Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aksesspunkt/repeater spm., utvida rekkevidde

Anbefalte innlegg

Hei.

Eit spørsmål ang. aksesspunkt/repeater.

Skal setja opp ei internettlinje og vil ha denne i to hus med 500m avstand.

Har eit aksesspunkt (kopla til switch) i det eine huset no, og internett fungerer der.

Vert det då riktig å kopla ei betre antenne til dette aksesspunktet, for så å montere ei mottakarantenne i det andre huset med ein repeater/aksesspunkt.

Spørsmålet er om aksesspunktet/repeateren i det andre huset vil både sende og mottek signal, eller om eg må kople datamaskina til dette aksesspunketet med leidning?

Vil IP-telefonifungere begge plassar?

nokon som har tips til antenne og aksesspunkt?

ser dette bra ut : 2X http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304365 + 1X http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=313252

håper på hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville ha valgt en dedikert link mellom husene og satt opp ett eget AP i huset i enden av linken.

F.eks to slike med antenner som link:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307211

jeg tror nok ikke denne løsninga rekker i nærheten av 500m

Mitt forslagg:

Siden det er 500m hadde jeg nesten lagt kabel eller fiber i bakken. Man får tak i mange spesial kabler hvis du ikke vil legge fiber. Du må vertfall ha CAT6 tipper jeg for og få noe hastighet på det.. akkurat nettverks kabler er ikke jeg noe ekspert på men det er det sikkert noen andre som kan svare på. Du får vertfall lavere hastighet jo langere det er men det er vertfall mulig og legge en kabel som jeg anbefaler deg.

du kan også bruke flere WLAN routere/APs som støtter WDS (wireless distrubution system) og kjøre dette mellom dem. så blir det noe sånt:

500m

HUS1 router/m switch <---- WDS LINK ----> router/m switch HUS2

kan hende du kommer til og trenge helt sykt mange routere til 500m så det er kansje langt fra den beste metoden. nå har du vertfall alle mulighetene.

Endret av eppis
Lenke til kommentar
jeg tror nok ikke denne løsninga rekker i nærheten av 500m

9133998[/snapback]

Det er i såfall bare ett spørsmål om antenner, det er svært mange som kjører mye lengre linker enn dette med wlan.

Ha en 500m Cat6-kabel vil neppe virke med mindre du har repeatere.

Lenke til kommentar

Skal du ha 500m link holder det nok ikke med å legge bare cat6. Vil få alt for mye tap og forsinkelse i en så lang kabel.

Så enten kan man få tak i lit fiberkabel med konverter i vær ende. (Kan bli dyrt, men man får iallefall stabil og rask link.)

Ellers så setter man opp to AP i bro modus på vær side med retningsbestemte antenner. (Lest at mange har hatt gode erfaringer med WRT54GL og 3. parts firmware.) (Obs: Trådløs link krever at man har rimelig fri sikt mellom antennene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...