Gå til innhold

Merkelig boot-oppførsel ved installering av Draco

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg skulle prøve meg på Draco GNU/Linux. Lasted ned en iso-en og svidde ut en plate på 8x. Prøvde å boote i fra den stasjonære (hvor jeg skal installere), men ingenting skjedde. Nektet å boote. Så prøvde jeg å boote i fra laptopen, nei, samme resultat her også.

Lastet ned en ny iso på laptopen, sjekket md5summen og svidde en ny plate, nå på 4x (og nå i fra laptopen i steden for). Restartet laptopen, og den bootet opp. Prøvde så bruke den nye cd-en til å boote opp på den stasjonære. Men ingenting skjer, den nekter å boote opp. Jeg kobler i en gammel cdrom, og prøver der, akkuratt det samme skjer. Prøver jeg derimot å boote opp, f.eks. Arch Linux, Debian eller diverse andre distroer, går dette helt fint med begge cdrom-ene.

Noen som har tips til hva jeg kan prøve? Kanskje det går an å boote cdrom-en i fra grub? Eller en iso? Har søkt litt, men finner lite konkret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke bidra med løsning, men jeg opplever nøyaktig det samme som du beskriver, og har gjort samme forsøk med forskjellige brennehastigheter, lastet ned på forskjellige maskiner.

Av 5 maskiner booter den kun en, som nå forøvrig kjører Draco 0.1. (Dell xps P3) Ellers får jeg bare melding om disk-boot failure - insert osv.

Alle disse maskine booter andre isoer, feks. Arch, Slackware, m.fl.

Luftet det i en tråd jeg hadde om problemer med Xorg, men ingen løsning.

Lenke til kommentar

Har hørt noen har det problemet, dessverre greier jeg ikke å reprodusere feilen. Kan være at noen maskiner ikke liker syslinux.

Det er fullt mulig å boote fra LILO/GRUB.

Kopier isolinux/vmlinuz og isolinux/initrd.img fra CD'en. Legg de en plass der de er tilgjengelig for LILO/GRUB. Legg til en ny oppføring.

I LILO:

image=/path/til/vmlinuz

initrd=/path/til/initrd.img

label=Draco

append="root=/dev/ram ramdisk_size=6464 rw"

EDIT: Du kan sjekke ut snapshots og se om disse er bedre, merk at det ikke er så stort utvalg av programvare til 0.2 enda.

Endret av olear
Lenke til kommentar

har et Realtek RTL8169/8110 på stasjonære .

Laptop:

WLAN intel 3945 ( Forventer ikke at det fungerer ut av boksen )

kablet : et Realtek kort viss jeg ikke husker feil ( fungerer ut av boksen i gentoo , debian , slackware , ubuntu og freeBSD ) bruker vel 8139too driveren viss jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar

I don't know. Jeg har testet Draco på sikkert 20 forskjellige maskiner (bare Intel, har ikke tilgang til AMD), har ikke hatt et eneste problem. Det er fra Pentium1 til Core2. Nettverkskortene er standard Realtek, 3Com eller Intel.

Lenke til kommentar

En liten digresjon, sannsynligvis uten relevans til problemstillingen med nettverk her, men jeg la merke til at ved installasjon (det ble flere for min del da jeg hadde tull med et skjermkort) så ved spørsmål om du vil "probe for networkmodules"-et el. annet så var det alltid "polling for dhcp" e.e.a. Så kom "Sorry, no networkmod found" Og at dette kan settes opp senere.

Allikevel var alt ok ved normal boot, den fant nettverk og ip. adr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...