Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva slags info bør man få fra ungene når de farter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si kl 10 da vel, kommer de ikke, så ringer du evnt.

 

14 år så burde de forstå at sålenge man bryter tilliten så får man mer pes.

 

var iallefall slik her hjemme. 14-15 alderen var det hjem og masing osv. Sålenge jeg ble 16 og fortsatt holdt plikten, og gjorde det jeg måtte tidlig på dagen derpå, så fikk jeg være ute.

 

Sjekk miljøet hun omgås i for å være på den sikre siden da..

Lenke til kommentar
Hei

 

Hva er normalt å vite av ungdommen når de skal ut?

 

Jeg ønsker å vite hvor de skal, hvem de skal dra sammen med og vi skal ha avtalt tid på når de skal være hjemme.

 

Dette er også hva jeg gir beskjed om når jeg drar ut og det synes de er veldig greit. Men, når jeg ber om det samme fra dem...får jeg høre at jeg er en kontrollfreek og at ingen andre foreldre er så strenge.

 

Er det riktig?  :ph34r:

9091192[/snapback]

Hvis det er deg på bildet så kan jeg aldri se for meg at du kan ha ei på 14. Ser ikke sånn ut i hvertfall. Trudde du var non-og-20 jeg. Uansett. Alt oppfattes jo som mas i den aldern. Kunne kanskje vært en idé og bare spørre om hvor hun skal hen og så sende melding å høre åssen det går og spørre hva a driver med i tillegg?

 

En ting du ikke burde gjøre er å påpeke at du ikke maser og at du ikke er strengere enn de andre. Det husker jeg at jeg syntes var utrolig irriterende da jeg var 14, hehe. Jeg likte det best da mutter ignorerte at jeg var 14 og var litt ungdomlig, men ikke for mye da ble det irriterende igjen. Jeg var skikkelig fjortissrebell. Skikkelig teit når jeg tenker tilbake :p

 

Håper det ga deg litt ekstra innblikk i hvordan 14åringer ser på ting :)

 

Edit: Kan legge til at jeg er 19 og mutter eller fatter alltid får vite hvor jeg skal hen hvis jeg vet det selv. De ringer uansett når de trur jeg vet hva jeg skal eller hvor jeg skal. Synes det fungerer bra, da jeg ikke alltid vet hva jeg skal eller hvor jeg skal da jeg drar ut. Har heller ikke noen problemer å prate med fattern eller mutter i fylla. De kjenner meg såå godt så de hører på meg åssen det går, eneste nyttige jeg trenger å si er hvor jeg er og om jeg kommer meg hjem.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

Takk igjen for mange fine svar. Det ser ut for at jeg langt i fra er alene om å tenke at det er greit å vite hvor hverandre er, ikke fordi man ikke stoler på hverandre, men fordi det er en trygghet i det hvis det er behov for kontakt den ene eller andre veien.

 

Heldigvis har datteren min nå forstått dette og er veldig flink når hun drar ut, uten å komme med sure miner :) Det er godt og jeg stoler helt på at det hun sier er sant, hun har alltid vært en jente som jeg kunne stole på og hun har sunne holdninger.

 

Nei, det er nok ikke meg på det bilde :) Jeg er 38 og eldste karen min er 19, han er forresten på forumet her med spørreundersøkelser og div. Damen på bildet holder en possisjon i tango eller flamenco og dette er begge danser som jeg ønsker å lære meg. Selv danser jeg salsa og har som mål å lære meg det meste innen dans. Derfor syntes jeg på en måte at dette bildet representerer en stor del av meg, og er kanskje ikke så veeeeldig ulikt meg heller da :) Ser veldig ung ut sier folk, uten at det betyr all verden for meg egentlig :) Føler meg nok som den alderen jeg er og damen på bildet synes jeg ikke ser så ung ut.

Lenke til kommentar

Så hyggelig å se at dere kom til enighet! Jeg er 100% enig i at det er viktig å ha visse grenser, og ikke helt frie tøyler.

 

Og uansett om hun kanskje hadde sett på det som verdens undergang nå, så hadde hun nok satt pris på det i ettertid. Og med tanke på at hun ikke er myndig enda, og fortsatt bor hjemme så er det ikke mye forlangt av deg som mor. :)

Lenke til kommentar
Så hyggelig å se at dere kom til enighet! Jeg er 100% enig i at det er viktig å ha visse grenser, og ikke helt frie tøyler.

 

Og uansett om hun kanskje hadde sett på det som verdens undergang nå, så hadde hun nok satt pris på det i ettertid. Og med tanke på at hun ikke er myndig enda, og fortsatt bor hjemme så er det ikke mye forlangt av deg som mor. :)

9283494[/snapback]

 

 

Ja, jeg er helt enig med deg ang grenser. Jeg har en del og på noen områder har jeg også totalt nulltoleranse. Samtidig er jeg en fleksibel, åpen og snill mamma som nok også har sydd en og annen pute under baken på de. Litt bortskjemte synes jeg barna skal være, bare de samtidig også lærer seg å være selvstendig.

 

Jeg er langt i fra noen perfekt foreldre og på mange områder skulle jeg ønske jeg kunne bidra mer på veien til deres selvstendighet. Men, jeg har også forsonet meg med at en ikke kan klare alt og at en skal være fornøyd med det en faktisk har prestert. De er flotte unger begge to :):love:

Lenke til kommentar

Jeg er 14 år gammel, og jeg synes at foreldrene mine er greie.

Hvis jeg drar en plass, sier jeg hvor jeg drar, og spør eventuelt om når jeg skal komme hjem. I feriene og helgene sier de stort sett at jeg må hjem i 11-12 tiden. Hvis det er et sted de vet de må hente meg har de den uvanen med å ringe hvert tiende minutt for å høre om jeg har det bra, og om de skal komme og hente meg med en gang, noe som er forferdelig irriterende (synes jeg). På hverdager må jeg hjem rundt 9-10. Når jeg er hjemme sier de stort sett "nå går vi og legger oss," i stedet for "nå må du legge deg" for så å legge seg selv, ihvertfall på når jeg har fri dagen etterpå, og da kan jeg legge meg selv når det passer meg (noe som bruker å være mellom 1 og 3 når jeg har fri dagen etterpå).

 

Angående drikking og røyking har jeg ikke prøvd noen av delene, men det er mange som både drikker og røyker regelmessig, og jeg hadde ikke hatt noe problemer med å anskaffe noen av delene. Røyking har jeg aldri tenkt å begive meg på, men alkohol regner jeg med å prøve ut i løpet av neste skoleår, minst en gang. Hvis foreldrene mine da hadde fått greie på det tror jeg de hadde tolerert det, men ikke likt det. Jeg hadde sannsynligvis fått lov til å fortsette å gå ut, men ikke til å drikke (som de visste om). Men de hadde nok blitt en smule fortvilet hvis de hadde fått greie på det, men med tanke på at søsteren min drakk seg så full at hun nesten måtte på pumping da hun var 14, tviler jeg på at de ville tatt det så veldig tungt. Jeg husker at mamma hadde et par alvorlige samttaler med søsteren min, men ikke noe særlig mer.

 

Det var fra en fjorten-årings ståsted, og jeg prøvde å svare så ærlig som mulig på eventuelle problemstillinger. Om du lurer på mer kan du sende meg en PM eller spørre i denne tråden.

Endret av Petttersmart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...