Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Til biljardspillere: Hvem skal velge kule?

Anbefalte innlegg

Hva mener folk er vanlig å gjøre når den som sprer senker både hel & halv samtidig.

1. Skal han få velge kule(hel eller halv) og så gi fra seg neste støt?

2. Skal han både få velge kule og beholde neste støt?

3. Skal neste spiller få både neste støt og få velge kule?

Personlig mener jeg nr. 3 er mest riktig, men vet ikke om det finnes noen offisielle regler på dette. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CHOICE OF GROUP. The choice of stripes or solids is not determined on the break even if balls are made from only one or both groups. THE TABLE IS ALWAYS OPEN IMMEDIATELY AFTER THE BREAK SHOT. The choice of group is determined only when a player legally pockets a called object ball after the break shot.

Med andre ord, ut fra WORLD STANDARDIZED RULES: 8-BALL har det ikke noe å si hvilke kuler han får nedi på break. Så lenge han får nedi en eller flere kuler, får han neste støt og kan så velge hel eller halv.

Men, og det er her problemet kommer, det varierer hva disse reglene er fra land til land, spillested til spillested og turnering til turnering. Personlig spiller jeg med "1. Skal han få velge kule(hel eller halv) og så gi fra seg neste støt?"

Lenke til kommentar
CHOICE OF GROUP. The choice of stripes or solids is not determined on the break even if balls are made from only one or both groups. THE TABLE IS ALWAYS OPEN IMMEDIATELY AFTER THE BREAK SHOT. The choice of group is determined only when a player legally pockets a called object ball after the break shot.

9094540[/snapback]

Huh, så om jeg tolker dette rett så er det alltid det neste støtet etter en break som er avgjørende for valg av hel/halv?

Feks.: Jeg gjør en break som også senker ei halv kule.

Jeg kan da fortsatt velge hele kuler dersom jeg ønsker det. Men dersom jeg ikke klarer å lovlig senke ei hel kule, går så støtet til nestemann som da fortsatt kan velge hel eller halv!

Hvis dette er korrekt må vil det jo egentlig si at alternativ 2 seiler opp som offisielt riktig, ikke sant?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
:hmm: Har spilt aktivt biljard i mange år, offisielt i 8 ball som dette gjelder er det alternativ 2 som er riktig, i tillegg kan spilleren som breaker velge fritt i neste støt selv om det går hvor mange som helst av en sort i breaket. Dette er ihht. WPA regler. Er forøvrig mange spesial regler for break i offisielle turneringer som f.eks. put av 8'er som verken er seier eller tap men gir ombreak eller respotting av 8'er. + endel andre spesial regler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...