Ludo_ Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hei! Etter at jeg fikk nytt hovedkort så fant jeg ut at PSUen min kun hadde 20-ATX pins, mens hovedkortet mitt har opptil 24-Pins. Jeg leste i Strømforsyninger kabler og kontakter at de 4 ekstra pinnen er kun visst du skal ha mer Watt inn på pcen. Hva er riskoen og kun feste inn en 20-Pins på asus a8n32 sli deluxe hovedkortet mitt. Jeg vil trykt si at Strømforsyningen min er godt 4 år gammel nå - og jeg tviler på at den leverer over 350Watt power. Og jeg er også redd for å feil koble eller at noe mer skal bli ødelagt :S Er det noen som vet? Alle svar og tips er verdsatt! DEL 2; Hei igjen! Etter mye strev har jeg fått bios. Alt funker som det skal, utenom Skjermkortet. Av en merkelig grunn får jeg IKKE bilde! Også kan jeg ikke ha koblet til CD og DVD romen min samtidig som HDD! Da får jeg ikke BIOS! Tvert imot at det er et SLi kort har jeg et Radeon X1950 PRO (jeg er helt sikkert at non-SLi kort kan kjøre på SLi maskiner, riktig?) Eller er det noe annet som er problemet, takk! Endret 17. juli 2007 av Ludo_ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Det jeg tror kommer til å skje er at maskinen blir ustabil når du belaster den, altså spill for eksempel. Det er jo ikke verre enn å prøve. MEN, det er en risiko med i bildet. For det er nemlig godt mulig å koble feil og da blir det kortslutning og brent hovedkort. Siden pluggen er 2 pinnerader kortere enn den skal være så gir det også 2 flere fysiske muligheter for tilkobling (3 til sammen) dog er kun den ene riktig og de to andre vil kortslutte. En ting er i vertfall sikkert, du skal ikke koble midt i. Så vær hundre prosent sikker på dette før du går i gang med å koble. [EDIT] Fant en relevant link til du kan ta en kikk på. Endret 17. juli 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Ludo_ Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Tusen takk! Jeg vil se mer på den. Men jeg lurer også på, vil kun pinnen passe i en retning? for visst ikke vet jeg ikke hvordan jeg skal sammenligne bildene. Ifølge bildet har jeg koblet rett. (Pinnene så langt ned mot golvet som mulig.) Er det riktig? Edit; Hva er det værste som kan skje visst den ikke kortslutter? Jeg har tenkt å kjøpe en ny strømforsyning uansett - men den kan greie seg helt OK uten noen skader? Btw, jeg har en Aopen 350W - Men det står 250V(olt) på siden av boksen. Endret 17. juli 2007 av Ludo_ Lenke til kommentar
Houd.ini Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg er ganske sikker på at det ikke er mulig å koble en 20-pins kontakt i en 24-pins sokkel feil pga at enkelte av kontaktene for de enkelte pinnene er kvadratiske, mens enkelte er sekskantede. De er ikke kompatible med hverandre, og kontakten vil rett og slett ikke gå ned i sokkelen. Uansett vil ikke den grønne ledningen (PS ON) komme på rett plass, og strømforsyningen får ikke signal til å starte opp. Jeg bruker en 350w Fortron PSU med 20-pin kontakt i et hovedkort med 24-pins sokkel uten problemer, men maskinen er rimelig effektgjerrig også da (ATI s939 chipset, AMD 64 90nm @ 1800mhz, geforce 6600, 1hdd). Hovedkortet har også 8-pins +12v-sokkel, men jeg bruker bare 4-pins tilkobling. Det vil nok gå helt fint hvis maskinen ikke er for effekthungrig. Lenke til kommentar
Ludo_ Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) takk så meget. Jeg kan se at mine to øverste ledninger (nærmest mot strømforsyningen) er rød og gul. Mens på tegningen er de nederst. Vil dette si at koblingen er feil? Også er Oransj, Oransj nederst lengst mot gulvet. Edit; Det går ikke å plugge dem inn andre veien, heller ikke et hakk opp Obs; Fant ut at det bilde med overwiev av volts etc er opp ned. Visst du ser nerme på visnings bildet av 24 pinnen er en av de øverste svart - mens på overwiev er den neders. Tror jeg skal prøve jeg :S Endret 17. juli 2007 av Ludo_ Lenke til kommentar
Houd.ini Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Du må ikke se på 20-pins tilkoblingen på illustrasjonen, den har jeg klippet inn i bildet for å sammenligne pinnene i 20 og 24-pins-kontaktene med hverandre. En 20-pins kontakt ser slik ut: Sett i forhold til hvilken vei mothaken på tilkoblingen peker (altså mot høyre i denne illustrasjonen), skal alltid de forskjellige tilkoblingene være på en fast plass i kontakten. Akkurat hvilken fargenyanse som er brukt på kablene kan kanskje variere, men alle strømforsyninger til bruk i hjemme-PCer skal uansett følge en bestemt ATX-spesifikasjon. edit: illustrasjonen er kontakten sett fra bunnen ja. Endret 17. juli 2007 av Frodin Lenke til kommentar
Ludo_ Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Alt gikk bra, men jeg får ikke BIOS - merkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå