Gå til innhold

Trenger hjelp før kjøp av CPU

tepe2

Anbefalte innlegg

Har nå:

Gigabyte GA-K8NF-9 (rev1.0)

Socket 939

AMD Athlon 64 3200+

Nvidia Ge-Force 6600 GT

4X512 MB DDR400 (Veritech)

Skal gå for en dobbelkjerne. I tillegg til Antivirus har jeg en del andre programmer kjørende i bakgrunnen. Blir vel å starte med video-redigering.

Etter hva jeg forstår er dette det beste du får til 939:

Athlon 64 FX-60 2,6 GHz

Athlon 64 X2 4800+ 2,4 GHz

Opteron 185 2,6 GHz

Problemet er at de to første får jeg ikke tak i, og Opteron 185 er ikke testet mot mitt kort, se liste hos Gigabyte hvis lenken fungerer:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...tName=GA-K8NF-9

Ett søk i prisguiden på 939 og dobbelkjerne sier meg at disse 2 er det beste tilgjengelig for mitt system:

Athlon 64 X2 4200+

Opteron 170

Begge koster litt under 900 kr. Trenger jeg noe mer, noe slags vifte/kjøling eller følger dette med i prisen?

Hvilken bør jeg velge? Blir det såpass stor forskjell at det er verdt det?

Er det annet i mitt oppsett som vil begrense nytteverdien av CPU-bytte, f.eks RAM? Er jo liten vits i å bytte til best mulig CPU dersom jeg likevel ikke får utbytte av det.

Begge kan jo klokkes, men hvordan gjør jeg det? Tenker ikke ekstrem-klokking.

Til slutt: Noen som vet hvor jeg får tak i en av de bedre: FX 60, 4400+, 4600+ eller 4800+ ?

Ble mye på en gang, men håper noen kan hjelpe. Er fersk på området.

På forhånd TUSEN TAKK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt til respons her da :)

Noen som vet hvor jeg kan søke etter brukt? (Norske sider).

Noen som vet om svenske/danske nettbutikker som kan ha?

Eventuelt andre steder man kan få hjelp? (Norsk)

Lenke til kommentar

Hei du!

Då får eg prøve å hjelpe litt, sjølv om eg eigentleg burde ha vore i seng for LENGST! :p Eg fann i alle fall ein brukt Opteron 185 men forstod det slik at du ikkje ville ha den? =)

Men du kunne smurt på med eit AM2 hovudkort for å opne moglegheitane litt? Om du vil drive med videoredigering bør du ha ein prosessor som DRAR, ikkje berre "den beste du fann".

Lenke til kommentar

Problemet er at 939 er ute av produksjon og dei fleste forhandlere har tømt lageret for lenge sidan.

Det einaste som vil vere tilgjengeleg av den cpuen er anten bruktmarkedet eller gamle demovarer frå butikkene.

Å gå over til ein am2-socket er også eir problem med, am2 bruker DDR2 og ikkje DDR som 939 bruker. Dermed ved ein overgang må også rammen skiftast.

Så mitt tips blir å tråle bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Se der ja :) Takker så mye for svar :)

Har lyst på Opt 185, men den er ikke testet mot mitt hovedkort.

AM2 eller Intel er selvfølgelig en tanke. Men jeg har lite peiling på hardware. Tanken på å skulle bytte hele greia skremmer meg derfor litt. Uansett så aner jeg ikke hvilke komponenter jeg skulle velge for å få det skikkelig bra. Pris har selvfølgelig litt å si, men ikke sååå mye.

Hva er det som virkelig duger og som er framtidsrettet, dersom jeg skulle foreta komplett utskifting?

En ulempe er vel også at det krever re-installering av XP. Og det hjelper vel lite at jeg har image av OS-partisjonen, må liksom starte helt på nytt. Uansett, akkurat det er egentlig ikke det verste.

Håper også på flere tilbakemeldinger. Fortsatt flere ubesvarte spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Problemet er at 939 er ute av produksjon og dei fleste forhandlere har tømt lageret for lenge sidan.

Det einaste som vil vere tilgjengeleg av den cpuen er anten bruktmarkedet eller gamle demovarer frå butikkene.

Å gå over til ein am2-socket er også eir problem med, am2 bruker DDR2 og ikkje DDR som 939 bruker. Dermed ved ein overgang må også rammen skiftast.

Så mitt tips blir å tråle bruktmarkedet.

9105571[/snapback]

Det med RAM tenkte jeg ikke på. Takk for tipset :)

Uansett tror jeg at jeg går for bytte av CPU nå, dersom det har noen hensikt. Om noen år får jeg heller gjøre en større investering.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle blir det vel:

Valg 1: 1000 kroner for å få en bra 2-kjerne til ditt 939-system. Men du vil fortsatt "slite" videre med et gammelt skjermkort + andre eldrende komponenter.

Valg 2: Alt nytt unntatt PSU og kabinett. Å skifte alt blir såklart mye bedre, men prislappen derav. Regn med 5-6000 kroner om du skal få en bra prosessor + skjermkort + ram + hovedkort.

Jeg har per dags dato ca. akkurat de samme komponentene som deg, og for min del ble det et helt nytt Intel-system til 7000 kroner.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Har nesten bestemt meg for X2 4200+ eller en brukt som er bedre. Så kan jeg vel slite med dette i noen få år, for så å kjøpe alt nytt. Og da skikkelige saker :D

Ser det kan bli vanskelig å finne brukt til noenlunde grei pris. Orker ikke betale like mye for brukt som for ny.

Hadde vært veldig interessant å vite hvordan 4200+ ville gjort seg i mitt oppsett, sammenlignet med 3200+ som jeg har. 4200+ koster under 900,-.

Også interessant å hvor mye bedre 4400+, 4600+, og 4800+ er i forhold til både 3200+ og 4200+, og ikke minst om jeg ville fått fullt utbytte av disse i mitt oppsett.

Lenke til kommentar

En X2 4200+ er en markant forbedring i forhold til 3200+, så du vil nok bli førnøyd med ytelsesøkningen med tanke på at den koster 700 kroner :)

NB: Ser du skriver 4200+ uten X2 foran, men regner med det er X2 4200+ du mener.

Lenke til kommentar
En X2 4200+ er en markant forbedring i forhold til 3200+, så du vil nok bli førnøyd med ytelsesøkningen med tanke på at den koster 700 kroner :)

NB: Ser du skriver 4200+ uten X2 foran, men regner med det er X2 4200+ du mener.

9106442[/snapback]

Er bare latskap som gjør at jeg har utelatt X2 :D Så du har selvsagt rett.

Hvor har de X2 4200+ til 700 kr? Har selv funnet til litt under 900 kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vil bare nevne noe som er en smule off topic. Å vurdere AM2 hoved hort oppgradering er nødvendigvis ikke så dyrt. Min egen box med socket 939 xp4200 x2 cpu døde forleden. Kjøpte meg ett MSI K9n SLI Platinum + 2 GB DDR ram merke Geil og en AM2 cpu med rating xp5600+ for den nette sum av 3300 og dette kan sikkert skaffes billigere. jeg kjøpte det nemlig ikke på nett (hasta litt med å få opp pc'n) ;)

Lenke til kommentar

Kan nesten garantere deg at Opteron 185 vil fungere, selv om den ikkje er ført opp på listen hos Gigabyte.

Grunnen til dette er at AMD nekter hovedkortprodusentene å annonsere støtte for Opteron på vanlige desktop-hovedkort. De tillater det bare på det de kaller "workstation-grade" hovedkort. Kvalitetskravene til alle komponenter på slike kort er høyere enn på desktop-hovedkort. Men praktisk talt alle som produserer hovedkort har lagt in støtte for Opteron i BIOS, sjølv om de ikkje har lov til å annonsere det.

Masse folk her på forumet kjører med Opteron på hovedkort der det ikkje er annonsert støtte for Opteron, inkludert meg sjølv.

Dersom du skal begynne med videoredigering vil eg absolutt annbefale deg å oppgradere med en Opteron 185. Du vil merke en enorm ytelsesforbedring med to kjerner.

Kjølerene som AMD leverer med dualcore Opteron er noe av det beste som finnes av luftkjølere, helt unødvendig å kjøpe noe annet.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Jeg har også anbefalt en opteron i an annen tråd . Gå for 180/185 - helt enig med Dragavon . Bruker selv Operon på PC2 på et steinbillig ECS NFORCE4-A939

https://prisguiden.no/product.php?productId=33851

Om det er lagt in såkalt "støtte" har heller ikke stort å si .

Værste som kan skje er at når du booter/poster står det "unknown cpu" , men det vil funke fordet iom at cpu har samme arkitektur. Poenget er at HK bios må støtte to-kjerner CPU og cpu'ens revisjon - E4,E6 osv - Opteron eller A64 betyr lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...