Gå til innhold

Kniver, hvilken type?

co2

Anbefalte innlegg

Tenkte på å senere anskaffe meg en kniv. Typen burde være av noe som fungerer bra i natur rundt feks fisking, trekutting og litt sånn though work.

Selvfølgelig må det være noe som ser litt badass ut, men ikke noe som heter Rambo SWAT ultra navy seal combat knife....det utgår.

Har sett en del på CRKT kniver.

Er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kniver ja.. Du sier du vil bruke kniven til å hugge trær med og til å sløye fisk. Må jo være en kniv som er litt tung om du vil ha en du kan bruke istedenfor øks, da er cold steel sine (store) kniver ett alternativ. Men de knivene er ikke brukbare til annet enn å hugge hodet av fisken med om man vil bruke den til fisk.. Jeg har en selv, den heter riktignok SRK men er av ganske god kvalitet og er ganske god å bruke. Jeg kunne ønsket litt lengre grep på den, så ville den vært perfekt. Men den er tung.

Lenke til kommentar
Kniver ja.. Du sier du vil bruke kniven til å hugge trær med og til å sløye fisk. Må jo være en kniv som er litt tung om du vil ha en du kan bruke istedenfor øks, da er cold steel sine (store) kniver ett alternativ. Men de knivene er ikke brukbare til annet enn å hugge hodet av fisken med om man vil bruke den til fisk.. Jeg har en selv, den heter riktignok SRK men er av ganske god kvalitet og er ganske god å bruke. Jeg kunne ønsket litt lengre grep på den, så ville den vært perfekt. Men den er tung.

9096969[/snapback]

Kanskje litt dårlig formulering av meg. Tanken var igrunn bare rundt tre generelt

Lenke til kommentar

Jeg har en fra Helle. http://www.helle.no/go.cfm?id=66315&type=t...169i66179i66315

Den har jeg hatt i 10 år nå. Alltid med på tur og jeg har vel stort sett det bruksområdet du beskriver. Renser en del fisk, smører brødskiver, kapper litt ved, skjærer brød. En kjempebra kniv som jeg kan anbefale på det sterkeste. Ser at den koster 574 kr på Oslo sportslager. Det er sikkert mulig å finne den billigere og dyrere.

edit: Kan forøvrig nevne at i fjor så måtte jeg få en jeg kjenner til å reparere litt på slira. Stingene helt nederst på den var slitte. Det var rimelig enkelt å få ordnet og kniven er nå gulle god igjen.

Endret av Radiowave
Lenke til kommentar

Hvor mye penger hadde du tenkt og bruke på kniven?

Jeg holder meg værtfall unna kniver det ikke står hvilken ståltype som brukes. "rustfritt stål" blir for svakt.

Jeg skal love deg at det er mye mer i en kniv enn et håndtak festet til et stykke stål med skarp kant! :)

Anbefaler deg at du leser om de forskjellige bladtyper og stål her:

http://www.agrussell.com/knife_information...a/articles.html

Blade Geometry FAQ og Steel bør du lese før du kjøper noe :thumbup: Da finner du sikkert ut hva som passer deg

Kan og nevne at du kan spare mye ved og handle fra usa med den lave dollarkursen. Værtfall på dyrere kniver.

Og så får du et helt sykt utvalg!

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Morsom? Hva mener du med det? At Strømeng sine samekniver for noen år siden ikke var av god kvalitet, det var noe jeg trodde alle visste. Med de knivene kunne man om man ville hugge av en grein på en bjørk, oppleve at kniven knakk tvert om man fikk en liten vridning i hugget. Dette er noe jeg selv har både sett og opplevd. Og forresten, om en turist gikk tilbake med en sånn kniv fikk de beskjed om at "de ikke hadde kjøpt noen øks", mens når en lokal opplevde det fikk de ny kniv uten noen videre spørsmål. Men for all del, det er slett ikke sikkert de knivene er like elendige nå som de var tidligere. Så det er bare å kjøpe.

Lenke til kommentar
Tenkte på å senere anskaffe meg en kniv. Typen burde være av noe som fungerer bra i natur rundt feks fisking, trekutting og litt sånn though work.

Selvfølgelig må det være noe som ser litt badass ut, men ikke noe som heter Rambo SWAT ultra navy seal combat knife....det utgår.

Har sett en del på CRKT kniver.

Er det noen som har forslag?

9092446[/snapback]

Min erfaring er at billige, enkle kniver er de beste å bruke i friluftssammenheng. Kniver har en tendens til å komme bort, man skjærer forkjært og ødelegger eggen mot en stein, sliren blir slitt i stykker osv. Da er det surt om kniven er dyr og fin. Jeg har en Mora-kniv (sånn med rødt skaft og plastslire), den funker bra som universalkniv, har god kvalitet (med forbehold om slirefestet) og koster ikke stort. Den er dog best egnet til å ha i sekken/jakken, og ikke i beltet.

Dersom du skal ha en kniv til både hugging og sløying, har jeg ikke annet råd enn at du skaffer deg to kniver, evt. en kniv og en liten øks. Samekniver er dog greie til å hugge med. Min erfaring er at slike holder høy kvalitet, og at de langt i fra er noen turistkniver (de brukes jo faktisk av samer - og dessuten av forsvaret).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det du sier om strømengknivene kan ikke være ikke sant, hvis det hadde vært sant hadde du fått ny kniv (de har livstidsgaranti) :dontgetit:

Jeg kjøpte kniv der i 2004 var faktist på fabrikken og kjøpte. Kjøpte bra kvalitet (det har mye å si) aldri hatt bedre kniv! 9'' kniv med svart blad (anderledes metall eller behandling) og håndtak av masurbjørk. :w00t:

Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags stål det egentlig er i samekniver? Å ikke si rustfritt! Det holder ikke. Jo mer rustfri en kniv er, jo svakere er den som regel (med unntak) Du får jo kniver i titanium, men da snakker vi om ekstremt dyre saker.

Om en kniv har bra stål, vil jo produsenten opplyse hva det er (som AUS 8, 440C, ATS 43, 154CM, D2, osv..)

og ikke "rustfritt stål\karbonstål" som vi hele tiden ser :roll:

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Noen som vet hva slags stål det egentlig er i samekniver? Å ikke si rustfritt! Det holder ikke. Jo mer rustfri en kniv er, jo svakere er den som regel (med unntak) Du får jo kniver i titanium, men da snakker vi om ekstremt dyre saker.

Om en kniv har bra stål, vil jo produsenten opplyse hva det er (som AUS 8, 440C, ATS 43, 154CM, D2, osv..)

og ikke "rustfritt stål\karbonstål" som vi hele tiden ser :roll:

9230655[/snapback]

Kommer vel helt ann på hvem som lager dem, er ikke helt oppdatert på hvem som leverer sånt. :wee:

Er vel noe smistål?

Lenke til kommentar
Det du sier om strømengknivene kan ikke være ikke sant, hvis det hadde vært sant hadde du fått ny kniv (de har livstidsgaranti)  :dontgetit:

Jeg kjøpte kniv der i 2004 var faktist på fabrikken og kjøpte. Kjøpte bra kvalitet (det har mye å si) aldri hatt bedre kniv!  9'' kniv med svart blad (anderledes metall eller behandling) og håndtak av masurbjørk.  :w00t:

9229195[/snapback]

Og hvorfor har de innført livstidsgaranti? De hadde ikke det tidligere. Men nok om det. Jeg kan ikke "bevise" mine påstander på noen måte men ber dere tenke over dette: Blir kniven brukt aktivt, eller henger den stort sett til pynt eller ligger i en skuff? Selv en plastkniv tåler godt de to siste alternativene.

Dette var om at en ville ha tips om kniver, og jeg har dårlige erfaringer med flere kniver fra Strømeng. Derfor skriver jeg at jeg selv ikke ville kjøpt en sånn kniv. At andre har positive erfaringer med knivene er jo flott, og det er bra de skriver det.

Selv har jeg flere kniver jeg bruker. Jeg har med en Cold Steel SRK om jeg trenger en kraftig kniv som er fin å hugge med. Så har jeg alltid en liten lommekniv med ca 8 cm blad av norsk fabrikat (Kongsberg, Norway er alt som står på den) eller en liten Helle-kniv med 6-7 cm blad med når jeg er på tur. Jeg er på fisketurer, bærturer, og driver med rypejakt og elgjakt. Til dette trenger jeg bare de tre knivene.

Lenke til kommentar

Gerber: Silver Trident og Steadfast (eller forgjengeren på 9" og slire som man kunne drept for) er vel perfekt for det du leter etter.

Vil du være litt mer tradisjonell er en Strømeng 9" også veldig fin. Ser det er en her med dårlig erfaring med disse knivene, men for meg har den virkelig gjort jobben. Bålved, boksemat, generelt heavy duty ut-på-tur arbeid klarer denne kniven. Det er så mye metall på den at du kan slipe og slipe.

Min er et helvete å holde rein though. Fint håndtak i flammebjørk som ødelegges av et blad så møkkete så man skulle tro jeg ikke vaska den. Den har fått sine runder med stålulla, men likeveld bør den ikke tas ut av slira for å vises frem. Pluss at jeg var litt uforsiktig når jeg først fikk den, og klemte ikke på slira når jeg tok den ut / inn. Så slira fikk litt medfart i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...