Gå til innhold

Vil innføre stemmeplikt i Norge

Anbefalte innlegg

Også redd det hadde blitt veldig mye som i usa, der mange av velgerne ser seg blinde på enkeltsaker, "så han er for abort, ja men da kan vi ikke stemme på han, jeg stemmer på han som er mot abort, hva annet han vil innføre bryr meg midt i ryggen". Ser ut som at flere og flere mister evnen til å se helhetsbildet fremfor enkeltsaker.

9096581[/snapback]

Problemet er at vårt (og alle andres) politiske system er en uløselig kabal. Skal man se på helhetsbildet når man stemmer vil det være svært vanskelig å velge. Derfor velger mange å se på enkeltsaker. Men da oppstår det enda et problem. Disse enkeltsakene som ofte kan være et slags flaggskip for et gitt parti, er umulig å gjennomføre. Fordi som du nevnte er enkeltsakene ofte bare en stemmesanker, eller at de andre partiene er uenige og setter kjepper i hjulet.

Da er det ikke så rart at mange mister troen på systemet.

Når de blir møtt med valget mellom pest og kolera, så er det enkleste å ikke velge noen av dem.

Jeg er en av dem som ikke stemmer. Og jeg kommer ikke til å stemme før jeg føler at min stemme faktisk teller, og faktisk betyr noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om folk bare stemmer blankt så er det vel liten vits

Akuratt denne har jeg lurt på mange ganger; hvorfor i huleste gidder folk å dra til stemmelokale bare for å stemme blankt?? :blink:

9092585[/snapback]

Fordi noen har ikke tillit til noen av partiene. Når jeg møter opp og faktisk stemmer blankt så kan jeg vise til dette. Om jeg sitter hjemme og ikke stemmer så kan man spekulere i hva som helst. Latskap, man satt fast, man bryr seg ikke om politikk osv.

Ved å stemme blankt viser jeg politikerne at ja jeg bryr meg om politikk, ja jeg verdsetter min stemmerett og benytter meg derfor av den og nei, ingen av dere er funnet verdig min tillit :)

Når det kommer til stemmeplikt så er det vås. Tull og tøys med slikt. Det bør være en demokratisk rett å kunne avstå fra å stemme.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at stemmeplikt vil gi flere stemmer til FrP. Det er de som satser mest på enkeltsakene Ola Nordmann bryr seg om, på populismen.

Håper ikke jeg sårer noen, men de fleste med kunnskaper i politisk historie, generell politikk, og kanskje litt økonomi, vil ikke funnet på å stemme FrP. De er i stand til å se konsekvenser. Poenget er, at med stemmeplikt stemmer de som ikke burde stemme. De med for liten innsikt, de som tar valg de ikke ser konsekvensene av. (Jeg har ingenting i mot personer som stemmer FrP, eller personer som ikke bryr seg om politikk, jeg er bare uenig i politikken FrP fører.)

De fleste uten innsikt i politikk stemmer ikke i dag, og det er veldig bra. De som ikke bryr seg skal få lov til å fortsette med det. Valg vil i så fall bare handle om enkeltsaker.

Endret av Zzmukhan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...