Gå til innhold

Kjøpe Nokia 6110 Navigator?

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ny mobil som jeg kan spille musikk, og ha mulighet til GPS. Er 6110 valget for meg da? Bør jeg kjøpe det nå eller vente med å kjøpe det? Kan se at med mobilen, 2 gb minnekort og adapter som gjør 2,5mm til 3,5mm blir nesten 4000 kr.. Har lest at det skal komme nye mobiler med GPS i framtiden, men når blir det?

Eneste kravet jeg har for ny mobil er at det skal kunne å spille musikk, ha bra lyd, og gps. Og helst ikke så dyrt..

Jeg er bare en 15 åring som ikke har så mye penger x)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ute etter en ny mobil som jeg kan spille musikk, og ha mulighet til GPS. Er 6110 valget for meg da? Bør jeg kjøpe det nå eller vente med å kjøpe det? Kan se at med mobilen, 2 gb minnekort og adapter som gjør 2,5mm til 3,5mm blir nesten 4000 kr.. Har lest at det skal komme nye mobiler med GPS i framtiden, men når blir det?

Eneste kravet jeg har for ny mobil er at det skal kunne å spille musikk, ha bra lyd, og gps. Og helst ikke så dyrt..

Jeg er bare en 15 åring som ikke har så mye penger x)

9091342[/snapback]

6110 er ikke av de billigste telefonene, men dersom du kan kjøpe den med binding, blir det ikke så ille.

Skal du ha mobil med innbygget GPS, er det ikke mye å velge mellom, og konkurrenten Nokia N95 (som er en del dyrere) er ikke noe godt alternativ på GPS.

Fordelen med innebygget GPS er at du har det tilgjengelig så lenge du har mobilen med. Og det har man adskillig oftere enn en separat GPS-enhet...

Jeg har hatt 6110 drøye tre uker, og prøvd GPSen både hjemme og på ferie i Danmark. Alt i alt må jeg si at GPSen er meget god. Dette underbygges av tester jeg har lest. Telefonen har fått meget god score i tester generelt. Det jeg kan nevne av negativt, er tastaturet, som er litt lite, og det er dårlig plass til fingene i øverste tastaturrad (vi snakker om talltastaturet). Dette er også påpekt i tester.

Lyden i 6110 er god, og telefonen kan spille skikkelig høyt. Det gjelder også ut av de innebyggede stereohøyttalerne.

Ellers er den meget velutstyrt, og er kjapp i menyene.

Lenke til kommentar

Altså, hvis jeg kjøper en mobil med binding, kan jeg avbryte bindingen og fjerne operatør låsen da? Eller bare betale i mnd. men fjerne operatørlåsen så jeg kan bruke mobilen med annet abonement.

Siden jeg har lyst å bruke One Call med at det er billigst.. Så GPS er brukbar? Jeg kan f.eks finne meg fram til et sted jeg har ingen anelse om, og komme rett til døra med GPS'en når jeg går? Og koster det noe å bruke GPS?

Og hvordan er det å ha musikk på mobilen? Er det brukbart? Er det f.eks shuffle system på musikkavspilleren?

Pleier det ikke å komme nye mobiler rundt sommern? Lest at SE skal få mobiler med GPS..

Har lest at det går an å fjerne operatørlåsen med et program osv. også går det an å bare bestille koden fra unlock et eller annet for 49 kr, funker det på Nokia 6110 Navigator?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar
Altså, hvis jeg kjøper en mobil med binding, kan jeg avbryte bindingen og fjerne operatør låsen da? Eller bare betale i mnd. men fjerne operatørlåsen så jeg kan bruke mobilen med annet abonement.

Siden jeg har lyst å bruke One Call med at det er billigst.. Så GPS er brukbar? Jeg kan f.eks finne meg fram til et sted jeg har ingen anelse om, og komme rett til døra med GPS'en når jeg går? Og koster det noe å bruke GPS?

Og hvordan er det å ha musikk på mobilen? Er det brukbart? Er det f.eks shuffle system på musikkavspilleren?

Pleier det ikke å komme nye mobiler rundt sommern? Lest at SE skal få mobiler med GPS..

Har lest at det går an å fjerne operatørlåsen med et program osv. også går det an å bare bestille koden fra unlock et eller annet for 49 kr, funker det på Nokia 6110 Navigator?

9093097[/snapback]

Du kan si opp bindingstiden når som helst, og betale et gebyr etter de satsene den enkelte operatør tar.

Da har du også rett til å låse opp telefonen. Du kan også få utdelt opplåsingskoden uten å bryte bindingstiden, også dette etter gjeldende satser.

Unlock.no selger opplåsingskoder for en billig penge, det stemmer, men jeg tror ikke det går for smarttelefoner, slik som f.eks 6110. På Unlock kan du se hvilke telefoner de kan låse opp.

Det koster ikke noe å bruke GPSen i 6110. Kartene er lagret på minnekortet, og det er ikke noen avgift for selve navigeringen. Det er det dersom man bruker Nokia Maps, som på N95. Der kan man hente ned gratis kart, men dersom man vil navigere, koster det.

Du kan stille inn Navigator'en for bil eller lastebil (biltype), eller du kan velge 'så raskt som mulig', 'så kort som mulig' eller 'fotgjenger' (reisemodus) i innstillingene.

Musikkspilleren er av den nyere typen, som finnes i N73 Music Edition, 5300 Music Xpress og sikkert også i 5700 Music Xpress. Man kan velge shuffle (av/på). Synes lyden er god, og den har equalizer, slik at du kan velge ferdige oppsett, eller stille inn manuelt etter din smak.

Dessverre følger det ikke med 3,5 mm adapter, slik at man kan velge blant skikkelig gode hodetelefoner. De som følger med er ikke det store. Blant annet er det ikke så bra med bass. Nokia-adapter er ikke så lett å få tak i, men kan bestilles. Det finnes nok uoriginale rundt om, som sikkert gjør samme nytten.

Det kommer en del nye mobiler nå i sommer, men jeg tror ikke det er noen med GPS.

Lenke til kommentar
Så at det koster 2000 kr for å bryte bindingstiden hos Tele2 med Tele 2 Mobil Pluss. Og så at en mobil med dette koster 1000 kr i Lefdal. Og jeg sparer rundt 400 kr om heller betaler helt til bindingstiden er over.

9094514[/snapback]

Tele2 tar ganske mye for å bryte bindingstiden, men det virker som at det er fordi de sponser telefonene ganske mye.

Det du kan gjøre er å prøve å få gratis opplåsing. Dersom du binder deg, og telefonen er låst, er det jo dobbelt binding. Telenor Mobil gir gratis opplåsingskode dersom du har bundet deg. Vet ikke hvordan det er med Tele 2. Hos Telenor Mobil minker gebyret for kontraktsbrudd med 100 kr pr måned.

Jeg ville ikke kjøpt telefon med Tele2, og heller betalt mer for telefonen med binding til Telenor. Så får du ut opplåsingskoden gratis, og bruker deretter One Call. Da betaler du Telenor for abonnementet i ett år, men bruker billige One Call til daglig, og sparer penger på det.

Dette er dersom du ikke vil betale full pris for telefonen.

Lenke til kommentar

Så man får gratis opplåsning fra Telenor altså. Siden jeg leste på Telenor sin side der det sto:

Hva koster det å få ut operatørlåskoden før låseperioden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 mnd. etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes gebyret med kr. 40,- pr. mnd. Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav.

Jeg bruker selv One Call, og vil fortsette med det. Hvordan kan jeg få mobilen billigst? Om jeg skal ha bindingstid, så skal det være på nytt nr. med at jeg vil beholde nummeret mitt og bruke det.. Har regnet ut at det koster 3000 kr tilsammen om jeg kjøper mobil hos Tele 2, og bryter bindingstiden, men det står ingenting om jeg får operatørlåskode, så har sendt mail til Tele 2 om hvor mye det koster å få denne koden.. Men er mest interessert i få åpne mobilen min så jeg kan bruke One Call. Og har ikke lyst å skaffe meg mobil fra Tele 2, så prøve å åpne den opp.. Så hvordan gjorde du det Cellur? Hvor mye koster det tilsammen?

Lenke til kommentar
Så man får gratis opplåsning fra Telenor altså. Siden jeg leste på Telenor sin side der det sto:

Hva koster det å få ut operatørlåskoden før låseperioden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 mnd. etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes gebyret med kr. 40,- pr. mnd. Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav.

Jeg bruker selv One Call, og vil fortsette med det. Hvordan kan jeg få mobilen billigst? Om jeg skal ha bindingstid, så skal det være på nytt nr. med at jeg vil beholde nummeret mitt og bruke det.. Har regnet ut at det koster 3000 kr tilsammen om jeg kjøper mobil hos Tele 2, og bryter bindingstiden, men det står ingenting om jeg får operatørlåskode, så har sendt mail til Tele 2 om hvor mye det koster å få denne koden.. Men er mest interessert i få åpne mobilen min så jeg kan bruke One Call. Og har ikke lyst å skaffe meg mobil fra Tele 2, så prøve å åpne den opp.. Så hvordan gjorde du det Cellur? Hvor mye koster det tilsammen?

9094777[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan de gjør det hos Tele2, men som jeg skrev, er det gratis å få koden hos Telenor når man har bindingstid. Man henvender seg til Kundeservice for å få den. Har gjort dette selv et par ganger, uten problem.

Ut fra dette ville jeg ikke kjøpt låst mobil fra Tele2.

Hva det koster hos Telenor eller andre, finner man ut ved å gange månedsbeløpet for abonnement med 12, og legge til evt. innmeldingsgebyr og porteringsgebyr. Så legger man til prisen for sponset mobil.

Det er forresten tre prisnivåer ute og går, for å si det enkelt:

Dyrest: Mobilkjedebutikker, spesielt på store kjøpesentre (Telekiosken, Telebutikken, Spaceworld mm)

Middels: Store elektrokjeder som Elkjøp, Lefdal, Expert mm. Altså der du kan kjøpe mobiler, tv, hårfønere, el-tannbørster, støvsugere... you name it...

Billigst: Nettbutikker fra ovennevnte firma, pluss MPX, Komplett, mm. Du kan også gå inn på www.kelkoo.no og finne flere nettbutikker.

De dyreste butikkene (eller de som kun selger mobil/data) er ofte de som har mest peiling.

Nettbutikkene tilbyr naturlig nok ikke at du får kjenne på varene først, men du har to ukers returrett. en du kan jo teste dem i vanlige butikker først.

Noen nettbutikker, spesielt de billigste, har muligens varierende service. Jeg har handlet hos MPX og Komplett,og de har normalt et meget bra omdømme.

Sjekk priser rundt, både med og uten abonnement.

Lenke til kommentar

Hmm.. Dette var rart, jeg har sett på Telenor sin side at det koster 600 kr for å få operatørlåskoden før bindingstiden er over.. Jeg vil handle på en fysisk butikk, hos Elkjøp/Lefdal, siden da er det mye lettere å få service.

Sender man bare inn på kundeservice om at man vil ha operatørlåskoden? Koster det liksom ingenting..? Jeg husker at jeg kunne bestille operatørlåskoden hos Telenor etter 12 mnd. har gått..

Dette står på Telenor sin side:

Operatørlås

Enkelte mobiltelefoner har såkalt operatørlås. For Telenors mobilkunder betyr det at telefonen kun kan benyttes med SIM-kort fra Telenor de første 12 månedene etter at telefonen er kjøpt. Det vil si at telefonen ikke vil fungere dersom du setter inn et SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører. Dersom du ønsker å bruke SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører, må telefonen låses opp ved å taste inn operatørlåskoden.

Før det har gått 12 måneder

Hvis du ønsker å benytte SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører før det er gått 12 måneder fra telefonen ble kjøpt, kan du oppheve avtalen. Prisen er kr 600,- og den senkes med kr 40,- pr måned. Koden sendes i postoppkrav. Ta kontakt med kundeservice for å få tilsendt koden. Hvis telefonen registreres sammen med abonnement med binding vil operatørlåskode bli utlevert fra 09000 kundeservice Telenor vederlagsfritt . Koden sendes via e-post, faks eller pr. brev.

Kontakt Kundeservice

Etter at det har gått 12 måneder

12 måneder etter du har kjøpt en operatørlåst telefon, kan du få utlevert operatørlåskoden uten kostnad. Det eneste du må gjøre er å taste inn koden når du slår på telefonen. Antall forsøk til rådighet kan variere fra apparat til apparat. Dersom du taster feil for mange ganger vil telefonen bli blokkert og du må da levere den inn på et serviceverksted for å få "flashet" opp telefonen. Fremgangsmåten for å låse opp operatørlåste mobiltelefoner varierer fra telefontype til telefontype. Se telefonens brukerveiledning for mer informasjon.

--------

Og er det f.eks enkelt å bla igjennom sanger? Er det på samme måte som SE sin, at man kan gå etter artister også sanger? Hvor mye kjøpte du din mobil for? Og hvor mye koster det tilsammen?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

I.o.m. at du er mindreårig, så er det ikke så enkelt som at du bare kan bestille deg en telefon med binding da... :hmm:

Du må isåfall få noen av foreldrene dine til å kjøpe denne telefonen for deg da.

Enig med CellularDude: Styr unna Tele2, når du har denne "planen". Telenor derimot har høyere abonnementsavgift, så tviler litt på at dette alternativet blir mye billigere også.

Dessuten har det en tendens til å komme til avgifter/utgifter/problemer som ikke har tatt med i beregningen, når du skal begynne å knote slik...

For å gjøre dette enkelt, så råder jeg til ikke å kjøpe operatørlåst telefon.

Har du ikke råd til å kjøpe telefonen uten binding, så får du heller se deg om etter en annen modell da...

Alle Symbian-telefoner har mulighet for GPS.

Du må selvsagt bruke en Bluetooth GPS i tillegg, men da kan du velge et enda bedre GPS-program enn de innebygd i 6110 og N95 også...

Snakker da selvfølgelig om TomTom, som også har oppdatert fotoboksvarsling.

Velger du som nevnt over, kan du kjøpe til GPS-program og Bluetooth GPS etterhvert som du får råd. :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg har råd til å kjøpe mobil uten binding, men vil jo at mobilen skal bli billigst mulig. Og selvfølgelig kan jeg ikke kjøpe mobilen selv med binding.. Får foreldrene mine til å gjøre det. Også skal jeg kjøpe mobilen på en fysisk butikk med at det er lettere å få service, og det koster ikke noe frakt. Men om jeg kjøper en mobil, også kjøpe Bluetooth GPS, så blir det så mye, da kan jeg liksom ikke ha med meg GPS hvor hen jeg går.

Hva mener du at det pleier å komme med avgifter/utgifter/problemer? En mobil uten binding koster liksom rundt 3800 kr.. Det er litt mye syns jeg. Har sett på annonster og sånt, og mobil med 12 mnd. binding blir ikke mer enn 3000 -/+. Så sparer 800 kr på det, da er ikke avgiften for å få operatørlåskode med, men sparer fortsatt på det.. Så kan det lønne seg å vente til etter sommeren er over også kjøpe Nokia 6110?

Og hvordan er det med musikkavspilleren på mobilen? Er det på samme måte som SE at man kan bla på artister så sanger fra artisten?

Lenke til kommentar
Joda, jeg har råd til å kjøpe mobil uten binding, men vil jo at mobilen skal bli billigst mulig. Og selvfølgelig kan jeg ikke kjøpe mobilen selv med binding.. Får foreldrene mine til å gjøre det. Også skal jeg kjøpe mobilen på en fysisk butikk med at det er lettere å få service, og det koster ikke noe frakt. Men om jeg kjøper en mobil, også kjøpe Bluetooth GPS, så blir det så mye, da kan jeg liksom ikke ha med meg GPS hvor hen jeg går.

Hva mener du at det pleier å komme med avgifter/utgifter/problemer? En mobil uten binding koster liksom rundt 3800 kr.. Det er litt mye syns jeg. Har sett på annonster og sånt, og mobil med 12 mnd. binding blir ikke mer enn 3000 -/+. Så sparer 800 kr på det, da er ikke avgiften for å få operatørlåskode med, men sparer fortsatt på det.. Så kan det lønne seg å vente til etter sommeren er over også kjøpe Nokia 6110?

Og hvordan er det med musikkavspilleren på mobilen? Er det på samme måte som SE at man kan bla på artister så sanger fra artisten?

9095794[/snapback]

jeg ser at chess gold har 6110 til 1100 kr eller noe sånt kunne det være aktuelt da?

Lenke til kommentar

Ingen måndensavgift på Chess Gold? Men 149 kr i mnd i 12 mnd, det blir nesten 2900 kr det.. Det var ganske billig syns jeg. Vet du hvor mye det koster for å få operatørlåskode fra Chess? Hvor skaffer jeg meg billigst telefon medregnet operatørlåskode, måndendsavigft osv.?

Ser at det er minimumfaktura på Chess greia, og det ikke er operatøslåskode. Det koster tilsammen 3500 kr for mobil hos Chess, og da er det ikke nedregnet frakt, altså like mye som en mobil uten abonnement.

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Da ble det så jeg kjøpte meg en Navigator. Er kjempefornøyd, dette er den beste telefonen jeg har hatt :D

Ett lite spørsmål, når man surfer på internett og går en side tilbake, så laster den hele siden på nytt. Er det mulig å sette den opp slik at sider man har vært på ligger fortsatt i minne ?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å skaffe meg Nokia 6110 Navi. Men det jeg lurer på...er det joystick den knappen under skjermen? Jeg liker ikke joystick på mobiler, blir så fort ødelagt.

Hvordan er støvproblemet til skjermen? Støv og skitt har en tendens til å hope seg opp under skjermen på mobiler som ikke har kamskjellform, og det er irriterende. Det sies at de har laget skjermene bedre beskyttet mot at støv skal snike seg under, men er det sant?

Og jeg lurer også på det Phantomwar spør vedr. surfing på nettet og lasting av websider.

En ting til: er det "arkiv"-funksjon på SMS meldinger i 6110 Navi? At man kan lagre meldinger i en egen mappe, og ikke i inbox. For dette går ikke på min Samsung SGH-Z500.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også å skaffe meg Nokia 6110 Navi. Men det jeg lurer på...er det joystick den knappen under skjermen? Jeg liker ikke joystick på mobiler, blir så fort ødelagt.

Hvordan er støvproblemet til skjermen? Støv og skitt har en tendens til å hope seg opp under skjermen på mobiler som ikke har kamskjellform, og det er irriterende. Det sies at de har laget skjermene bedre beskyttet mot at støv skal snike seg under, men er det sant?

Og jeg lurer også på det Phantomwar spør vedr. surfing på nettet og lasting av websider.

En ting til: er det "arkiv"-funksjon på SMS meldinger i 6110 Navi? At man kan lagre meldinger i en egen mappe, og ikke i inbox. For dette går ikke på min Samsung SGH-Z500.

9110478[/snapback]

Den har ikke joystick, men en vippebryter med en trykknapp i midten. Tror ikke den slutter å virke med det første.

Jeg kan ikke se noe støy ennå på min, men det er litt tidlig å uttale seg om dette.

Du kan sette opp hvordan browseren skal cache sidene, jeg mener at de blir cachet og at man kan bla tilbake mange sider. Men jeg bruker for det meste Opera Mini siden det ellers blir altfor dyrt å surfe mye.

Ja, du kan sortere SMS meldingene i egne mapper.

Lenke til kommentar

Hmm, har funnet ut at mobilen koster 990 kr ellerno hos Lefdal med Tele 2 Mobil Pluss. Koster 2000 kr å bryte bindingen, så mobilen blir på 3000 tilsammen, bare 300-400 kr dyrere enn å la bindingen gå..

Men når jeg bryter bindingen, får jeg også operatørlåskode? Dette fikk jeg svar fra Tele 2 da jeg spurte om det koster noe å få operatørlåskode:

Hei, og takk for din henvendelse.

Det koster ingenting å få en operatørlås kode hos oss så lenge 

telefonen ikke er bundet lenger, dvs eldre enn 12 mnd som regel.

Er telefonen i binding blir det brudd på binding og du vil bli 

fakturert for det.

Ta gjerne kontakt med vår kundeservice på 02000 så hjelper de deg videre.

Har du flere spørsmål kan du svare på denne mailen eller ta kontakt med

kundeservice på telefon 02000.

Ha en fortsatt fin dag.

Med vennlig hilsen

Anine Teserud

Tele2 Norge

Kundeservice

Er dette noe å satse på?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...