Gå til innhold

Nytt skjermkort og ny PSU? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål ang. nytt skjermkort og evt strømforsyning.

Utstyret jeg sitter med nå er:

400 w Viking PSU

E6600 processor

2 gb ddr3 ram

320 gb hdd

XFX 7950 GTX 512 Extreme

Benq 22" skjerm med 1680x1050 oppløsning

XFX kortet mitt holder på å ta kvelden tror jeg, da jeg får noen rare skygger til høyre for tekst og bilder på skjermen min. Netshop mente jeg burde sende det i retur for rep/erstatning.

Så da vurderer jeg å kjøpe meg et nytt skjermkort, og vurderer Geforce 8800 GTS 640 mb. Det jeg lurer på er om jeg da trenger en ny strømforsyning? Evt om dere kan anbefale en til en rimelig pris. Jeg lurer også på om dette kortet yter noe bedre i DX9 applikasjoner enn mitt gamle 7950 GTX Extreme? Er det kraftig nok til å kjøre Crysis i full oppløsning og fin flyt når den tid kommer?

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nvidias offisielle spec for 8800GTS sier at PSU trenger 26A på 12V railen (railene). Dette gjelder for TOTALT strømforbruk i PC'en på 12V, ikke kun skjermkortet. CPU trenger mye strøm fra 12V railen og SATA disker etc. gjør det samme.

Se denne linken med info hvor de har diskutert det samme:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1118504

Men det selvsagt klart av Nvidia setter minimumskrav til PSU som er innenfor marginer slik at folk som kjører spill med minimumskravene deres ikke vil få problemer. Så man kan nok ligge et par ampere under minimumskravet på 26A på 12V uten å få problemer. Men 15A er såpass mye under minimumskravet at jeg ville ihvertfall ikke kjøpe et 8800GTS uten å også oppgradere strømforsyningen.

Det er fullt mulig at PC'en ville starte opp og virke med 15A på 12V strømforsyningen, men når man begynner med tunge 3D spill (ala Company of Heroes) så vil PSU'en slite på en veldig høy belastning av maksimum. Den kan nok klare det en stund, men den kan også ta kvelden etter en tid.

Mange liker å overklokke CPU og GPU. Gjør man det så øker kravene til PSU enda mer.

Hadde trådstarter ligget på rundt 20A på 12V railen så kunne han forsøkt med eksisterende PSU inntil han fikk ny maskin, men med kun 15A ville jeg byttet allerede nå.

Sakset fra min tråd. Tror nok det ikke er så lurt å kjøre strømforsyningen din med et så kraftig og strømslukende skjermkort..

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar
Hmm... men hva kan skje om jeg kjører på alikevel, og det blir for mye for PSU'en? Er det kun PSU'en som skjærer seg, eller kan det gå ut over komponentene i maskinen også?

9109398[/snapback]

Det mest vanlige er at maskinen vil henge eller automatisk reboote. Men det er en viss risiko for at PSU'en vil ta kvelden med lengre tids belastning på over maks. Du kan også risikere at maskinen ikke vil starte i det hele tatt fordi strømtrekket ved oppstart er over maks for PSU.

Så det du kan regne med er en veldig ustabil datamaskin som kan henge eller reboote når du minst ønsker det. Spesielt når du kjører 3D grafikk.

Jeg tror det er lite sannsynlig at hovedkort, CPU, skjermkort eller andre komponenter vil ryke. Om de ryker så er det som oftest en konsekvens at PSU'en ryker først på en "brutal" måte.

Lenke til kommentar

Hmm, da forstår jeg litt mer hva du mener. Nå har jeg mottatt skjermkortet og innstallert det. Alt fungerer utmerket så langt, men har ikke turt å teste noe spill enda.. redd noe skal skje. Men om jeg forstår deg rett, om maskinen henger seg eller rebooter eller andre rare ting skjer, så er det best å gi seg. Har uansett bestillt en ny PSU, en MIST 500 w med 20 A på 12V railen, så det burde vel holde til ett 8800 GTS kort.

Lenke til kommentar

Mist PSU'en jeg bestillte var på fjernlager med ubekreftet leveringstid, så den ordren slettet jeg. Bestillte istedet en Hiper Type-R strømforsyning 580W, som har fått gode skussmål flere steder. Den leverer omtrent noe av det samme som MIST'en.

Uansett, har kjørt noe BF2 på 1680x1050 med alt på fullt og 8xAA uten noe problemer. Merker stor forbedring ifra 7950 GTX. Det hakket litt av og til, men tror det var serveren. Fikk en "memory.dll" feil når jeg byttet server, men tviler på at det har noe med hverken skjermkort eller PSU å gjøre. Jeg har flydd litt Flight Simulator X, og her merker jeg at 8800 GTS kortet også gjør at ting går lettere. Har ikke merket noe til at noe har hengt seg eller rebootet. So far so good. Venter bare nå på 580W Hiper'n min nå. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt meg nytt Lian-li scand v3 kabinett, og fått ny PSU. monterte alt ifra den gamle pc'n over i det nye kabinettet og innstallerte den nye geniale PSU'en. Den er modulær.. det burde være standard!

Har ikke testet noen spill osv enda, men første inntrykket er at pc'n min er stillere nå.. selv om det går 3 120mm vifter, pluss skjermkort, psu og cpu vifter inni der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...