Gå til innhold

Hvis du skulle startet forfra, hvilket kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var jo Onkels uttalelse en rent subjektiv "jeg syns at", så det er vel ingen grunn for Canonistene å gå av skaftet... At Canon er totalt overlegne på høy ISO på kameraer til over 25k er jo ikke oppe til debatt.

Lenke til kommentar
Nå var jo Onkels uttalelse en rent subjektiv "jeg syns at", så det er vel ingen grunn for Canonistene å gå av skaftet... At Canon er totalt overlegne på høy ISO på kameraer til over 25k er jo ikke oppe til debatt.

9107385[/snapback]

ja det var nok heller hans egen mening og inntrykk som kom fram, ikke 2 års forskning.

Lenke til kommentar
Men Sigma 501-50mm f/2.8mm som er en bra makker til 18-50mm; den finnes ikke for Pentax. Pentax har jo også mye bra optikk; men de er vel ikke like lyssterke...

Det er ikke lett, dette.

Tom

9107368[/snapback]

Fortsatt snakk om 18-50mm? :tease:

9107391[/snapback]

Mente Sigma 50-150mm vettu :D

Tom

Lenke til kommentar
Fuji S5 brukte jeg i helgen og ble ikke spesielt imponert. Det er veldig spennende og har mye potensiale i studio, men generelt sett synes jeg det var litt skuffende. Du får 12MB filer som bare er marginalt bedre i dynamikken enn tilsvarende fra Canon og Nikon- og egentlig bare halve bildestørrelsen.

Det er en del som kunne vært bedre med dette kameraet ja, men jeg tror det passer min fotograferingsstil:

- Høy dynamikk (spesielt for landskap)

- Gode resultater ved høy iso (konsert, natt)

- Flotte fargetoner, spesielt portrett

- Nikon D200 hus

Lav hastighet kan jeg leve med, jeg bruker nesten aldri seriemodus uansett. "Små" bilder blir neppe et problem for meg, 99,9% av bildene jeg tar blir kun brukt på dataen uansett, og da er 6 MP plenty (ikke cropper jeg mye heller). Menyen er også et steg ned fra Nikon etter min mening, men det hjelper vel når man blir mer fortrolig med den. Men skulle jeg solgt D200 og kjøpt S5 ville det minst ha kostet meg 5000 i mellomlegg, og så mye er ikke forskjellen verdt for meg... Det eneste som virkelig plager meg med D200 er billedkvaliteten ved høy iso, og her synes jeg Nikon ligger et godt stykke bak konkurrentene.

Lenke til kommentar
Men Sigma 501-50mm f/2.8mm som er en bra makker til 18-50mm; den finnes ikke for Pentax. Pentax har jo også mye bra optikk; men de er vel ikke like lyssterke...

Det er ikke lett, dette.

Tom

9107368[/snapback]

Fortsatt snakk om 18-50mm? :tease:

9107391[/snapback]

Mente Sigma 50-150mm vettu :D

Tom

9107440[/snapback]

Ja var litt usikker... :)

*Going for work. See yeah!*

Lenke til kommentar

Jeg har sett veldig mye på Canon-bilder, jo, og prøvd kameraer fra forskjellige merker, til den store medaljen. Støy er ikke bare et spørsmål om kvantitet, i segmentet under 10000 er Canon-støy ganske enkelt styggere og mer digital, og dermed mer synlig - I MINE ØYNE.

Jeg har ikke investert eller forpliktet meg til noen av leirene ennå, og har dermed ingen spesielt sterk fanboy-lojalitet. Men tråden spør om hva vi ville valgt. Jeg svarte på hvorfor. Selvfølgelig snakker vi om subjektive kriterier, er det noe som helst annet som betyr noe?

Lenke til kommentar
Du får 12MB filer som bare er marginalt bedre i dynamikken enn tilsvarende fra Canon og Nikon- og egentlig bare halve bildestørrelsen.

9107310[/snapback]

Nå må snart denne tråden få en medalje for største antall avsporinger eller noe sånt, men er du sikker på at du utnyttet Fujien til det fulle? På maksimal DR produserer S5 rawfiler på 24-25MB. Jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på DPReview, men deres test viste jo et dynamisk omfang på over 12EV.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha sett mye på bilder tatt av Canon? De fleste av oss Nikonister må ta av seg hatten for Canons briljering i bildekvalitet- og ikke minst støykontroll.
Han sa "når jeg liker...".

Ellers har jeg gitt opp å få denne tråden på rett spor. Har ikke lyst til å stenge den, men hvis den ikke av seg selv finner riktig spor, så kan det hende jeg gjør det. Spesielt hvis det nok en gang fører til en Nikon vs. Canon diskusjon.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha sett mye på bilder tatt av Canon? De fleste av oss Nikonister må ta av seg hatten for Canons briljering i bildekvalitet- og ikke minst støykontroll.
Han sa "når jeg liker...".

Ellers har jeg gitt opp å få denne tråden på rett spor. Har ikke lyst til å stenge den, men hvis den ikke av seg selv finner riktig spor, så kan det hende jeg gjør det. Spesielt hvis det nok en gang fører til en Nikon vs. Canon diskusjon.

9110490[/snapback]

"Eg likar når du er litt streng onkel Afseth" :!:

Back to topic:

Jeg hadde vurdert 30D og en 500mm, OM jeg hadde klart å venne meg til bruken av to systemer... 30D til fuglefotografering, Nikon til alt annet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har 400D i dag - og jeg er veldig fornøyd med det etter at jeg bytta ut kit-linsa... =)

Men om jeg hadde visst hvor hekta jeg skulle bli på foto og hvor mye jeg ville brukt det, hadde jeg helt klart gått for et kamera med bedre byggekvalitet og værtetting med en gang, f.eks. Pentax K10D. Dette fordi jeg merker at jeg er litt for redd om det... =/

Lenke til kommentar
Jeg har 400D i dag - og jeg er veldig fornøyd med det etter at jeg bytta ut kit-linsa... =)

Men om jeg hadde visst hvor hekta jeg skulle bli på foto og hvor mye jeg ville brukt det, hadde jeg helt klart gått for et kamera med bedre byggekvalitet og værtetting med en gang, f.eks. Pentax K10D. Dette fordi jeg merker at jeg er litt for redd om det... =/

9110568[/snapback]

Jo dyrere kamera man får, jo mer redd for det er man... Men etter 1 år tviler man ikke på om man skal ta sjangsen for å få et godt bilde.

Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall ikke redd for å ta store tjanser med min 20D, som heller ikke er særlig billig. Den er laget for tøffe tak, og det får den av og til.

Glemte forøvrig å nevne at som Nikonian by heart hadde valgt Fuji S5 Pro, hvis jeg ikke fortsatte med Canon (som jeg selvsagt gjør gr. FF). Det ville dog krevd litt for god økonomi som oppstartskapital, og derfor valgte jeg Samsung GX10 som gir ypperlig bildekvalitet og byggkvalitet for pengene, og er litt opportunistisk.

Der kom en forklaring på hvorfor jeg glemte det åpenbare valget til min fotografiske stil, hvis man skal overse det åpenbare, Canon FF.

Lenke til kommentar
Canon og Nikon har herlige linseserier. Og når jeg liker bildekvaliteten til de nyere Nikon (som har samme sensor) langt bedre enn Canon, er valget logisk.

9107200[/snapback]

Dette blir det bråk av.... :(

9107227[/snapback]

Blir nok ikke særlig bråk av slikt. Alle liker ikke det samme og alle må få lov til å synes hva de vil.

Selvfølgelig liker noen filene til Nikon bedre, og andre igjen liker sikkert Pentax sine mye bedre enn Canons.

Lenke til kommentar
Canon og Nikon har herlige linseserier. Og når jeg liker bildekvaliteten til de nyere Nikon (som har samme sensor) langt bedre enn Canon, er valget logisk.

9107200[/snapback]

Dette blir det bråk av.... :(

9107227[/snapback]

Blir nok ikke særlig bråk av slikt. Alle liker ikke det samme og alle må få lov til å synes hva de vil.

Selvfølgelig liker noen filene til Nikon bedre, og andre igjen liker sikkert Pentax sine mye bedre enn Canons.

9111032[/snapback]

Bråk/diskusjon av... det ble 2 poster som gikk på det utsagnet ;)

Lenke til kommentar

Ok, diskusjon skal jeg være enig i.

Jeg har foresten siden denne tråden startet solgt disse objektivene:

EF 24-70mm f/2,8L USM

EF 70-200mm f/2,8L USM

Og har kjøpt disse:

EF 17-40mm f/4L USM

EF 50mm f/1,4 USM

EF 70-200mm f/2,8L IS USM

Ståle

Lenke til kommentar

9110568[/snapback]

Jo dyrere kamera man får, jo mer redd for det er man... Men etter 1 år tviler man ikke på om man skal ta sjangsen for å få et godt bilde.

9110577[/snapback]

Jeg snakker ikke om et kamera til 20.000,- pluss nå - jeg snakker om et kamera som koster bare noen få lapper mer enn mitt 400D.

Jeg tenker i dag at for *meg* hadde det nok vært bedre/verdt det å gått for et K10D - nettopp pga. bedre byggekvalitet og værtettingen. Dette bl.a. fordi jeg har en vilter hund som rett som det er springer rett i kamera, rister av seg så det spruter på kamera, hopper opp og treffer det med en labb eller to osv. Dersom *jeg* skulle startet forfra nå, ville et kamera ala typen K10D stått øverst på min ønskeliste. :thumbup:

Er det ikke det som er trådstarters spørsmål, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...