Gå til innhold

Hjelp med partisjonering i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått tilbake min bærbare pc fra service og da hadde de så klart vært smarte nok til å gi meg Windows selv om jeg leverte inn med LInux. Men det er nå ikke saken.

Jeg hadde til da brukt hele disken til Linux,og det gjorde installeringen ganske smertefri. Men nå er det litt verre da jeg tenkte å beholde XP for de få gangene jeg skulle ønske å spille FM eller noe lignende.

Så til poenget,jeg har startet Live CDen og kommet meg til partisjoneringsdelen. Her velger jeg manuelt og kommer da inn i Gparted. Da står det en partisjon med navn /dev/sda1 som er i ntfs format. Hva jeg gjør nå er helt tåke for meg egentlig,vet at jeg må partisjonere med en del for root,en til home osv men rent hvordan jeg gjør det og hva jeg skal skrive aner jeg ikke.

Så hvis noen kan hjelpe meg gjennom dette på en grei måte hadde det vært veldig til hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste er vel om du ikke velger manuelt, spesielt hvis du er så usikker på partisjonering. Tar du et av de andre valgene så får du velge hvor mye av NTFS-partisjonen du vil bruke til Linux-installasjonen, så gjør Ubuntu resten for deg.

Men for å svare fullt ut på spørsmålet ditt: det er som regel greit å sette av noe plass til selve rotsystemet (6-8 GB holder i lange baner), noe plass til swap (tommelfingerregel: dobbelt så stor som RAM-størrelsen din), og resten til en dedikert /home-partisjon. Som filsystem kan du velge ext3 for / og /home, og selvsagt swap for swap ;)

Lenke til kommentar

Vel,jeg får bare velge mellom å bruke hele disken og å gjøre det manuelt så er ikke mange valgene jeg har.

Har nå gått tilbake til Windows og hentet demoversjonen av Partition Magic da mange sier det er en lett måte å få orden på ting. Valgte "Install another operationsystem" der og har kommet meg forbi alle punktene. Men når jeg da skal få den til å gjøre forandringene skjer det ikke noe. Velger jeg apply changes kommer jeg bare tilbake til utgangspunktet før jeg valgte forandringer.

EDIT: Kan problemet være at jeg ikke har fullversjonen?

Endret av DanielL
Lenke til kommentar
Gjør som meg og bruk Partition Magic ;) Enkelt som fy og man kan bare følge standardinstillingene for å ende med et godt oppsatt operativsystem.

9116901[/snapback]

Denne tråden er midt i blinken, for jeg har lyst å kjøre Win XP og Ubuntu på samme maskin. Har en Acer Aspire 9300. Harddisken er partisjonert i to deler (D: og D:), med 50-60 GB på hver partisjon.

Lastet ned Ubuntu (siste versjon), og har brent den til CD. Så har jeg vært inne og sjekket Ubuntu ut litt, vha CDen. Den har funnet både harddisker og WiFi-oppkobling funker fint.

Jeg har vært inne i installasjonsprogrammet, og fått opp samme valgene, men ønsker heller å ordne med partisjon i Partition Magic (ver. 8.0). Heretter kalt PM.

Det jeg ønsker er å kunne kjøre Win XP eller Ubuntu ved oppstart.

Regner med at Ubuntu skal installeres på C: og at det må opprettes et område på C: for dette. Så vil jeg installere Ubuntu fra installasjonsprogrammet, når Ubuntu er startet opp.

Her en noen spørsmål:

1. Hvilke valg må jeg gjøre i PM?

2. Dersom jeg ønsker å ta en speiling av C: med både Win XP og Ubuntu installert, er dette mulig vha Norton Ghost?

3. Dersom jeg ønsker å gjenopprette C: med en speiling av kun Win XP, vil dette medføre problemer? Målet er da at hele C: vil bli overskrevet, og kun Win XP skal være operativsystem, og det skal ikke være noe startvalg av OS når maskinen bootes.

Lenke til kommentar
I linux så heter ikke partisjonene C: også videre, da dette bare blir rot hvis man faktisk skal vite hvor på en disk en partisjon er.

Her kan du lese mer om partisjonering og andre ting  :)

9125433[/snapback]

Flott! Skal sjekke ut dette.

EDIT:

Har fulgt linken, og blitt litt klokere.

I brukertipset sto det at man kunne ha Windows på en partisjon, deretter en partisjon for arbeid etc. og en partisjon for Linux. I den rekkefølgen.

Jeg vil fikse litt på harddisken.

FØR: 1 disk. 1 Primærpartisjon (C:). 1 Logisk partisjon (D:)

ETTER: 1 disk. 1 primærpartisjon, delt i 3 (C: for Windows, D: for arbeid og E: for Linux.

Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ha linuxpartisjonen på en primærpartisjon. Eller kan den være på en logisk partisjon?

Eller trenger Linux mer enn en partisjon?

Sparer en del arbeid hvis jeg kun trenger å dele opp den logiske partisjonen i to.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...