Arne Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hei! Eg har kjøpt meg ny pc, og eg bygde han ferdig i dag. Eg lurte litt på dette med korleis eg skal lagre OS, og korleis eg skal lagre alle dei andre tinga mine. Slik som eg har gjort det no (eg held på å installere), så har eg ein partisjon på 40gb og ein på 280gb. Eg har berre ein hdd, og den er på 320gb. Eg installerte windows vista og har system-filer på 40gb-partisjonen, og eg kjem til å ha alle mine andre ting på den andre partisjonen. Kva syns de om det? Vil det skape problem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Høres ut som en bra ordning. Akkurat slik jeg ville gjort det selv. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Flott, det var bra, slik at eg slepp å reformatere! Skal eg då lagre programfiler (for program og spel) på den store partisjonen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 De fleste program kan du installere på C:, det er jo god plass med 40 GB. Men du står fritt til å velge etter behov. Grunnen til at det er greitt å ha en egen partisjon til Windows er at hvis noe gårt galt en dag og Windows nekter å boote, så må man kanskje reinstallere. Da bør alle filer man ønsker å ta vare på være på en annen partisjon så man ikke mister de ved en eventuell reformat. Programmer må man uansett installere på nytt hvis man velger å formatere. Noe annet man kan vurdere er å ta backup av hele C: partisjonen (Ghost, Acronis, etc). Det er utrolig kjekt å slippe å installere helt fra begynnelsen, et image kan legges inn på få minutter. Da er det greitt at C: ikke er for stor og fyllt opp med store ting som lett kan reinstalleres, for da blir imagefilen unødig stor. Men det finnes ingen faste regler for hvordan man gjør slikt. Det blir mye smak og behag. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Takk skal du ha! Eg trur eg gjer det slik at eg installerer lette program på systempartisjonen, men store program og spel, dei lagrar eg i D:\Programfiler. Den siste er ei mappe eg har laga sjølv. Ser flott ut, dette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå