Gå til innhold

Kjøpe harddisk.. Ekstern eller intern? Litt hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er en som driver mye med videoredigering og holder i disse dager på med nok en DVD produksjon. Problemet er bare at 160 GB harddisk er veldig veldig lite til slikt. Derfor vurderer jeg å kjøpe harddisk. Men jeg har et dilemma.

Neste år skal jeg gå på Noroff, og vil få egen bærbar. Da kan det kanskje være greit å ha en ekstern harddisk tenker jeg, ettersom harddisk i bærbare ikke imponerer meg så mye. Jeg lurer nå derfor på om Western Digital My Book Premium ES Edition 500 GB er noe jeg kan dra nytte av.

Men da med FireWire eller eSATA. Men hva er sistenvente? Jeg trodde det ville si at jeg også kan koble den til internt og få samme fart som på min interne s-ata disk, eller? Og er det for treigt med USB2 i forhold til en vanlig IDE eller S-ATA disk?

Og helt tilslutt der igjen. Diskene kommer med FAT32 sant? Kan jeg ikke enkelt formatere den om til NTFS? Hørte en som klaget på at det var for stress. Men det er vell ikke vanskeligere enn med intern? En liten kommando i kommandolinjen og voìla. Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eSATA betyr at en ekstern disk bruker samme grensesnittet som en intern disk og er i teorien like raskt, men det brukes andre kabler. Du må kjøpe et Cardbus/Expresscard eSATA-kort til laptopen din avhengig av hva den støtter. Desktop-maskiner bruker en brakett med eSATA-port på utsiden, og eSATA til SATA-kabel på innsiden, som settes i en ledig SATA-port på hovedkortet.

 

USB 2.0 vil være en flaksehals i arbeidet ditt, så styr unna det, da overføringshastighet vil være låst på ca 20 MB/s.

 

Har du tenkt på backup? For eksempel å kjøpe to av disse? Det er ikke gøy å miste arbeid som skal evalueres.

Lenke til kommentar
Har du tenkt på backup? For eksempel å kjøpe to av disse? Det er ikke gøy å miste arbeid som skal evalueres.

Mener du at disse diskene ikke er like stabile som interne?

 

Og du sier USB 2.0 er flaskehals. Er det bedre med FireWire? Eller er eSATA det beste?

 

Edit: Forresten, hvordan kan jeg koble eSATA inn i min interne maskin? Lar det seg gjøre, eller må jeg ha ekstra kort til det?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Mener du at disse diskene ikke er like stabile som interne?

 

Det er i alle fall flere faktorer som kan medføre problemer for eksterne disker enn for interne. Eksterne disker lider mye oftere av datakorrupsjon enn interne. Det er mitt inntrykk etter å ha fulgt med på dette forumet en stund. Jeg vet ikke hvorfor, men dette ekstra leddet mellom disk og hovedkort - kretskortet i diskkabinettet som inneholder en IDE-USB-kontroller, spesielt i kombinasjon med filsystemet FAT32, synes å ha nærmest vært en oppskrift på korrupte filtabeller og boot-sektorer. Generelt vil alle disker gå i stykker før eller senere, og man bør derfor ha minst to kopier av alt som du selv definerer som noe av verdi. Det gjør alt så mye lettere den dagen det skjer noe.

 

Og du sier USB 2.0 er flaskehals. Er det bedre med FireWire? Eller er eSATA det beste?

 

USB 2.0 er i praksis begrenset til ca 20-27 MB/s, firewire 20-45 MB/s, avhengig av bl.a. kontroller.

eSATA/SATA er egentlig samme sak, forskjellen ligger i kabling og kontaktutforming. eSATA-kabler er tykkere, har en annen kontaktform og kan være lengre enn vanlige SATA-kabler. Med dagens teknologi er det disken i seg selv som setter begrensningen (eller en dårlig kontroller et eller annet sted på veien).

 

Edit: Forresten, hvordan kan jeg koble eSATA inn i min interne maskin? Lar det seg gjøre, eller må jeg ha ekstra kort til det?

9096709[/snapback]

 

Dette har jeg besvart i mitt forrige innlegg. Brakettene, som erstatter en kortplass, kan kjøpes i de fleste nettbutikker til under hundrelappen.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...