Gå til innhold

gå rundt passord i windows xp

Anbefalte innlegg

Heisann!

vel, emnetittelene sier vel hva jeg skal fram til, men ville legge til grunnen også.

min avdøde fetter hadde en bærbar pc som han brukte til vanlig, men den er det også et passord på. Familien har nå bedt meg om å ta en titt på pcen, og se om jeg kan komme innpå den.

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om noen alternativer.

1. Om han har Windows XP Home Edition, kan det hende han ikke har gjort noe med administrator passordet. Når du kommer til innlogging, om det er en velkomst-skjerm der, slik at du ikke kan forandre brukernavn, så trykk "ctrl + alt + del" mange ganger helt til utseende skifter. Skift nå brukernavn til enten Admin eller Administrator, og la passordfeltet stå tomt. Så OK. Kommer du inn?

Viss ikke, prøv dette:

2. Ved oppstart av maskinen, trykk F8, og start opp i sikkerhetsmodus. Når du kommer til innloggingen skriv Admin eller Administartor som brukernavn her og, og passordfeltet kan stå tomt.

Det er det eneste jeg kan :)

Edit: Kan hende at passordet skal være administartor, med stor eller liten A. Du får prøve deg fram.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Heisann!

vel, emnetittelene sier vel hva jeg skal fram til, men ville legge til grunnen også.

min avdøde fetter hadde en bærbar pc som han brukte til vanlig, men den er det også et passord på. Familien har nå bedt meg om å ta en titt på pcen, og se om jeg kan komme innpå den.

noen tips?

9091889[/snapback]

alternativt, hvis man har ett 2,5" harddiskkabinett. eller kjøpe det, ta ut disken koble den til dette kabinettet og ta en titt på det du vil :) eller ta backup.

jeg pleier å gjøre dette når folk som har krasjet windows kommer til meg :)

Lenke til kommentar

takker for fine og gode svar, men det har oppstått et problem.

han hadde visst et såkalt power on password.

det vil si at før noe som helst dukker opp av bios eller slikt, så spør den om et passord for å komme videre, jeg har veldig lite lyst til å plukke fra hverandre pcen med det første, men om jeg må det vil jeg koble harddisken til min stasjonære pc slik som Blackster sa.

noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
takker for fine og gode svar, men det har oppstått et problem.

han hadde visst et såkalt power on password.

det vil si at før noe som helst dukker opp av bios eller slikt, så spør den om et passord for å komme videre, jeg har veldig lite lyst til å plukke fra hverandre pcen med det første, men om jeg må det vil jeg koble harddisken til min stasjonære pc slik som Blackster sa.

noen som har erfaring med dette?

9092340[/snapback]

Nei.... men for å fjerne dette passordet, må du resette CMOS.... men sidend et er en laptop, har ihvertfall jeg ingen erfaring.

Lenke til kommentar
med mindre du mente jeg skulle ta ut det lille batteriet som er inni selve pcen... jeg vil helst ikke begynne å skru og åpne den.

såvidt jeg vet er eneste måten å komme rundt det passordet du beskriver å ta ut CMOS-batteriet og la det være ute en stund. som en følge av dette vil systemet (hovedkortet) etter en stund gå tomt for strøm og resette passordet. når du da setter inn batteriet igjen skal det gå fint å boote maskinen igjen.

det har forøvrig kommet endel forslag i denne tråden som bruker unødvendig mye tid og resurser. den raskeste måten å ta en Windows-maskin på er å bruke en cd ala den jeg anbefaler over.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er ikke passordet lagret på CMOS brikken, men på en egen separat brikke. Dette er for å øke sikkerheten på maskinen. Så det er ikke sikkert at det hjelper å ta ut CMOS batteriet en gang. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med leverandør av maskinen, og spør der. Jeg vet at enkelte modeller fra Dell og andre store leverandører, generer ofte ett slags masterpassord utifra servicetaggen på maskinen. Så dersom du kan bevise at maskinen er din osv. Får du nok vite det passordet.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...