Gå til innhold

dSLR som håndbagasje eller vanlig bagasje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Continentals hjemmesieder står det f.eks at "camera case" går i tillegg til vanlig håndbagasje - det er nok en litt drøy tolkning at baggen min er en "camera case".... Uansett har jeg aldri hatt noen problemer med å få den med ombord - som Magneska sier, så får man ha et "personal item" i tillegg - hvordan skulle det gått om kona ikke fikk ha med seg vesken om bord?

 

Jeg hadde forøvrig en pussig opplevelse på vei hjem fra USA nylig - ved innsjekk hadde jeg en koffert som veide 5 pund under maxvekt, og en som veid 5 pund over - da måtte vi pakke om koffertene, sli at begge veide nøyaktig maxvekt - om ikke, så måtte vi betale $45 i overvekt for den ene kofferten som var for tung!

 

Vistnok en ny føderal forskrift.

Lenke til kommentar
Et er nok ikke så greit med de store selskapene heller. PT har KLM 20kg bagasjelimit på interkontinentale reiser, tro det eller ei.

9110843[/snapback]

 

 

 

Både SAS og de andre har jo vektgrenser på innenlands og i Europa også, men de gir deg som regel ikke overvekstgebyr, ei heller ekstragebyr for såkalte "sportig goods". Mens hos RyanAir er det vel heller regelen at de gir gebyr :)

 

Men ett sted må de jo ta inn pengene de og

Lenke til kommentar

Ryanair er egentlig helt fair. Når du kjøper billett, får du spørsmål om hvor mane kolli og hvor mye det skal veie. Det er ikke dyrt når du planlegger skikkelig. Kommer du med overvekt koster det 50kr/5euro/5pund pr. kg. Det er bare å planlegge skikkelig.

 

Edit: Årsaken til at de har billetter med kun håndbagasje er fordi forretningsreisende (som svært ofte bruker Ryanair) ikke trenger noe annet, så hvorfor skal de betale for det? De utgjør nemlig en stor kundegruppe hos dem, noe jeg vet siden jeg ofte reiser alene, og ofte kommer i prat med naboen da.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Min erfaring fra en tur fra England for en uke siden er at du kun har lov til å ha med en veske som håndbagasje, punktum!

Mange som ble stoppet før de gikk inn til sikkerhetskontrollen og måtte prøve å pakke om slik at de bare hadde en veske. Så inntrykket mitt er at det ikke er flyselskapspesifikt men en generell bestemmelse, i alle fall i England (og Ryanair da).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

skal reise til Venezia i slutten av måneden, for å overvære min søsters bryllup, og har i den forbindelse fått den tvilsomme æren av å ta de offisielle bildene (ble ikke spurt, men ble fortalt at: de tar du...) og må i den sammenheng ha med min stappfulle slingshot AW200 med D70s og 5 objektiver + blits og div.

Det jeg lurer på da er om jeg kan feste stativet på utsiden av bagen (manfrotto 055proB) og fremdeles ta dette med som håndbagasje. Eller vil dette kunne bli regnet som et våpen.....

Endret av bObleJet
Lenke til kommentar
skal reise til Venezia i slutten av måneden, for å overvære min søsters bryllup, og har i den forbindelse fått den tvilsomme æren av å ta de offisielle bildene (ble ikke spurt, men ble fortalt at: de tar du...) og må i den sammenheng ha med min stappfulle slingshot AW200 med D70s og 5 objektiver  + blits og div.

Det jeg lurer på da er om jeg kan feste stativet på utsiden av bagen (manfrotto 055proB) og fremdeles ta dette med som håndbagasje. Eller vil dette kunne bli regnet som et våpen.....

9222667[/snapback]

 

Stativ kan du bare glemme å ta med som håndbagasje :)

Det går ikke.

Stativet blir som å ta med seg fiskestanga som håndbagasje, altså skikkelig NO NO! :)

 

Du bør pakke stativet godt i kofferten i tilfelle da jeg har hørt om folk som har kommet frem til destinasjonen og funnet at stativet eller stativhodet er ødelagt.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Det å ta med stativ til Italia er skikkelig risikosport. Jeg har reist til og fra Italia et dusin ganger de siste år, og har nesten altid opplevd at koffert har fått røff medfart. Sist gang klarte de å bulke en metallflaske som lå godt pakket inn i en bag, men Singel Malt'en i kofferten overlevde. Det betyr ikke at stativet kommer til å bli ødelagt, men jeg vil oppfordre deg til å pakke det på en måte som gjør at det er mest mulig beskyttet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke noe problem å ha med en vanlig fotobag med plass til kamera og 2-3 objektiver i tillegg til en relativt stor håndbagasje.

 

Om du velger å sjekke inn utstyret ditt har forbrukerrådet fastslått at vanlige speilreflekskameraer og utstyr til dette med verdi under 15-20.000kr skal dekkes av flyselskapet om det er borte/ødelagt, da dette ikke kan klassifiseres som særlig verdifullt gods.

 

PS. Ryanair er etter min erfaring minst like hjelpsomme med kamerautstyr på fly som andre selskap.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du må sende kameraet som håndbagasje.

 

Tror ikke mangel på trykk vil være det største problemet; kulden (-50) og behandlingen av bagasje-håndteringen er værre.

 

Jeg pleier å sende batterilader, ledninger og stativ i den vanlige bagasjen.

 

Tom

Tøys. Hele flyet, inkl cargobay, er under trykk og temperaturkontroll. Eneste unntak er landig-gear bay. DER blir det kaldt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...