Gå til innhold

Hvis du skulle startet forfra, hvilket kamera?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Det kommer stadig inn spørsmål fra folk om hvilken digital speilrefleks de skal velge. Og mange gode forslag har kommet fra erfarne fotografer, dyktige amatører og entusiaster i alle aldre.

Dette har fått meg til å tenke - hvis du skulle starte forfra og bygge opp en utstyrspark på nytt, hva hadde du da valgt? Ville du kjøpt akkurat det samme, behold produsent men valgt annet utstyr, eller byttet til et annet merke ?

For å starte diskusjonen så kommer mitt svar:

Hva: Jeg ville gått over til Olympus/Four-thirds. Sannsynligvis startet med en E-510 med 14-54mm f/2.8-3.5 og kjøpt mer etterhvert som jeg ble kjent med systemet.

Hvorfor: Liker at utstyret er kompakt. Olympus er kjent for god optikk. Liker høy dypdeskarphet da jeg er mer dokumentarisk i stilen enn kunstnerisk.

Hva mener du?

Tom

edit: tyrkleifer

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville holdt meg til Pentax. Jeg takler ikke grepet på Canon før man kommer opp til 30D, så det utelukker seg selv på elegant vis.

Nikon har jeg aldri tenkt på i det hele tatt, ikke engang da jeg vurderte å kjøpe mitt første kamera. Med flash-back ville kanskje saken stilt seg annerledes.

De minste til Olympus er for små, og festet til stroppen gnager veldig. Når man kommer opp i E-500 så blir det bedre, men jeg får så fryktelig plastic fantastic-følelse. Spesielt siden objektivene har plastfatning (i alle fall sist jeg sjekket på E-510).

Lenke til kommentar

Om erfaringen og kunnskapen også hadde vært nullstill hadde jeg gjort som jeg har gjort. Gått for dritt!

Man lærer MYE mer av det, enn om man starter med proff.

Hadde sikkert vært knall å vise fram, men bildene man viser fram hadde ikke vært like gode.

Jeg ville muligens gått for Canon om de hadde hatt et kamera i billigklassen som hadde vært likt D50 i grep. Å starte med 20D ser jeg ikek på som noen fordel, så derfor hadde jeg fortsatt med D50, hovedsaklig på grunn av grepet.

Jeg hadde ikke vurdert noe annet.

Lenke til kommentar

Siden jeg har bakgrunn i analogt mellomformat blant annet, så ville jeg fortsatt valgt Canon. Det er med tanke på å endelig oppnå de kvalitetene jeg setter høyest med et FF-hus.

Hadde jeg ikke vært så opphengt i FF, så hadde jeg uten tvil valgt Samsung GX10, og det er fordi jeg virkelig liker bildekvaliteten til Pentax K10D, men er full av spit og faen.

Lenke til kommentar

Hmm, for kamerahusets sin del ville jeg lett ha valgt Pentax 10D, men for optikken sin skyld ville jeg tatt Canon. Da de har noen ekstremt koslige objektiver på bruktmarkedet som jeg liker svært godt. Er lettere å få tak i Canon utstyr enn sjeldent Minolta utstyr.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen hemmelighet at jeg er glad i Nikonene mine? :)

Både Pentax og Canon har fristelser på lager med hhv. K10D og 5D.

Jeg er bokeh- og naturlig lys-junkie, og liker meg i vidvinkelområdet. Fourthirds er derfor utelukket, og det er bare å innse at "fullformat" har sine fordeler. Under 5D føler jeg imidlertid at Canon er ganske daffe saker. Mao. hadde jeg ikke meldt overgang til Canon om jeg skulle starte på nytt, fordi prisen på et fullformatsystem med akseptabel kvalitet er hårreisende. Om jeg fikk en 5D med 17-40/4, 24-105/4, 70-200/2.8, 35/1.4, 50/1.4, 85/1.2 (ok, kunne akseptert en 1.4 ;)) og gjerne 135/2 samt 580EX "slengt" etter meg kunne jeg vurdert Canon. Selv da er jeg langt ifra sikker på at jeg ville byttet bort D200'en min.

Pentax K10D er nok ett av tidenes mest geniale kamera om man ser utelukkende på funksjonalitet, men for meg er AF-ytelse viktig, og etter hva jeg har lest henger Pentax fortsatt langt etter her. Jeg kjenner i det hele tatt for dårlig til Pentaxsystemet til å kunne si at det har hva jeg ønsker, men jeg måtte vurdert det veldig, veldig seriøst.

Jeg kunne skrevet en lang ode om hvor fortreffelig jeg synes Nikon-systemet er, men det er ikke det denne tråden handler om...

(Det blir jo litt rart når vi som etter hvert har utviklet oss til å ha ganske klare preferanser skal vurdere systemskifte - det er liksom ikke spesielt aktuelt å vurdere en K10D bare med kitobjektiv - hele systemet må med i vurderingen)

Edit: Innenfor rimelighetens grenser syns jeg forøvrig man bør tråkke til med et skikkelig hus fra starten av, dersom man vet med sikkerhet at man kommer til å fotografere mer enn litt. For min del var D70 et genialt sted å starte - jeg lærte til og med litt av å bruke ett av motivprogrammene en gang... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Eg skal starte på nytt no snart sidan det gamle kamerahuset mitt (400d) er fullstendig oksidert, og fordi optikken min ikkje overstiger ein kritisk verdi.

Valget vil truleg falle på Pantax k10d med 16-45(?) og ein billig telezoom. Dette fordi eg vil trenge den ekstra værbeskyttelsen til mitt bruk (det lærte eg på den harde måten).

Dessutan: ISO 800/1600 kombinert med IS og lysterk fastoptikk er ein uslåleg kombinasjon som til no ikkje kan matchast fra canon eller nikon(ingen IS i fastoptikk), eller frå Sony og Olympus (for høg biletestøy).

Lenke til kommentar

Fine bilder:

Mamiya 6 +50mm +75mm Eventuelt Mamiya 7 +43mm +80mm

backup: Plaubel Makina 67 W

Kompakt:

Leica 7 +50mm f2 Summicron +35mm f2 Summicron +12mm f5.6 Voigtlander

backup: Leica 6TTL/Leica CL

edit:

Nikon Coolscan 9000 (sånn for å holde det digitalt, hehehe)

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
; jeg har et lite håp om at Pentax kanskje "låner ørene" sine til diverse test resultater og kommer med en dertil egnet "bugfix" som sørger for at JPG filene rett ut av kameraet blir bedre…. Ja; en "K10D super"...

9097538[/snapback]

Samsung GX10 er samme kamera, men litt mer komprimerte jpg-filer med litt mer smell i. Du kan også skru opp kontrast, farger, skarphet og kontrast i kamera for jpg-filene. Da får du den smellen du vil ha i jpg, selv om bildene blir mindre brukbare for etterbearbeiding. Det gjelder forøvrig alle digitale slr. Når de tester jpg-ytelser så gjør de det i helt nøytral modus.

Hvis du synes at mer komprimert er litt skummelt, og kan jeg nevner at et er sannsynligvis mer komprimert for flere av konkurrentene. Det er nemlig en av svakhetene med Eos 20D, for hardt komprimerte jpg-filer.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg er egentlig veldig fornøyd med Nikon... liker designet og brukergrensesnittet veldig godt.

Hvis jeg skulle byttet merke så tror jeg Pentax ville vært den mest aktuelle konkurrenten. Hvis jeg hadde en saftig lotto-førstepremie å leke meg med, så ville jeg kanskje gått for Canon siden de har noen snasne modeller i proffsegmentet, men jeg er ikke så veldig imponert over hva de har å by på i mitt prissegment.

Lenke til kommentar
; jeg har et lite håp om at Pentax kanskje "låner ørene" sine til diverse test resultater og kommer med en dertil egnet "bugfix" som sørger for at JPG filene rett ut av kameraet blir bedre…. Ja; en "K10D super"...

9097538[/snapback]

Du kan også skru opp kontrast, farger, skarphet og kontrast i kamera for jpg-filene. Da får du den smellen du vil ha i jpg, selv om bildene blir mindre brukbare for etterbearbeiding.

9097908[/snapback]

K10D er nokså unik ved at den, selv på maksimal oppskarping i huset, aldri blir "digitalskarp" - om jeg husker riktig, så konkluderte vel selv testen i Fotografi med at jpeg fra K10D ikke har noe for seg... men dette er en avsporing, og diskusjonen bør eventuelt fortsette i K10D-tråden.

Lenke til kommentar

Skulle jeg begynt på nytt og tatt med meg det jeg har lært.

Pentax/samsun - virker veldig bra spennende skulle undersøkt dette grundig, kjenner per i dag ikke dette systemet godt nok til å utale meg.

Nikon - helt greit alternativ må skjekke objektivutvalget.

Olympus - utgår - en av grunnene til at jeg kjøpte DSL er DOF.

Sony - Tror ikke det men man vet aldri.

Canon - Kan godt hende at det hadde blit en Canon igjen.

Jeg har ikke et religiøst forhold til Canon så jeg skulle vurdert alle alternativene opp mot hverandre, og plaget en fotobutikk med mye tafsing og pruting.

Lenke til kommentar

Etter hvert som jeg skrev dette innlegget, fant jeg ut at jeg kunne skrive litt om de fleste merkene på markedet. Det er fordi jeg egentlig er åpen for hva som helst, med et par små unntak. Jeg har et Nikon D70s nå som jeg er veldig fornøyd med, men jeg tiltaler ikke kameraet som Gud akkurat.

Hvis jeg ikke hadde hatt noen preferanser fra før, og ikke noe utstyr, er det godt mulig jeg ville ha latt meg hjernevaske av min sjef til å kjøpe et Olympus E-510 som han vurderer. Olympus-systemet har mange klare fordeler, og når de nå i stor grad har løst støyproblematikken på sine noe mindre sensorer, så er det så absolutt verdt å vurdere ettersom man da får god optikk til en noe billigere penge. Og med bildestabilisator på brikken sparer man noen kroner der også med mindre man vil ha optisk bildestabilisator (som fortsatt er noe bedre). Liveview er også spennende, selv om jeg er usikker på om jeg ville brukt det i annet enn spesielle situasjoner der det er vanskelig å bruke søkeren. Det som taler mot Olympus, er som Patrol_33 sier... mindre dybdeuskarphet på en 2x crop brikke enn en 1,5/1,6x crop brikke.

Men Pentax har jeg også siklet litt på i det siste. K10D er veldig spennende, har bildestabilisator og tåler en del mer enn Nikons tilsvarende modell, D80. Du skal litt opp i pris hos alle konkurrentene for å få et like solid hus. Pentax er i ferd med å få litt mer innpass på markedet igjen også, og det vil bli lettere å få tak i utstyr til det enn det har vært de siste årene.

Samsung har jo egentlig de samme modellene som Pentax, til noen kroner mindre. Kunne vurdert disse også, men jeg synes servicen hos Pentax importør i Norge (Fovi) er så god at det er en trygghet å velge et Pentax kamera av den grunn.

Nikon og Canon er de gode, gamle, trygge merkene med god tilgjengelighet på objektiver og ekstrautstyr. Dette veier selvsagt tungt, men man får alltids tak i det man trenger til de andre merkene også om man ber en butikk bestille det inn for eksempel. Synes mange av fordelene som andre merker har, som Canon og Nikon mangler, er viktigere enn akkurat tilgjengelighet på ekstrautstyr. Men jeg må innrømme at selve merket også tiltrekker meg når jeg ser etter utstyr, og Canon og Nikon er de største. Hadde jeg hatt penger, ville 5D vært interessant med sin FF (ville nok ventet til høsten da 5D begynner å bli gammel, og man skulle tro en ny var rett rundt hjørnet. Med 1D mkIII sine gode egenskaper, er det jo mulig at noe av det også gjenspeiles på den nye 5D... det går ann å håpe i det minste.

Sony faller litt gjennom for min del. Det virker ikke å være så mye aktivitet der i gården. De har sluppet ett kamera som langt fra ble noen suksess, og kameraet i seg synes jeg blir litt for dårlig i forhold til konkurrentenes tilsvarende modeller (min personlige mening). Bildestabilisatoren er jo bra, men ISO støyen tar litt av gleden vekk fra dette. Og med tanke på hvor dårlig dette kameraet har solgt, og hvor lite snakk det er om merket, og ikke minst usikkerheten rundt nye modeller, gjør at jeg fort velger et hvilket som helst merke fremfor Sony. Nå er jeg ikke Sony-motstander om noen skulle tro det, da jeg uten tvil ville valgt Sony på en rekke andre produktområder, men akkurat speilrefleksdivisjonen trenger en oppsving før jeg tør å stole på den.

Panasonic har så langt også kun kommet med et kamera, men med samme fatning som Olympus og Leica (four thirds). Kameraet er stygt som fy, men tviler ikke på at det duger til mer proffe ting. Men det passer ikke mitt bruk. Et billigere, mindre kamera rettet mot det bredere konsumermarkedet, kunne kanskje vært aktuelt.

Fuji Finepix S5 har jeg ikke personlig erfaring med, men skal man tro rapporter om dynamikken og ytelsen på dette kameraet, så er det verdt å sjekke ut. At det bruker Nikon fatning, er heller ikke et stort minus ettersom man da har god tilgang til objektiver. Litt dyr for mange kanskje?

Sigma kjenner jeg overhodet ikke til, men de fikk jo ikke udelt god kritikk i nyeste Fotografi så vidt jeg husker. Noe med at det var litt for lite og litt for sent. Ville vært skeptisk til merket, men samtidig ville jeg vært åpen for synspunkter.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Er dte ikke det kameraet som har D200 hus?

9097571[/snapback]

Det er "Fujifilm FinePix S5" som er basert på D200 hus

9097608[/snapback]

FujiFilm S5 er forøvrig et interessant kamera med en anderledes vinkling til digital fotografi. Men neppe noe for en utålmodig sjel som meg...

Tom

Lenke til kommentar
Etter hvert som jeg skrev dette innlegget, fant jeg ut at jeg kunne skrive litt om de fleste merkene på markedet. Det er fordi jeg egentlig er åpen for hva som helst, med et par små unntak. Jeg har et Nikon D70s nå som jeg er veldig fornøyd med, men jeg tiltaler ikke kameraet som Gud akkurat.

Hvis jeg ikke hadde hatt noen preferanser fra før, og ikke noe utstyr, er det godt mulig jeg ville ha latt meg hjernevaske av min sjef til å kjøpe et Olympus E-510 som han vurderer. Olympus-systemet har mange klare fordeler, og når de nå i stor grad har løst støyproblematikken på sine noe mindre sensorer, så er det så absolutt verdt å vurdere ettersom man da får god optikk til en noe billigere penge. Og med bildestabilisator på brikken sparer man noen kroner der også med mindre man vil ha optisk bildestabilisator (som fortsatt er noe bedre). Liveview er også spennende, selv om jeg er usikker på om jeg ville brukt det i annet enn spesielle situasjoner der det er vanskelig å bruke søkeren. Det som taler mot Olympus, er som Patrol_33 sier... mindre dybdeuskarphet på en 2x crop brikke enn en 1,5/1,6x crop brikke.

Men Pentax har jeg også siklet litt på i det siste. K10D er veldig spennende, har bildestabilisator og tåler en del mer enn Nikons tilsvarende modell, D80. Du skal litt opp i pris hos alle konkurrentene for å få et like solid hus. Pentax er i ferd med å få litt mer innpass på markedet igjen også, og det vil bli lettere å få tak i utstyr til det enn det har vært de siste årene.

Samsung har jo egentlig de samme modellene som Pentax, til noen kroner mindre. Kunne vurdert disse også, men jeg synes servicen hos Pentax importør i Norge (Fovi) er så god at det er en trygghet å velge et Pentax kamera av den grunn.

Nikon og Canon er de gode, gamle, trygge merkene med god tilgjengelighet på objektiver og ekstrautstyr. Dette veier selvsagt tungt, men man får alltids tak i det man trenger til de andre merkene også om man ber en butikk bestille det inn for eksempel. Synes mange av fordelene som andre merker har, som Canon og Nikon mangler, er viktigere enn akkurat tilgjengelighet på ekstrautstyr. Men jeg må innrømme at selve merket også tiltrekker meg når jeg ser etter utstyr, og Canon og Nikon er de største. Hadde jeg hatt penger, ville 5D vært interessant med sin FF (ville nok ventet til høsten da 5D begynner å bli gammel, og man skulle tro en ny var rett rundt hjørnet. Med 1D mkIII sine gode egenskaper, er det jo mulig at noe av det også gjenspeiles på den nye 5D... det går ann å håpe i det minste.

Sony faller litt gjennom for min del. Det virker ikke å være så mye aktivitet der i gården. De har sluppet ett kamera som langt fra ble noen suksess, og kameraet i seg synes jeg blir litt for dårlig i forhold til konkurrentenes tilsvarende modeller (min personlige mening). Bildestabilisatoren er jo bra, men ISO støyen tar litt av gleden vekk fra dette. Og med tanke på hvor dårlig dette kameraet har solgt, og hvor lite snakk det er om merket, og ikke minst usikkerheten rundt nye modeller, gjør at jeg fort velger et hvilket som helst merke fremfor Sony. Nå er jeg ikke Sony-motstander om noen skulle tro det, da jeg uten tvil ville valgt Sony på en rekke andre produktområder, men akkurat speilrefleksdivisjonen trenger en oppsving før jeg tør å stole på den.

Panasonic har så langt også kun kommet med et kamera, men med samme fatning som Olympus og Leica (four thirds). Kameraet er stygt som fy, men tviler ikke på at det duger til mer proffe ting. Men det passer ikke mitt bruk. Et billigere, mindre kamera rettet mot det bredere konsumermarkedet, kunne kanskje vært aktuelt.

9098126[/snapback]

Mange gode tanker her. Likte særlig utrykket " latt meg hjernevaske av min sjef".

Hva med Fujifilm S5 og Sigma SD14? Får sært, eller?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...