Gå til innhold

Bærbar pc skolebruk,musikk,film,photoshop 10000 kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe bærbar pc til lillesøstern min. Hun skal begynne som student nå til høsten og trenger en bærbar pc som hun kan bruke til skolearbeid, surfe, høre på musikk, se på bilder, litt photoshop og se på film på. Hva slags pc vil dere anbefale henne med tanke på at vi kan bruke opptil 10 000 kr på den?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en med et veldig bra skjermkort og minst 2 GB DDR2 RAM av høyest mulig hastighet.

Btw, en lisens til Photoshop koster mellom 7000 og 9500 kr, så jeg regner med dere har det fra før?

9091632[/snapback]

Har linsens til photoshop fra før :) Hva slags skjermkort er veldig bra? Vet du noe om hva slags lydkort jeg bør velge også?

Lenke til kommentar

Heisan, jeg er selv student og på jakt etter en ny bærbar til høsten. Et av mine krav til ny PC er at den gir høy grad av mobilitet, altså den er liten og har ikke så verst batterikapasitet (dog, ikke så viktig da de fleste lesesaler på blindern har strømuttak).

Det jeg med andre ord lurer på er hvor viktig spørsmålet om mobilitet er for søstra di. Vil hun ha en liten og nett hun kan dra med seg over alt, eller vil hun ha en større som er finere å arbeide med over tid og som er bedre å se filmer med?

Nå har jeg brukt en 15.4" som har vært fin til å se film med, surfe, skrive og alt det der, men forholdsvis slitsom å ha med på lesesalen. Derfor vurderer jeg en mindre, og disse er mine egne kandidater så langt:

Dell m1330

Omtale hos Cnet

Lenovo thinkpad r61

Omtale hos Cnet

To valg, Dell er jo veldig fænsy, mens thinkpadden er akkurat det motsatte, men veldig solid og en tomme større. Felles for dem begge er at det ikke skulle være noe problem å ha med seg steder.

Edit: La til omtale-lenkene.

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar
Kjøp en med et veldig bra skjermkort og minst 2 GB DDR2 RAM av høyest mulig hastighet.

Btw, en lisens til Photoshop koster mellom 7000 og 9500 kr, så jeg regner med dere har det fra før?

9091632[/snapback]

Altså, du trenger ikke veldig bra skjermkort for å bruke photoshop. Det er kun den aller siste versjonen av PS som faktisk benytter seg av grafikkprosessoren, så det med "veldig bra skjermkort" trenger du ikke bry deg om med mindre hun skal bruke PS CS3s 3d-effekter.

" minst 2GB DDR2 RAM av høyest mulig hastighet" skulle også være unødvendig hvis du skal drive med "litt photoshop". Jeg driver med "litt photoshop" jeg også, og det er på en 512mb DDR1 utstyrt maskin, og jeg klager ikke!

Husk at man har et budsjett å overholde her, og at PCen skal brukes til andre ting en PS også.

Ang. lydkort så er det knapt noen forskjell mm. hun skal bedrive musikkproduksjon. De fleste lydkort vanlige bærbare kommer ut med gjør den jobben helt greit. Stereo-fantaster rynker nok på nesa av alle typer lydkort for bærbare uansett. Hun burde forresten ha noen eksterne høytalere eller hodetelefoner, da de færreste bærbare har tilfredstillende høytalere for musikk.

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...