Gå til innhold

Ny Gamer pc =)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal nå bestille meg en ny gamer pc, men kan vell ikke si jeg har så altfor mye peiling når det kommer til hardware så hadde håpet på å få noen tips for å få mest mulig ut av penga og kanskje noen tips hvis dere kjenner til et bedre oppsett en det jeg har funnet ut selv :)

 

Prisen på pc'n skal være rundt 10 - 13000 ,-

 

Oppsettet mitt ser foreløpig slik ut:

 

- AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB

- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

- FSP Epsilon 700 FX700-GLN - strømforsyning

- MSI K9A Platinum, ATI RD580+SB600 - hovedkort

- Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

- Cooler Master Centurion 534 - et helt vanlig nøytralt kabinett :)

- NEC DVD-brenner AD-5170

 

Det eneste som skulle mangle nå er skjermkort, noe jeg alltid kvier meg for å lete etter for det er liksom alltid "et bedre" kort ute for 200 - 500 ,- ekstra og jeg lurer da alltid på om det er verdt og spytte i di ekstra kronene?

 

Det skjermkortet jeg hadde tenkt å bestille er : XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 (Link: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329757 )

 

Men det står igrunn mellom det og Gainward GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3

(Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335496 )

 

 

Håper på raske svar da jeg klør i fingra etter å bestille ny pc :D

 

Mvh - iz3 :)

Endret av iz3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg vil anbefale dette oppsettet https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=2738

 

Jeg kjører dette, og det funker temmelig greit. jeg har ikke med lydkortet som står, pluss musematte og slikt, da jeg ikke følte noe behov for det..

 

Men hvis jeg var deg så ville jeg kjørt det oppsettet og bare utvidet til 4 gb ram, og i stedet for en e6600 prosessor så ville jeg hatt en e6700, og i stedet for 8800 gts ta et 8800 gtx kort. tror du havner under 13000 da...

 

jeg har e6600, 4gb ram og 8800 gts kort, og jeg får 9100 poeng i 3dmark 06 men vista ultimate 64 bit (husk at du må ha 64-bit for å kunne kjøre med 4gb ram eller mer)

kan absolutt anbefale oppsettet, jeg kjører alle de nyeste spillene og ingenting går tregt. Og intel prosessor, med det får du mest for pengene spesielt hvis du venter noen uker til når intel senker prisene med 50%. ikke kjøp AMD sånn som tingene er nå..

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarer!, ja kommer nok til å vente litt før jeg velger meg ut en prossessor siden prisene er på vei ned om ikke så lenge.

 

Jeg kommer nok til å kjøre Windows XP så lenge jeg kan. noen spesielle grunner til at jeg kanskje burde tenke å gå over til Vista? jeg har iallefall ikke fått med meg noen reelle grunner til at jeg skulle ha byttet enda :D

 

I bunn grunn er jeg jo ute etter en litt røff gaming pc så om prisen skulle overstige "budsjettet" mitt så er jo ikke det noe problem da jeg gjerne vil ha en pc som jeg kanskje slipper å oppgradere di neste 2 årene, innenfor rimelighetens grenser da :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg så ville jeg kjørt på med vista 64-bit, har selv brukt ultimate 64-bit en stund nå og liker det bare bedre og bedre. har ikke opplevd noen form for krasjing og alt jeg har prøvd av programmer fungerer kjempebra.

Pluss at selve brukeropplevelsen i vista gjør at for min del er det uaktuellt å gå tilbake til xp. pluss at det er jo vista som er fremtiden, xp kommer nok til å være brukbart en stund til. men mer og mer ting blir utviklet til vista. pluss at directx 10 kommer bare til vista, så du kan glemme å spille f.eks crysis med xp.

 

når det er sagt så er det jo en ytelsesforskjell mellom xp og vista, for min del så er det en forskjell på ca 300 poeng i d3mark06.

det ofrer jeg med glede for den bedre brukervennligheten i vista.

og har du en kraftig pc så kommer du neppe til å merke noen forskjell i spill mellom disse to os'ene, det gjorde ihvertfall ikke jeg.

pluss at denne forskjellen kommer til å bli rettet opp etterhvert som det kommer servicepacks til vista, så jeg bekymrer meg ihvertfall ikke.

 

vista er fremtiden... men det finnes folk som enda sverger til windows 2000, velg selv

Endret av breisladd
Lenke til kommentar

Nei det blir nok ganske annerledes en mitt originale oppsett.

 

Skal prøve å få satt opp et nytt oppsett bare jeg bestemmer meg for hvem deler jeg skal gå for :)

 

Største forandringen blir vell at jeg kommer til å satse på en quad core prossesor fra intel om prisene skulle synke litt. jeg er fortsatt litt usikker på skjermkortet da jeg kunne tenkt meg å bruke alt fra 4 - 6 tusen kun på kort.

 

i bunn grunn så er jeg jo ute etter en litt "hardcore" gaming pc som kan holde ved meg en stund :)

Lenke til kommentar

hehe :) Det er iallefall ingen dårlig pc, men jeg tror og mener det er plass til noen forbedringer på noen av delene som t.eks en annen prossessor da intell mest trolig skal senke sine priser om ikke så altfor lenge og det da kan være aktuelt å kjøpe quad core istedet for dual core.

 

Så det ser jo ut som det er muligheter til noen forbedringer :)

Lenke til kommentar

hvis du skal ha en ren gaming pc, er det nesten tull å kjøpe en quad-core prosessor pga at nesten ingen spill / programmer kan utnytte en quad-core prosessor fullt ut enda.. så jeg mener at pr. dags dato så er intels e6700 https://prisguiden.no/product.php?productId=45528 prosessor den råeste gaming-prosessoren på markedet (til en fornuftig pris vel og merke)

så når eventuellt spill og liknende kan utnytte quad-prosessorer så er det nok på tide å oppgradere pcen uansett, så jeg mener at det er bedre å vente til den tid, og heller bruke de kronene du ellers ville brukt på en quad-core og legge de i et heftigere skjermkort, tror du får mer ytelse for pengene da...

Lenke til kommentar

Her er oppsettet som jeg mener er råest til en fornuftig penge:

 

Asus P5K 1057,-

Cooler Master Ammo 533 698,-

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB (2stk) 1750,-

Intel Core 2 Duo E6700 2412,-

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA 795,-

Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA 886,-

XFX GeForce 8800 Ultra Extreme 5414,-

Samsung DVD Recorder 18x +R/+RW -R/-RW DVD-RAM 245,-

Zalman CNPS9500AT 350,-

 

Totalt 13607,-

Lenke til kommentar
Her er oppsettet som jeg mener er råest til en fornuftig penge:

 

Asus P5K                        1057,-

Cooler Master Ammo 533  698,-

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB (2stk)    1750,-

Intel Core 2 Duo E6700            2412,-

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA  795,-

Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA    886,-

XFX GeForce 8800 Ultra Extreme          5414,-

Samsung DVD Recorder 18x +R/+RW -R/-RW DVD-RAM    245,-

Zalman CNPS9500AT                            350,-

 

Totalt                                                  13607,-

9094844[/snapback]

passer alle de delene sammen?

Lenke til kommentar

Dette så jo ut som et bra oppsett ja! kvier meg egentlig litt for å gå fra amd til intel siden jeg har brukt amd så lenge jeg kan huske og vært storfornøyd! men om intel sine quad core prossesorer skal synke om ikke så lenge så må vell dette være et bedre valg?

 

etter det jeg har hørt vil det komme noen spill neste år som vil kunne utnytte disse prossesorne? mulig jeg tar feil her, men er kun det jeg har hørt :) og om dette er tilfelle er det vell liksågreit å spytte i en grei quad core prossesor allerede nå ? :)

Endret av iz3
Lenke til kommentar

Mystikal1 : mener at alle delene skal passe sammen ja..

 

iz3 : ja, klart det hvis du er amd mann, men det er ubestridt faktum at det er intel som leder på ytelse kontra pris.. du får mer for pengene når du handler intel.. jeg personlig har ikke hatt noen problemer med intel prosessor..

 

jeg ville bare ha handlet en e6700 nå når prisen blir redusert, og så heller kjøpe en fetere prosessor om et par år til når den prosessoren kanskje ikke greier å kjøre de råeste spillene. det kommer til å skje mye utvikling på de to årene, er bedre å kjøpe en litt billigere nå og så heller en rå quad-prosessor om en stund til når spillene kan utnytte quad fullt ut..

men tror at det vil ta veldig lang tid før en e6700 prosessor går ut på dato.. du får sinnsykt mye for pengene for tiden, og hvis du er en "vanelig gamer" så mener jeg at en e6700 vil holde i lange baner en god stund fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...