette altså, men jeg trodde jeg hadde dekket opp 18-28 området med det objektivet jeg allerede har, derfor landet jeg på 28-200/250-alternativene framfor 18-250, som dere foreslo. Men mener dere den er bedre, hører jeg på det. :)

Hvis jeg velger å gå for 18-200/250, trenger jeg da det 18-55 objektivet jeg har overhode?

Hva mener dere om Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC for Canon da?

Hvilket merke går egentlig for å være best på objektiver av Canon, Tamron og Sigma?

Jeg har forresten muligheter for å kjøpe Canon- og Sigmautstyr til innkjøpspris, derfor håper jeg på å finne et objektiv jeg vil ha fra en av disse.

Endret av LindaLinda
Lenke til kommentar

Nå er det desverre slik at god optikk er veldig dyr. Særlig hvis du skal ha et zoom objektiv.

Grunnen til 28-xxx objektivene får såpass dårlige tester som de gjør, er nok fordi at de er beregnet for analoge kameraer (vanlig film) som har andre krav enn digitale kameraer.

Når det gjeler optikk fra Sigma og Canon, så er det slik at mange de rimelige modellene desverre er av middelmådig kvalitet.

Det er grunnen til at vi anbefaler 18-250mm fra Tamron som faktisk er brukbar i motsetning til tilsvarende objektiv fra Sigma.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har det vanlige 18-55 kitobjektivet og siden jeg ikke har ubegrenset med midler å legge i kamerautstyr, tenkte jeg 28-200/250 ville være et fint allroundobjektiv, ved at jeg da får med både vidvinkelzoom og telezoom.

9095048[/snapback]

28mm på digital cropsensor er desverre ikke vidvinkel, mer normal. Jeg vil anbefale deg å ta en tur i en butikk og se hvilke zoomområder som passer deg. Har personlig aldri sett behovet for over 100mm på cropsensor, men det er da meg. Nei, jeg er ikke en dyre- og fuglehobbyfotograf.

Ganger du med 1,6 får du de praktiske tallene. :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...