Gå til innhold

Vil innføre stemmeplikt i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akuratt denne har jeg lurt på mange ganger; vorfor i huleste gidder folk å dra til stemmelokale bare for å stemme blankt?? :blink:

9092585[/snapback]

For å fortelle at de ikke er late, men at de ikke har tillit ti noen av partiene/politikerne.
Lenke til kommentar

StemmePLIKT, nei. Det er for dumt. De kunne dog premiert 10 nye biler eller noen millioner i premie til de som stemte, why on earth not? Og når vi engang kan levere selvangivelser og alt mulig annet på f.eks altinn, hvorfor ikke stemme?

Ærlig talt tror jeg sikkerheten hadde minst like god ved å stemme via nett som når en eller annen tullhøns "sjekker" leggen min når jeg stemmer her.

Lenke til kommentar

Når sperregrensa nærmer seg kommer enkelte med desperate forsøk. Jeg tror ikke noen ønsker at Norge skal bli som regimer hvor man idag har over 99% som stemmer.

Noe man derimot burde innført er flere folkeavstemminger. Det ville være mye mer effektivt for å redusere apati og politikerforakt.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152886

Hva synes dere ? Jeg mener det er ett godt forslag, er jo bare å stemme blankt.

9092391[/snapback]

Her om dagen kom SV med forslaget om å gi 16-åringer stemmerett. Så kom en valgforsker fra Ap med forslaget om å gi 12-åringer stemmerett. Og nå kommer KrF med dette.

Kansje ikke så rart at folk blir lei av politikk når det er sånne "visjonære" forslag som kommer for å skape engasjementet og økt valgdeltakelsen? ;)

Jeg for mind del skjønner ikke hva som er problemet med at folk som ikke er politisk engasjert ikke deltar?

Altså hvis du ikke stemmer så betyr jo det i praksis at du støtter det valgresultatet som kommer uansett hva det måtte være. Du fordeler da i praksis stemmen din på alle partiene, helt i overenstemmelse med valgresultatet.

Endret av Nyx
Lenke til kommentar

Tror de fleste av dem som ikke stemmer gjør det av den enkle grunn at dem ikke stoler på noen.

Jeg stemte i mange år, men hver gang så måtte "mitt" parti gå tilbake på løftene sine. Hva er da vitsen? Hvorfor stemme når dem ikke har tenkt å holde løfter eller planer uansett?

Hvorfor lover dem noe dem ikke kan holde?

Jeg stemmer ikke. Ikke grunnet latskap, men fordi jeg ikke tror på noen av partiene. Dem er langt mer opptatt av å finne ut dritt om hverandre enn om å gjøre det beste for folket.

Lenke til kommentar

KRF har da altid vært et parti som ønsker å tvinge folk. Om KRF hadde regjert med flertall i norge så hadde jeg meldt meg inn i nærmeste gerillja hær.

Da hadde de sikkert tvangskristnet norge, tvunget oppmøte i kirken, og gjort bibelen til lovverk. Men slike "vi vil tvinge deg til det vi liker" religiøse parti burde vært landsforvist.

Lenke til kommentar

Jeg er mot dette, spesielt da det i dag ikke er noe parti som kan styre alene, og med andre ord ikke kan holde hva de lover i valgkampen, enten fordi de bare sa det fordi de ville ha stemmer, eller de andre partiene de er i styre med nekter å godta forslaget.

Også redd det hadde blitt veldig mye som i usa, der mange av velgerne ser seg blinde på enkeltsaker, "så han er for abort, ja men da kan vi ikke stemme på han, jeg stemmer på han som er mot abort, hva annet han vil innføre bryr meg midt i ryggen". Ser ut som at flere og flere mister evnen til å se helhetsbildet fremfor enkeltsaker.

Men nok om det, for å svare på b-real sitt spørsmål (som man skulle tro ikke trengte et svar), nei, alle er ikke skikket til å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...