Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pendlebil til ca 50k


Anbefalte innlegg

Takk for alle innspill sålangt! Jeg har ikke kjøpt noe ennå, har vel rett og slett ikke funnet noe som har gitt "godfølelsen"...Menmen..

 

Jeg har bestemt meg for å selge sykkelen, og heller legge litt mer i bil.. Jeg kommer til å tilbringe så mye tid i bilen at jeg vil koste på meg litt... Hvor annonserer jeg best og billig for tiden??

 

Når det da gjelder kjøp av bil, så kan det tenkes at budsjettet blir nærmere 150´:-) Noen nye forslag da?? :-)

9122695[/snapback]

 

BMW E39 uten tvil. :cool:

For 150 000 ville jeg valgt en tidlig 523i eller 528i.

Bensinforbruket er heller ikke så alt for høyt hvis du greier å holde gassfoten rolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for alle innspill sålangt! Jeg har ikke kjøpt noe ennå, har vel rett og slett ikke funnet noe som har gitt "godfølelsen"...Menmen..

 

Jeg har bestemt meg for å selge sykkelen, og heller legge litt mer i bil.. Jeg kommer til å tilbringe så mye tid i bilen at jeg vil koste på meg litt... Hvor annonserer jeg best og billig for tiden??

 

Når det da gjelder kjøp av bil, så kan det tenkes at budsjettet blir nærmere 150´:-) Noen nye forslag da?? :-)

9122695[/snapback]

 

BMW E39 uten tvil. :cool:

For 150 000 ville jeg valgt en tidlig 523i eller 528i.

Bensinforbruket er heller ikke så alt for høyt hvis du greier å holde gassfoten rolig.

9128634[/snapback]

 

 

523i eller 528i?? Vi snakker pendlebil her.. Jeg har forhørt meg litt rundt med forhandlere (også BMW/Tronrud bil) og de påpekte et generelt høyt forbruk på E39.. Selv 525 Tds var forholdsvis tørst til diesel å være.. Jeg har fått prøvd en i dag, så vi får se hvordan det går.. Men jeg tror nok at jeg kommer til å velge en anelse mindre bil.. Noe sier meg at jeg kan komme vesentlig mer økonomisk ut da..

Lenke til kommentar
Audi A4 eller Audi A3.

 

Gjerne Diesel.

9128670[/snapback]

 

 

Jeg har sett litt på disse, men er det bare meg, eller varierer prisen noe voldsomt på de? Varierer kvaliteten like mye mån tro...? Jeg hører noen som er så fornøyde med Audi at de sannsynligvis aldri kommer til å kjøpe noe annet, og andre som har hatt en eller to og forbanner bilen oppetter veggene pga feil og mangler og det ene og det andre........

 

Synspunkter? Jeg skal som nevnt kjøre mye.. Tønsberg-Sandvika tur-retur 5-6 dager i uken, pluss litt privat.. Da ender vi opp på 50-60´ km i året.. Så jeg vil ha en bil som er gjerrig som få på drivstoff, som ikke koster skjorta å forsikre, som ikke tar livet av meg med service og verkstedsregninger og sist men ikke minst, som er noenlunde komfertabel å kjøre og har litt plass til perioder med bagasje..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som pendlerbil ville jeg valgt en liten bil med økonomisk dieselmotor. Har pendlet i mange år selv, og min erfaring er at man er mindre opptatt av å ha det gøy når man er i bilen så mange timer i uken, det som teller er økonomien etter å "slitt ut" en bil. Komfort er også et poeng.

 

De siste ukene har jeg tøflet rundt i en Polo med 1.4 TDi/70 hk, den kan du sikkert kjøre ned mot 0,3 l/mil, og den går greit nok (holder koken til sånn 150-160 (jeg er i utlandet)). Motoren er visstnok en 3/4-del av en 1.9 TDi, den er tresylindret. Det som overrasker mest med den, er at den er såpass "kraftig" (til å være en 1.4 turbodiesel) fra tomgang at det ikke er noe problem å komme igang i kryss/rundkjøringer, dette har vært et problem i andre smådieseler jeg har kjørt, som er helt kraftløse til turboen trår til ved sånn ca 1800. Så får det heller være at den går som min gamle bestefars Massey Ferguson (som også er 3-syl rekkediesel).

Lenke til kommentar
For 150 000 ville jeg valgt en tidlig 523i eller 528i.

Bensinforbruket er heller ikke så alt for høyt hvis du greier å holde gassfoten rolig.

9128634[/snapback]

Hva er poenget med stor motor hvis man likevel skal holde gassfoten rolig?

9136884[/snapback]

 

Poenget er å ha muligheten og kunne ha det gøy når man ikke pendler.

 

Jeg har sett litt på disse, men er det bare meg, eller varierer prisen noe voldsomt på de? Varierer kvaliteten like mye mån tro...? Jeg hører noen som er så fornøyde med Audi at de sannsynligvis aldri kommer til å kjøpe noe annet, og andre som har hatt en eller to og forbanner bilen oppetter veggene pga feil og mangler og det ene og det andre........

Foreldrene mine kjører A3, og jeg er ikke imponert.

Det er en 2003 modell 1.6 liter. Den brukes til pendling. Den har vært på verksted mange ganger, stort sett er det bare tullefeil, men en dag på verksted er en dag uten bil uansett hvor liten feilen er.

 

For å nevne noe. Brudd på ledningsnett inn til bakluke som resulterte i at man ikke kunne åpne bakluken manuelt. (Heia mikrobrytere), bakbremser som henger (standardfeil på a3), motorfeste løsnet fra karosseriet, kompressor til aircondition tok kveld, og en rekke med elektronikkfeil.

 

Det siste nye med den nå, er at man får melding om åpen førerdør i instrumentpanelet. Det er bryteren som tuller, og denne bryteren er selvfølgelig en av disse fancy microbryterene, og den er plassert inni dørlåsen.

 

Før A3en hadde de en 2000mod Golf IV, den hadde enda mer feil.

Virker ikke som om kvalitet er førsteprioritet i Volkswagen AG.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Som pendlerbil ville jeg valgt en liten bil med økonomisk dieselmotor. Har pendlet i mange år selv, og min erfaring er at man er mindre opptatt av å ha det gøy når man er i bilen så mange timer i uken, det som teller er økonomien etter å "slitt ut" en bil. Komfort er også et poeng.

 

De siste ukene har jeg tøflet rundt i en Polo med 1.4 TDi/70 hk, den kan du sikkert kjøre ned mot 0,3 l/mil, og den går greit nok (holder koken til sånn 150-160 (jeg er i utlandet)). Motoren er visstnok en 3/4-del av en 1.9 TDi, den er tresylindret. Det som overrasker mest med den, er at den er såpass "kraftig" (til å være en 1.4 turbodiesel) fra tomgang at det ikke er noe problem å komme igang i kryss/rundkjøringer, dette har vært et problem i andre smådieseler jeg har kjørt, som er helt kraftløse til turboen trår til ved sånn ca 1800. Så får det heller være at den går som min gamle bestefars Massey Ferguson (som også er 3-syl rekkediesel).

9137085[/snapback]

 

Ikke dum denne. En Polo eller en Golf er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Finnes sikkert andre alternativer i samme klassen, men som sagt: Denne imponerer med godt drag fra tomgang, kan ikke si det samme om andre smådieseler. Prøv selv, og se hva du synes! Polo 1.4 og Corsa 1.3 for eks. Likte ikke at Poloen hadde reg-rem, har ikke sjekket om Corsaen har kjede (som 12 og 14 har).

 

Det blir, etter mitt synspunkt, helt feil å kjøpe en pendlerbil som har høy gøy-faktor. Kjøp heller 2 biler, en du kan kjøre på masse km for færrest mulig kroner, og en du kan ha det gøy med, dersom du vil det. Tror ikke en stor BMW vil ha så lave driftskostnader at den vil være særlig praktisk for å kjøre på masse km hvert år.

Lenke til kommentar
Finnes sikkert andre alternativer i samme klassen, men som sagt: Denne imponerer med godt drag fra tomgang, kan ikke si det samme om andre smådieseler. Prøv selv, og se hva du synes! Polo 1.4 og Corsa 1.3 for eks. Likte ikke at Poloen hadde reg-rem, har ikke sjekket om Corsaen har kjede (som 12 og 14 har).

 

Det blir, etter mitt synspunkt, helt feil å kjøpe en pendlerbil som har høy gøy-faktor. Kjøp heller 2 biler, en du kan kjøre på masse km for færrest mulig kroner, og en du kan ha det gøy med, dersom du vil det. Tror ikke en stor BMW vil ha så lave driftskostnader at den vil være særlig praktisk for å kjøre på masse km hvert år.

9142839[/snapback]

 

Jeg har vurdert det, men jeg er blitt litt motstander av Polo eller nesten VAG generelt.. Vi har en 06 modell Polo, som vi kjøpte ny, og den har vel tilbrakt like mye tid hos Møller som i vår garasje, bare tull fra ende til annen... Og som ikke det var nok at bilen er et eneste katastrofeområde, så er servicen på Møller her i byen mildt sagt laber!! Men kan vel skylde meg selv, før den hadde jeg en Seat Leon, det ble forbrukerråd sak og heving av kjøpet etter at bremsene på bilen sviktet på vei fra verkstedet....da hadde den stått på verksted i 2 måneder sammenhengende pga garantisaker!?!?! Så egentlig har jeg vel lovt meg selv at jeg aldri igjen skal eie en bil som har tilhørlighet hos det firmaet/konsernet.. Det er klart, man kan benytte frittstående verksteder osv, men det er noe med merkeverksteder og garantier på nye(re) biler osv..

 

Når det gjelder gøy faktor så er ikke det så viktig, da har jeg jo motorsykkelen!! Hehe..

 

Men en annen ting.. Noen som har erfaring med økonomien ved ombygging til gass/LPG? En kollega av meg har kjøpt seg en Toyota Yaris Verso med 1,3 bensin som han har fått bygget om til LPG drift. Det kostet litt å bygge den om, men han er super fornøyd og skryter det opp i skyene.. Men jeg er litt i tvil om det kan være så bra... Har hørt en del som sier at forbruket går opp så mye at det ikke er stort å spare på det. I tillegg koster det jo en del for ombygging..

Lenke til kommentar

Ww Touran er en veldig god bil, og ikke dyr i drift heller.

 

1.9liter og 2.0 litern har jeg prøvd. Det er da 105hk vs 140hk. Begge diesel, TDI. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt denne i 1.9 liter. Bruker nedi 0.5 liter på mila, er god og kjøre og samtidig plenty med kraft.

 

Jeg snakker da av erfaring da familien har denne 1.9 literen, mens svigers har 2.0literen- som jeg som regel farter rundt i.

 

WW :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale VW tross din dårlige erfringen med Polo- Har selv en VW Vento 1.9TDK 1995 og har hatt den i over seks år. I løpet av disse 6 år har jeg byttet følgende:

 

1. Starter (kan også renoveres hvis en kan)

2. Termostat

3. Sikring og temp sensor i gløde (forvarming systemet)

4. 2x ABS føler framme

5. Hjullager høyre framme og begge bak

6. Håndbremsevajr

7. Bremserør+ bremseslanger foran og høyre bak

 

Det er alt av ikke standard slite deler som bremseklosser, bremseskiver osv.

 

1.9TDK er absolutt å anbefale, mest pga av at det er aller siste VW motor ute elektronisk styring, eneste er ABS som tuller en del.

 

Se på disse min er forresten kjørt 176000. Se om du finner en som ikke er kjørt så langt.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
snip*

9177897[/snapback]

 

Godt forslag, i tillegg kan jo trådstarter se på Golf 3 og Toledo, det meste er likt i disse bilene, kanskje Golfen er litt mer sportslig enn Ventoen og Toledoen, men de har den samme gode motoren. :)

 

En stor fordel med disse bilene er at de er veldig enkle å skru på. Selv kan jeg fryktelig lite om motor osv, men bytte av slitedeler osv. på Toledoen går som en lek. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har forståelse for at man ikke vil ha enkelte merker. Likevel mener jeg at denne typen bil, en liten bil med en superøkonomisk dieselmotor er den beste pendlerbilen. Som alternativ til Polo 1.4 TDi er Corsa 1.3 CDTi, denne har 4 sylindre mot Poloens 3, og er mye mindre traktor i lyden. Synes nok at Poloen har litt mer motorstøy enn jeg vil ha ved jevn kjøring i 80-120.

 

Jeg har også kjørt litt Seat, og opplever disse som mer "skranglete" enn andre VAGer, men det kan være at jeg har hatt uheldige eksemplarer.

Lenke til kommentar

Pendlet selv omtrent samme strekningen med bil mange år og har følgende innspill til deg:

 

De to beste pendlerbilene jeg har hatt (av ca 10) er disse:

 

97 Ford Fiesta 1,25 16V , propandrevet. Finfin liten bil, god å sitte i sprek nok til å ikke lage kø, og ufattelig billig i drift. Gass til 5 kr pr liter (-90 øre i rabatt på Shell).

Manglet desverre AC :(

 

95 VW Caravelle med masse seter.

Fortid som minibuss, så selv registrert som 8 seter blir du ikke stoppet i kolektivfeltet :innocent:

Regner med at du vet at køen står fra Asker og innover hver morgen, noen ganger helt fra Liertoppen...

 

En kombinasjon må vel være det perfekte, minibuss med gassdrift!

( Og helst ikke VW eller Ford, siden VW ikke akkurat topper statistikken over feilfrie biler, og Ford må bytte olje hver 10 000 Km og halve forstillinga hver 20 000 km )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...