Gå til innhold

Gjør alle døde til organdonorer!


Hvordan bør ordningen være?  

433 stemmer

  1. 1. Hvordan bør ordningen være?

    • Man er donor med mindre man reserverer seg.
      223
    • Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg.
      115
    • Man må si enten ja eller nei.
      55
    • Sånn som i dag. (De pårørende avgjør.)
      40


Anbefalte innlegg

Mitt eget forslag:

 

Organdonasjon: De som ønsker å donere får organer dersom de trenger det, de som ikke ønsker å donere organer får ikke organer dersom de trenger dem...

Med mindre det finnes organer i overflod, selvfølgelig..:

 

I effekt vil forslaget bare bety at de som ikke er organdonorer alltid stilles bakerst i køen når det kommer organdonorer som er syke.

Fremdeles må det være et krav at de som mottar organer blir organdonorer.

 

Er det noen som ser noen grunn til at det ikke skal være slik?

 

De som sår korn, høster korn.

De som velger å sitte å se på at andre sår, får bare smake dersom ingen som som sår trenger produktene, og kun dersom de er villig til å betaler for dem.

 

Barn under 18 trenger ikke være donorer for å bli prioritert, mens alle over 18 må registrere seg som organdonorer for å bli prioritert.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et forslag som nevnes her, eller et faktisk forslag som er blitt tatt opp i en organisasjon/et parti?

 

Forøvrig ble temaet organdonasjon tatt opp på helgens årsmøte i Nordland AUF. Vi mener at alle har rett på hjelp, enten de er organdonorer eller ikke, men det skulle også gjøres slik at donorkortene ble avskaffet, og alle over fylte 18 år var donorer, om de da ikke reserverte seg mot det. Dette forslaget skal sendes videre til styret i Nordland AUF, og kanskje derifra til Arbeiderpartiet og regjeringen.

Lenke til kommentar
men det skulle også gjøres slik at donorkortene ble avskaffet, og alle over fylte 18 år var donorer, om de da ikke reserverte seg mot det.

 

Hva er galt med dagens ordning hvor man aktivt må si seg villig til organ-donasjon? Ved å snu det opp-ned slik dere foreslår, dvs. at man automatisk er donor medmindre man har reservert seg, gjøres nok bare for å utnytte at folk generellt er treige til å ta standpunkt. :whistle:

Lenke til kommentar

Men det er jo åpenbart at eneste grunn til at den type forslags-formulering dukker opp, er at "staten" trenger organer. Siden det tidvis er mangelvare på organer, vil dere liksom løse det ved å ta "et smart triks". Det skinner tydelig godt i gjennom.

 

Det normale for majoriteten av mennesker er å bli begravd med organer inntakt. Det unormale/ekstreme ønsket som gjelder noen få, er organtransplantasjon. Det eneste logiske vil derfor være at det er de som ønsker "ekstreme løsninger", også bør være de som aktivt må melde seg interessert i donasjon.

 

Men skulle ikke forundre meg om et slikt forslag faktisk får flertall på Stortinget.. I motsatt fall vil de som er imot, bli møtt med "argumentet" at de ikke vil være med "å redde liv" ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke da bare innføre tvangsdonasjon?

 

På denne måten er det ikke tvang:

 

Du tar valget:

"Jeg ønsker å være donor, og ønsker å bli prioritert dersom jeg havner i donorkø".

 

eller

 

"Jeg ønsker IKKE å være donor, og ønsker IKKE å bli prioritert dersom jeg havner i donorkø".

 

Men alle vil være prioritert sier du?

Den som er med på leken... den får tåle at noen røsker hjertet ut av ditt livløse bryst for å redde andres liv siden du ønsker å få andres hjerte dersom du trenger det.

Lenke til kommentar
Men det er jo åpenbart at eneste grunn til at den type forslags-formulering dukker opp, er at "staten" trenger organer.

 

Og hvem er staten i dette tilfelle da?

 

Spørsmålet om hvorfor organdonasjon ikke er standard er høyst gyldig. Er det virkelig noen som tror at legene i Norge vil ta livet av deg så de kan redde en annen?

 

Selv om de kunne redde flere andre personer ved å la deg dø ville dette aldri skjedd, blandt annet fordi dette med organmatching er såpass komplisert. Det er utallige personer som har innsyn i denne prosessen og at noe slikt skulle skje er nesten utenkelig.

 

Gå så tilbake til sitasjonen slik den er i dag hvor tusener dør i organkø... hva er verre? At legene kan ta en del av kroppen din du ikke trenger lenger og bruker denne eller disse til å redde opptil flere andre personer, eller at majoriteten av befolkningen til slutt dør av "naturlige årsaker" fordi man ikke finner en riktig "spare part"?

Lenke til kommentar
Er det et forslag som nevnes her, eller et faktisk forslag som er blitt tatt opp i en organisasjon/et parti?

 

Forøvrig ble temaet organdonasjon tatt opp på helgens årsmøte i Nordland AUF. Vi mener at alle har rett på hjelp, enten de er organdonorer eller ikke, men det skulle også gjøres slik at donorkortene ble avskaffet, og alle over fylte 18 år var donorer, om de da ikke reserverte seg mot det. Dette forslaget skal sendes videre til styret i Nordland AUF, og kanskje derifra til Arbeiderpartiet og regjeringen.

Jeg synes dett virker som et utmerket forslag. For min egen del er kroppen noe jeg ikke har bruk for den dagen sjela rusler, derfor kan den godt gis bort som vrak.

Lenke til kommentar
Tja, en random ukjent person er mindre verdt enn liket til f.eks min mor i mine øyne.

Gi meg en god grunn til at jeg skal bry meg, og ikke kom med det vanlige "fordi du kan redde livet deres" tullet, eller "det er det riktige å gjøre".

Fordi situasjonen like godt kan være motsatt. Du eller din mor kan dø fordi noen andre tror det har noe å si hvordan man ser ut når man er død. Om du har overbevist deg om at du ville synes det var greit hvis du kom i en sånn situasjon er det sannsynligvis bare fordi du har ekstremt dårlig innlevelsesevne. Jeg støtter ideen om et donorregister, og at bare de som er oppført som donorer skal kunne motta organer. Folk som er for egoistiske til å stå der før de blir syke bør evt. komme sist i alle køer.

 

Verdien av pene lik har man forøvrig vært ganske mye inne på før i denne tråden. Liket råtner og blir fort kvalmt og stinkende uansett hvordan man måtte se ut når man blir begravet.

Lenke til kommentar
Det er min kropp, og jeg vil selv bestemme om noen andre skal få bruke en del av den. Ikke staten.

 

Det er faktisk ikke din kropp når du er død, nei. Og vennligst slutt å bruke "staten" som skjellsord.

 

Hvorfor stoppe med organdonasjon? Legestudiene og andre foskningsorganisasjoner har behov for lik, hvorfor ikke bruke samme praksis her. Og er det ikke sløsing med biologisk materiale å begrave eller kremmere likene, hvorfor ikke kompostere de, eller kanskje transformere de til dyrefor eller kunstgjødsel? Eller kanskje dette er en smule respektløst mot de døde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...