Gå til innhold

Ny katt i huset?


Anbefalte innlegg

Hei. Har en hunnkatt som snart blir 2 år.

 

Den blir sittende alene hjemme i hverdagene når vi er på jobb.

 

Slipper den ikke ut til lufting før vi kommer hjem på ettermiddagen, pga av veiarbeid og mye trafikk som blir omdirigert rett utenfor huset vårt.

 

 

Vi har diskutert en del om katter blir ensomme når de er alene i hus, og har vært inne på tanken om å skaffe en katt til.

 

I dag fikk vi tilbud om å overta en kattunge som ellers vil bli avlivet.

 

Men er ganske usikker på hvordan dette vil fungere.

 

Jeg har to ukers ferie, så jeg kan forsåvidt passe på kattene, og prøve å venne de til hverandre. Men er 2 uker nok?

 

Hvor vanskelig er det å få en 2 år gammel hunnkatt til å godta en kattunge?

 

Hvis det går greit, blir ikke katten ensom, men jeg vil ikke at de gyver løs på hverandre når vi ikke er hjemme.

 

 

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å gå greit, min erfaring er hvertfall det.

Vi fikk inn en voksen hunnkatt til våre to voksne hunnkatter, de hatet hverandre i begynnelsen, men nå sover de sammen og slikt. Selskap er en god ide syns jeg :) Så kan de heller velge å ikke ligge sammen i begynnelsen når de kanksje ikke liker hverandre.

Lenke til kommentar

Vi har nå tatt imot det lille nøstet. Håper ting bedrer seg etterhvert. Den lille mjauer hele tiden. Og katten vi har fra før(bilde) er drittsur.

 

 

Nå har jeg tatt en pause fra mjauinga ved å gå på datarommet. klokka er 4 om morgenen og jeg har ikke sovet.

 

 

Fikk katten i ettermiddag, presenterte den til andre pusen, som svarte med å frese.

 

Har skjermet den lille katten i hele dag, og det har gått greit siden katten vår har oppholdt seg andre steder enn der den lille er.

 

Fikk den lille katten til å spise og drikke etter noen timer. Men den har ennå ikke gjort fra seg. Litt merkelig i og med at det har gått 12 timer nå.

 

 

For en halv time siden prøvde jeg å få "gamle" katten til å komme litt nærmere den nye. Det endte kun i knurring og fresing.

 

Nå er den gamle katten sur på meg også, selv om jeg har gitt den oppmerksomhet i hele dag. Den gjemte seg i bak gardinene i vindus posten og ser ut som den vil ut. Men har ikke lyst å slippe den ut så tidlig. Redd den stikker av. Flyttet på gardinene og prøvde å klappe den men da fektet og freset den mot meg. Det har aldri skjedd før.

 

blir spennende å se hvordan de neste dagene blir. Heldigvis har jeg ferie og slipper å gå på jobb kl 7.30

post-76707-1184898068_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis det er noen trøst- joda, har opplevd det der selv. Fresing, sur "gammelkatt", og fortvilet kattunge. Men plutselig går det seg til. De nærmer seg hverandre sakte men sikkert. I løpet av de siste tretti årene har jeg vel hatt ti katter til sammen, og det har gått bra hver gang.

 

Må innrømme at jeg har tenkt "Hva har jeg gjort, dette går aldri bra!" flere ganger. Hold ut!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg har tenkt "Hva har jeg gjort, dette går aldri bra!" flere ganger. Hold ut!

9106932[/snapback]

Enig i den. Kattene venner til seg hverandre tilslutt.

 

Vi hadde 2 katter på ca 3 og 5 år elns. Så fikk vi en ny kattunge.

De to gamlingene var så sur og gretten på den nye. Men det gikk over etter hvert.

 

Nå leker alle 3 sammen. :)

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

Bare en ide- vet ikke om det har noe for seg. Hva med å forsøke å overføre noe av lukten fra den ene katten til den andre? Gni katten med noe den andre har sovet på, eller noe slikt? Vet som sagt ikke om det har noen effekt, men det skader vel trolig ikke.

 

Forøvrig er det vel ikke noe rart at kattungen mjauer. Her har den blitt fjernet fra en snill og kjælrig mammapus, og plassert et ukjent sted sammen med en sur og farlig grinebiter som freser og lager skumle lyder. Stakars liten..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gikk overraskende fint og raskt. 2 første gangene ble gamlekatten veldig sint, men etter tredje "visning" av kattungen slapp jeg den løs i stuen. Og gamlekatten tok det overraskende bra.

 

Lille pusen er forøvrig ganske grådig på maten. Satte to helt like skåler med mat ca 40 cm fra hverandre, en til hver, når de nettopp hadde begynt å spise fant den lille ut at gamlepusen sin mat så bedre ut og gikk bort å begynte å spise der. Gamlepus satte seg opp og kikket dumt på den men freste ikke, men venta til jeg tok lillepus vekk fra skålen. :)

Lenke til kommentar

Så hyggelig å høre at det gikk seg til!

Har lest et sted at katter er en av de få dyrerasene som trives like godt som flokkdyr og som enslige.

Det er koselig å se når katter trives sammen.

 

Jeg har hatt to katter de siste femten årene, men i vår døde den ene. Jeg synes kanskje den som er igjen er litt mer selskapssyk, men er ikke sikker. Den majuer i hvert fall mer enn det den gjorde før, men den har nå alltid vært litt snål, så det er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Pleier som regel å gå bra når man får en liten nypus..

Katten vår (17 år, hannkatt) tillater at andre kattunger kommer å spiser av hans godbiter... vi serverer fisk som ekstra delikatesse noen ganger (ute pågrunn av lukta) og da kommer andre katter springende fra nabolaget.

Små kattunger og unge katter får lov til å spise fra samme skål, voksne katter jages bort av katta vår... tross sine 17 år, er han fortsatt gatas skrekk.

 

Så ting går sikkert helt fint :)

Lenke til kommentar

Og få en Hunnkjønn katt på 2 år til og like en liten kattunge er ikke så vanskeli? Noen kan få litt problemer med det men ikke sæli mange har det.

 

Jeg fikk ikke noen problemer med katten min som var 3 år til og like en liten hund. De leker og viser hennsikt til hverandre. :)

 

Trur ikke du får noen problemer med de nei :)

post-133714-1186238941_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...