Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks kamera. ca.5000

Anbefalte innlegg

hei, jeg sikler på mitt første speilreflekskamera.

Tidligere har jeg bare hatt kompaktkamera, og lurer på hva som er det beste valget for meg.

Jeg ser på:

Nikon D40.

Olympus E-400

Olympus E-500

Nikon D50

Jeg kommer til å bruke kamera til og ta bilder av:

Grillkvelder ute.

Filmkvelder inne.

Natur.

Ellers meget mye forskjellig.

Takker for alle svar.

:tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har D40, og er glimrende fornøyd med det.

Jeg fikk det for 3995.- av Expert (de kjørte en kampanje, men vet ikke om den gjelder enna), og der fikk jeg også med en blitz og 3 års rens(ett per år) til total verdi av litt over 3000 kr... Levert av Nikon (ikke avhengig av hvor du kjøper). Vet helelr ikke hvordan det er med det tilbudet lenger...

Men der fikk jeg jo en veldig grei pakke som jeg er GODT fornøyd med i forhold til pris... :) Eventuellt kan du jo kjøpe brukt? Merker det er en del brukte D40 ute å går, og de kan du sikkert få ned i enn 3500-4000 (eller mindre?)

Var sykt i tvil selv, men det var 4 grunner til at jeg gikk for D40:

(testet D40 og 400D)

1. Likte bedre grepet på D40

2. Sammenligna D40 og 400D(som koster en del mer) men så ikke merkart forskjell til mitt bruk. Er også litt diskusjoner om canons kit-linse. Noen mener den variere i kvalitet.

3. Expert hadde tilbud på 3995.-

4. Blits kampanjen nikon kjørte...

En "uempe" med D40 er AF-S.. Færre linser tilgjengelig, spesiellt på bruktmarkedet. Men det er nok i massevis for en hobby fotograf som meg selv... Finenr alt man selv trenger.. 55-200 Nikkor til rundt 2300.- og kitobjektivet er ganske ok (18-55mm)... Så jeg ser ikke på det som noe problem til mitt eget bruk...

Lykke til med valget! Det er sykt vanskelig:P Alle er gode kameraer, og du vil ikke bli skuffa uansett.... men huk at grepet er veldig viktig... Liker du ikke å holde i det liker du ikke å bruke det heller.... =/ (Nytt batterigrep kan kanskje hjelpe..)

sorry for skrivefeil.. Orker ikke rette, for dere forstår;) Taster litt fort innimellom, og da stokker det seg litt i rekkefølgen. (f.eks: ejg = jeg...)

Lenke til kommentar
he he. For å være seriøs: Hvis du ikke har planer om å begi deg inn på foto som en oppslukende hobby, ser jeg ingen grunn til å bruker mer enn 4000 for et Olympus E-400. Glimrende kamera, billigst for tiden.

9092343[/snapback]

Støtter opp på dette forslaget. Men hvor finner man E-400 til 3990,- ?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har D40, og er glimrende fornøyd med det.

Jeg fikk det for 3995.- av Expert (de kjørte en kampanje, men vet ikke om den gjelder enna), og der fikk jeg også med en blitz og 3 års rens(ett per år) til total verdi av litt over 3000 kr... Levert av Nikon (ikke avhengig av hvor du kjøper). Vet helelr ikke hvordan det er med det tilbudet lenger...

Men der fikk jeg jo en veldig grei pakke som jeg er GODT fornøyd med i forhold til pris... :) Eventuellt kan du jo kjøpe brukt? Merker det er en del brukte D40 ute å går, og de kan du sikkert få ned i enn 3500-4000 (eller mindre?)

Var sykt i tvil selv, men det var 4 grunner til at jeg gikk for D40:

(testet D40 og 400D)

1. Likte bedre grepet på D40

2. Sammenligna D40 og 400D(som koster en del mer) men så ikke merkart forskjell til mitt bruk. Er også litt diskusjoner om canons kit-linse. Noen mener den variere i kvalitet.

3. Expert hadde tilbud på 3995.-

4. Blits kampanjen nikon kjørte...

9092469[/snapback]

Blitzkampanjen til Nikon ved kjøp av D40 gjelder for kjøp til og med 18. juli...ikke mange timene igjen med andre ord! Imidlertid har jeg hørt rykter om at denne kampanjen skal bli etterfulgt av en annen kampanje, blir spennende å se..

Jeg kjøpte meg D40 for ei ukes tid siden, kjempefornøyd så langt! Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
he he. For å være seriøs: Hvis du ikke har planer om å begi deg inn på foto som en oppslukende hobby, ser jeg ingen grunn til å bruker mer enn 4000 for et Olympus E-400. Glimrende kamera, billigst for tiden.

9092343[/snapback]

Støtter opp på dette forslaget. Men hvor finner man E-400 til 3990,- ?

Tom

9092504[/snapback]

Så det i en Elkjøp-annonse. Hjemmesiden deres, tror jeg. I tillegg har Lefdal E-500 til et par hundre ekstra.

Lenke til kommentar

Til det du sier du skal bruke kamera ditt passer et kompaktkamera mye bedre. Da blir det overfladisk å kjøpe speilrefleks. Viss en skal kjøpe DSLR er det for å ha muligheten til å oppgradere mye senere, med både blitser og optikk. OOOOSV

Lenke til kommentar
Sats på E-400 du - er mye mer til kamera enn E-500.

9092896[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Den 10mp-sensoren er faktisk mye bedre enn den på 8 i E-500, selv om det ikke nødvendigvis har vært tilfelle med andre merker som har økt pixelantallet. Det har også en fabelaktig løsning på grep og de problemene som dukker opp i forbindelse med forminsking. De har faktisk valgt et grep som mest av alt minner om grepet på gode gamle Nikon F3.

Lenke til kommentar

Nå er jo D40 ett billigere kamera enn e-400 da.

Du får d40 for 4500 med 18-55mm linse.

Mens du må opp i 4700 for å få ett e-400 med linse.

200 kr er så og si ingenting, så da er egentlig spørsmålet for meg, hvem skal jeg velge av e-400

og d40?

Jeg har ikke lyst til å kjøpe meg brukt kamera, rett og slett for å få garanti og en "nytt" følelse.

Takk for alle svar hittil. Det har vært veldig nyttig!

Lenke til kommentar

De fleste konsumenter trenger ikke ekstern blitz, men klarer seg godt med den innebygde. Da blir E-400 billigst for dem, i og med at flashback hverken er interessant for dem, eller mulig hvis ikke kamera kjøpes i dag. Dette er nemlig siste dag i flashback-kampanjen. Noen cashback-kampanje er enda ikke annonsert, selv om det er blitt sagt at det skal komme.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bestilt meg E-400 fra elkjop :)

Tusen takk for alle svar, så skal dere ikke se bort ifra at dere kommer noen tråd om hvordan jeg fikser det og det på kameraet ;)

:love:  takk  :love:

9096212[/snapback]

Tror du kommer til å bli veldig fornøyd. Har selv nylig kjøpt meg E-410 som ikke er veldig ulikt, og er storveis fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Viss en skal kjøpe DSLR er det for å ha muligheten til å oppgradere mye senere, med både blitser og optikk. OOOOSV

Delvis tullprat. Det er vel bare en lite del av saken. Hvis en går for dSLR er det for å bruke kameraet til litt andre formål en et lommekamera. SLR er for de som f.eks. kunne tenke seg å ikke bry seg særlig om problemer med ISO høyere enn 100, samt å ha full kontroll over alt som stilles kan. Ja, en del av de større kompakte kan også det, selvsagt, men det er to litt forskjellige verdener uansett.

Men nå har jo trådstarter gjort et glimrende valg med E-400. Dette vil du trives med. Jeg har vært lykkelig eier siden mars i år, erfaringer kan du se på min kameraside.

Og husk at til høsten slipper Olympus en 70-300 (140-600 effektivt)....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...