Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slark på hjullager bak. Er det farligt?

Anbefalte innlegg

Eg er no på ferie og er for tiden i Sarpsborg. Har ein Peugeot 406. Det eg har merket i det siste er at det kommer ein slags dunkelyd bak når eg feks svinger ut av eit kryss og treffer ein dump i bakken. Eg føler også at det er ein slags forskyvning. Det er på venstre siden bak. Eg tar begge nevene og drar oppe på dekket og kjenner ein slark. Det er ellers ingen ulyd bak. Så det er mest sannsynleg slark og ingen ulyd fra hjullageret bak.

I morgen tenkte eg at eg skulle til Liseberg tur/retur Sarpsborg. Er det farligt å kjøre med dette her? Kan eg øydelegge noko meir viss det er slark i hjullageret?

Det er vell vanskeligt å komme til på verkstad i Sarpsborg eller i Sverige no i ferien? Er det billigare å rep. i Sverige?

Kva ville dere ha gjort viss dere var i min situasjon? Droppet turen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Balder

Du har en bil med korigerende bakaksel. Dvs den svinger sammen med forjulene. Sånn du beskriver det er lagret i orden. Men du har slakke i den øverste opphengskula. Dette går nok bra en stund men jeg ville ikke kjørt i 150. Jeg ville også kjenne på hjulet, under hver stopp. (Desverre) er Peugeot svært avansert i opphengene så du må være heldig for at noen har delene på lager.

Ja det er rimeligere priser i Sverige.

Kjør pent

HanseyD

Peugeot elsker

Lenke til kommentar
Hei Balder

Du har en bil med korigerende bakaksel. Dvs den svinger sammen med forjulene. Sånn du beskriver det er lagret i orden. Men du har slakke i den øverste opphengskula. Dette går nok bra en stund men jeg ville ikke kjørt i 150. Jeg ville også kjenne på hjulet, under hver stopp.  (Desverre) er Peugeot svært avansert i opphengene så du må være heldig for at noen har delene på lager.

Ja det er rimeligere priser i Sverige.

Kjør pent

HanseyD

Peugeot elsker

9092038[/snapback]

Er du sikker på at den har korigerende bakaksel? Eg hadde nettopp service på min Peugeot 406 97 modell 1,8 16 ventilert stasjonsvogn og da nemnte dei ingenting. Eg spurte om dei hadde sjekket foringene og det hadde han. Er det vanskeligt å finne denne feilen viss dei ikkje kjenner bilen?

Kva er det verste som kan skje viss denne opphengskula er gåen?

Lenke til kommentar
Moderne biler er ikke laget slik att hjulet kan falle av. Men du kommer til å slite ut det venstre bakdekket ditt ganske fort. Pga feil hjulstilling. Og for høy arbeidstemperatur på dekket.

HanseyD

9092146[/snapback]

SÅ eg kan slappe av og ta med familien til Liseberg uten å vere redd for noko? Er dette ein dyr og mange timers arbeid?

Lenke til kommentar
Moderne biler er ikke laget slik att hjulet kan falle av. Men du kommer til å slite ut det venstre bakdekket ditt ganske fort. Pga feil hjulstilling. Og for høy arbeidstemperatur på dekket.

HanseyD

9092146[/snapback]

SÅ eg kan slappe av og ta med familien til Liseberg uten å vere redd for noko? Er dette ein dyr og mange timers arbeid?

9092165[/snapback]

Høy arbeidstemperatur på dekket kan øke punkteringsfaren som igjen kan medføre at du mister kontrollen på bilen.

Jeg har sett biler som har knelt (hjulet står kraftig på skjeve) Oppstår dette i fart er det kjedeligt.

Med andre ord. Det kan være farligt. Lykke til på reisen...

Lenke til kommentar

HanseyD

9092146[/snapback]

9092165[/snapback]

Høy arbeidstemperatur på dekket kan øke punkteringsfaren som igjen kan medføre at du mister kontrollen på bilen.

Jeg har sett biler som har knelt (hjulet står kraftig på skjeve) Oppstår dette i fart er det kjedeligt.

Med andre ord. Det kan være farligt. Lykke til på reisen...

9092811[/snapback]

Kan ein kjenne det med lukt eller kjenne det på felgen

Lenke til kommentar

Biler som ikke er i tekninsk stand skal ikke brukes før de er fiksa. Det er bedre å la være å ta sikkerheten først. Slike vitale deler er kun kjøring til verksted. Jeg hadde aldri lagt ut på langtur med sånne kjente feil. Det er nok muligheter for å stoppe av andre feil enn å legge ut på tur med feil.

Det er kjedelig, men jeg hadde vurdert leiebil, prøvd å få låne om det er mulig istedet.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...