Gå til innhold

Stikkontaktene ombord på nattog?

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på om man kan bruke stikkontaktene ombord på nattog (nordlandsbanen) til å lade en bærbar PC med? Er litt usikker på dette, ettersom det står skilta over stikkontaktene at de kun skal brukes til barbermaskin...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har peiling på om man kan bruke stikkontaktene ombord på nattog (nordlandsbanen) til å lade en bærbar PC med? Er litt usikker på dette, ettersom det står skilta over stikkontaktene at de kun skal brukes til barbermaskin...

9092095[/snapback]

Har brukt slike stikkontakter til å lade en del ting gjennom årene..

Lenke til kommentar

MANGE bærbaremaskiner leveres med strømforsyining som takler 110volt og 230volt. Les på strømforsyningen og det står der. ALle mine bærbare maskiner jeg har eid kunne ha blitt kjørt på 110 volt..

Det er grunnet strømforsyningen, i dag brukes den en mye mindre transfomator. Og en rekke elektroniske kretser for og regulere volten.

Og noen stasjonære maskiner har mulighet til og kjøre på 110volt P-in-P ja. Tror det er en del billig strømforsyninger som ikke kan.

Lenke til kommentar

Alle IBM/Lenovo strømforsyninger til bærbare maskiner tåler inngangspenning på 100-240V. Er rimelig sikker på at dette gjelder de fleste andre merker også, sjekk bakpå strømforsyning.

Det kan være at det står kontakten skal kun brukes til barbermaskiner er fordi den ikke klarer å levere så mye ampere.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
nå er ikke dette tilfellet på tog, der er det 230 V...

9100994[/snapback]

Hvis du svarte på det siste phoen|x sa så bør du finne ut foskjellen på volt og ampere før du svarer.

9102218[/snapback]

nei, jeg svarte generelt på det folk har svart i tråden

Lenke til kommentar

Man kan ha korte hopp i spenningsstyrken, og da er det vel greit at laderen tåler det? (Vet ikke om noen land som bruker noe mer enn 230V (som igjen kan svinge opp på 240V+), men det vil ikke si at det ikke eksisterer ;) )

Lenke til kommentar
Men TN-systemet leverar vel ikkje meir en 230 volt i stikkontaktane, eller?

det er vel kobla mellom fasane, eller tar eg feil`?

9112244[/snapback]

På TN-systemer, er det 400V på alle tre fasene. I stikk-kontaktene er det koblet en fase og en nøytralleder (jord). Det gir 230V.

At laderen støtter 320V er nok fordi den skal brukes over hele verden, og da kan det være litt friere regler for hvor mye spenningen kan avvike fra merkespenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...