kverna Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152886 Hva synes dere ? Jeg mener det er ett godt forslag, er jo bare å stemme blankt. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Tull og tøys, vil ikke folk ta del i det å stemme så synes jeg nå de skal få sitte i sofaen. Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Om folk bare stemmer blankt så er det vel liten vits eller hva? En ting er at valgdeltakelsen synker, men det blir helt feil å tvinge folk som helst ikke vil engasjere seg i politikken gjøre det mener nå jeg. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Tvinge folk til å stemme? Dummeste jeg har hørt. De burde vel feie for egen dør. Det er en grunn til at valgdeltakelsen går ned. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Så lenge partiene blir pliktige til å holde det de sier ved valg er det helt greit for meg. (Ikke at jeg skjønner hvorfor de skal tvinge folk til å stemme blankt, det blir bare mere kaos og utgifter av slikt ^^) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Om folk bare stemmer blankt så er det vel liten vits Akuratt denne har jeg lurt på mange ganger; hvorfor i huleste gidder folk å dra til stemmelokale bare for å stemme blankt?? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Akuratt denne har jeg lurt på mange ganger; vorfor i huleste gidder folk å dra til stemmelokale bare for å stemme blankt?? 9092585[/snapback] For å fortelle at de ikke er late, men at de ikke har tillit ti noen av partiene/politikerne. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hadde vært en grei måte å gjøre undersøkelser på da. Hvor mange 18-> åringer har vi i Norge Lenke til kommentar
araziel Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 StemmePLIKT, nei. Det er for dumt. De kunne dog premiert 10 nye biler eller noen millioner i premie til de som stemte, why on earth not? Og når vi engang kan levere selvangivelser og alt mulig annet på f.eks altinn, hvorfor ikke stemme? Ærlig talt tror jeg sikkerheten hadde minst like god ved å stemme via nett som når en eller annen tullhøns "sjekker" leggen min når jeg stemmer her. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Når sperregrensa nærmer seg kommer enkelte med desperate forsøk. Jeg tror ikke noen ønsker at Norge skal bli som regimer hvor man idag har over 99% som stemmer. Noe man derimot burde innført er flere folkeavstemminger. Det ville være mye mer effektivt for å redusere apati og politikerforakt. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg er mer bekymret over hvor forbausende få som vet hva de faktisk stemmer på.. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Så utrolig dumt. Jeg vil heller at de som engasjerer seg skal stemme, enn at sofagrisene som egentlig ikke gidder, skal bli tvingt ut av sofaen for å gjøre noe de kanskje ikke har peiling på. Hadde politikerne gjort som den belgiske partilederen Tania Derveaux , ville kanskje flere menn benyttet seg av stemmeretten sin. Men hvem vil vel sett Erna Solberg gjøre noe sånt? Lenke til kommentar
Nyx Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152886 Hva synes dere ? Jeg mener det er ett godt forslag, er jo bare å stemme blankt. 9092391[/snapback] Her om dagen kom SV med forslaget om å gi 16-åringer stemmerett. Så kom en valgforsker fra Ap med forslaget om å gi 12-åringer stemmerett. Og nå kommer KrF med dette. Kansje ikke så rart at folk blir lei av politikk når det er sånne "visjonære" forslag som kommer for å skape engasjementet og økt valgdeltakelsen? Jeg for mind del skjønner ikke hva som er problemet med at folk som ikke er politisk engasjert ikke deltar? Altså hvis du ikke stemmer så betyr jo det i praksis at du støtter det valgresultatet som kommer uansett hva det måtte være. Du fordeler da i praksis stemmen din på alle partiene, helt i overenstemmelse med valgresultatet. Endret 18. juli 2007 av Nyx Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Man kan ikke tvinge folk til å være frie Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis vi skal tvinge folk til å stemme lever vi vel ikke i et demokrati ? Da kan vi vel like godt avskaffe demokratiet ? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Tror de fleste av dem som ikke stemmer gjør det av den enkle grunn at dem ikke stoler på noen. Jeg stemte i mange år, men hver gang så måtte "mitt" parti gå tilbake på løftene sine. Hva er da vitsen? Hvorfor stemme når dem ikke har tenkt å holde løfter eller planer uansett? Hvorfor lover dem noe dem ikke kan holde? Jeg stemmer ikke. Ikke grunnet latskap, men fordi jeg ikke tror på noen av partiene. Dem er langt mer opptatt av å finne ut dritt om hverandre enn om å gjøre det beste for folket. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 KRF har da altid vært et parti som ønsker å tvinge folk. Om KRF hadde regjert med flertall i norge så hadde jeg meldt meg inn i nærmeste gerillja hær. Da hadde de sikkert tvangskristnet norge, tvunget oppmøte i kirken, og gjort bibelen til lovverk. Men slike "vi vil tvinge deg til det vi liker" religiøse parti burde vært landsforvist. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Stemmeplikt? Jippi, så demokratisk! Jeg er for å innføre det samme dag som man innfører valgløfteplikt og skuddpremie på politikere som ikke greier å opprettholde den. Slikt blir det demokrati av! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Både og egentlig. Det hadde ikke vært så dumt å få alle de idiotene som ikke stemmer til å stemme, dog er ikke alle som gidder å være politisk aktiv. Og er alle mennesker i Norge i dag kapabel til å stemme? Lenke til kommentar
lain Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg er mot dette, spesielt da det i dag ikke er noe parti som kan styre alene, og med andre ord ikke kan holde hva de lover i valgkampen, enten fordi de bare sa det fordi de ville ha stemmer, eller de andre partiene de er i styre med nekter å godta forslaget. Også redd det hadde blitt veldig mye som i usa, der mange av velgerne ser seg blinde på enkeltsaker, "så han er for abort, ja men da kan vi ikke stemme på han, jeg stemmer på han som er mot abort, hva annet han vil innføre bryr meg midt i ryggen". Ser ut som at flere og flere mister evnen til å se helhetsbildet fremfor enkeltsaker. Men nok om det, for å svare på b-real sitt spørsmål (som man skulle tro ikke trengte et svar), nei, alle er ikke skikket til å stemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå