Gå til innhold

Handle utstyr fra usa

Anbefalte innlegg

Hei! Veit ikke om dette er diskutert før, men jeg prøver allikevel. Jeg er ute etter den billigste internettbutikken i usa. Har funnet ut at det er "store" penger å spare. Er det amazon.com som da gjelder? Har ett vennepar der borte, og planen er at de kjøper utstyr der borte og sender utstyret som gift til meg.

Tre kjappe:

Vil det fungere uten store konsekvenser?

Og hvor mye vil evt. frakt/porto koste?

Og hvordan blir det med forsikring hvis det blir ødelagt?

Edit: Hva skjer med prisene her i Norge? Ser at japan photo selger Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR til 5979,- og at amazon selger tilsvarende produkt til $482.98, noe som blir 2777,25 NOK. Det er en prisforskjell på hele 46 % (hvis jeg har gjort hjemmeleksa mi), noe jeg syntes var uhårvelig mye, men man må selvfølgelig plusse på frakt/porto.

Nok synsing fra meg :whistle:

Endret av Petterahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det fungere uten store konsekvenser?

9092018[/snapback]

Vel, det du snakker om (og vil ha hjelp med tips til) er moms-unndragelse. Det er uetisk (du stjeler faktisk fra fellesskapet i Norge.) Dessuten er det forbudt. Og til sist: Hvis alle drev som deg ville det ikke vært noen fotobutikker i Norge.

Beklager utblåsningen, men blir litt provosert av sånne poster...

Hilsen tante Sofie... ;-)

Lenke til kommentar

Sender du som gift, så må vareverdien være under 1000 kroner om den ikke skal fortolles. Og hvis den da blir borte under frakten, så får du kun tilbake maks 1000 kroner i erstatning. Det er også ulovlig, og hvis gjenstanden blir kontrollert, så kan den konfiskeres fordi det er opplagt at den er verdt mer enn 1000 kroner. Senderen kan vel også havne i problemer. Du får riktignok et års verdensgaranti ved kjøp av Nikon objektiver i USA, men du mister fem års reklamasjonsrett som du får ved kjøp i Norge. Og glem all support og hjelp om du er usikker på om objektivet har en fokusfeil eller annet. Da må du sende det til USA, og vente et par-tre måneder i spenning på om det i det hele tatt kommer tilbake.

Nei, med moms og frakt havner du såpass tett opp til norsk pris i de fleste slike tilfeller, at det ikke er verdt å miste reklamasjonretten og gode norske lovpålagte ordninger.

Denne tråden stenges da den er overflødig. Bruk linken som Mr. Olsen refererer til, så får vi sentralisert all slik diskusjon der (et slags sammndrag av mine synspunkter fra den tråden det jeg har skrevet her). Denne tråden stenges :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...