Opticane Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Heh, det er nok neppe nødvendig. Min nye PX74 (kjøpt igår) har ikke s-video, ferdig med det.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nok en gang er det bevist at px74 ikke er bedre enn px70 :-). Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Så jeg betalte 3000 kr mer for ingenting.. ? Isåfall kan jeg jo reklamere, det er grunding feil når selgeren sier at den er mer komplett enn 42PX70, som liksom ikke har fot. Jaja.. Jeg driter i det, orker ikke stresse med det. 14000 er ikke så altfor jævlig pris, bare PX74 ikke er kompromittert på noen som helst måte i forhold til PX70. Jeg har en PX70, selv om den heter PX74 liksom. Alastor, hva kan selgeren på Expert mene når han sier at PX70 ikke har fot? Han heter Erik ett-eller-annet og jobber som Salgssjef for Lyd og Bilde på Expert Majorstuen ved Colosseum. Kan han ha misforstått ett eller annet her, eller lyver han meg rett opp i trynet? Endret 3. august 2007 av Opticane Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 PX70 har fot. Dette kan jeg bekrefte da jeg selv pakket ut PX70 på jobben der jeg jobber. Enten så har han fått informasjon ovenfra ang forskjeller og likheter mellom de to tvene, og stoler på den - eller så kjører han en turbo-selger-spansk-en. Jeg synes det uansett er litt morsomt at det har blitt hevdet at PX70 og 74 er forskjellige tver fra en del ulike personer både her og på avforum, men at alle påstandene er blitt tilbakevist etterpå. For å hoppe til fakta: Du har 100% reklamasjonsrett på dette kjøpet, da varen har klare mangler i forhold til hva du har blitt fortalt. Selger har kommet med villedende informasjon som har påvirket deg til å kjøpe - dette er en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven. Selger må dermed rette mangelen - noe som ikke går. Dette betyr at du har krav på prisavslag på varen, jeg ville krevd å få den til samme pris som konkurrerende butikker selger den til. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) hmm.. Du sier noe. Så du mener jeg kan gå til Expert og fortelle at jeg ble fortalt at PX70 ikke hadde fot, og derfor ble jeg ledet til å kjøpe PX74. Så derfor kan jeg kreve prisavslag? Sier forbr. kjøpsloven det? TVen har jo ingen mangler.. Men jeg ble lurt til å betale mer for noe jeg hadde fått uansett. Endret 3. august 2007 av Opticane Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Uthevet område sier helt klart at varen har en mangel. Så videre: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Som du ser her, det går ikke å utføre avhjelp på en slik mangel, ergo har du krav på prisavslag, eller heving dersom mangelen ikke er uvesentlig. Så du kan tilogmed prøve deg på å få pengene igjen feks. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nei, men jeg vil ikke ha pengene igjen. Jeg er jo storfornøyd med TVen. Får jeg et prisavslag burde jeg jo være fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå