thrice Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hei. Skal legge inn XP på to laptops, men begge får beskjed om at XP ikke finner noen harddisc. Kommer dette av at det er s-ata? Det fungerte fint å legge inn VISTA, men siden jeg vil ha XP, er ikke dette et alternativ. Noen forslag? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Kontroller BIOS options . Endre IDE Legacy support / IDE emulering hvis det finnes der. Bruk XP-CD med sp2 integrert for sata ide/legacy støtte. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Det går ikke, siden biosen suger. Er laptop, så godt som uten muligheter for confg. Har bare en xp pro cd, og den er det sp2 integrert på. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Dette er ikke et problem med BIOS eller maskinen for den saks skyld, grunnen er at XP installasjonen din er laget før SATA ble vanlig. Det du må gjøre, er å rote frem CD-en til hovedkortet, og finne frem en .exe fil som formaterer en floppy diskett, og legger på drivere til XP. Ta ut disketten, restart maskinen. Når du deretter starter XP setup, står det "Press (F2 eller noe slikt) to install third party RAID or SCSI drivers" trykk på den knappen, og dytt inn disketten. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Kompis på jobben hadde samme problemet. Ville reinstallere med fresh xp-pro på sin nye laptop med innebygd sata disk på intel kontroller. Var en IDE legacy emulerings opsjon i BIOS vi endret . Etter dette fant XP-Pro (SP2) CD'n disken uten noe nødvendighet for tilleggsdriver. Så jo det kan ha noe med bios,translation,IDE,legacy ATA emulering å gjøre. Floppy kan man jo glemme på nye laptops da de er "ikke eksisterende" på noen som helst modeller. Et annet alternativ er å integrere disk kontroller driveren for laptopen din i en ny xp cd ved å bruke nLite . Endret 17. juli 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Slenger meg på denne, da jeg må reinstallere xp på en maskin jeg har mistet den tidligere nevnte driveren til, og har store problemer med å få lagd en diskett (avskaffet diskettstasjoner for flere år siden, jeg! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Derfor kjøper jeg alltid med diskettstasjoner på stasjonære - i tilfelle det skulle være nødvendig. Men dette problemer er kun på XP uten noen Service Pack, hvis du har en XP med SP1 eller fortrinnsvis SP2, skal ikke dette være noe problem. Men å skru på IDE emulering ville ikke jeg sett på som et alternativ. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Derfor kjøper jeg alltid med diskettstasjoner på stasjonære - i tilfelle det skulle være nødvendig. Men dette problemer er kun på XP uten noen Service Pack, hvis du har en XP med SP1 eller fortrinnsvis SP2, skal ikke dette være noe problem. Men å skru på IDE emulering ville ikke jeg sett på som et alternativ. 9091681[/snapback] Mener han faktisk måtte skru den av for å installere xp sp2 driverløs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå