Gå til innhold

Gjør alle døde til organdonorer!

Hvordan bør ordningen være?  

433 stemmer

1. 1. Hvordan bør ordningen være?

• Man er donor med mindre man reserverer seg.
      223
    • Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg.
      115
    • Man må si enten ja eller nei.
      55
    • Sånn som i dag. (De pårørende avgjør.)
      40

Anbefalte innlegg

Jeg vil nå at man kan være donor, men det skal ikke være tvang  :nei:

9244930[/snapback]

Hvorfor? Altså, om din organer kunne ha reddet et titalls liv, hvorfor ikke gi dem fra deg, når du ikke trenger dem? Det er jo bare utrolig teit!

9269577[/snapback]

Har du donorkort? ærligtalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lite plausibelt for det første, da det ikke vil være lov og dessuten uetisk. For det andre er det større sannsynlighet for at noe slikt vil skje i dag, når det er større mangel på organer.

AtW

9115021[/snapback]

Ohh, fordi folk bryter aldri loven og gjør aldri noe uetisk. :roll:

* Gå ut av tråden for jeg har egentlig ikke noe her å gjøre *

Lenke til kommentar

Jeg foreslo:

Donorkort -- eller ingen mottagelse av donerte organer fra ikke-familie, med mindre man blir donor selv.

Ikke bloddonasjon, kun organer.

Er det virkelig noen her som åpent sier at de ønsker å motta lunger dersom en blir ødelagt av høyenergi-skader (fall, påkjørsel, skuddskader), kreft eller gift/syreskader -- som ikke ønsker å donere sine lunger dersom noen trenger dem?

Blir som å være grisen i den gamle filmen om høna som skulle bake...

Eller den vinnende rotten i rotteracet...

Eller en som diskuterer på internett og vinner...

Lenke til kommentar

Er det så rart om folk har lyst til å graves ned i jorda i ett stykke uten å bli slaktet for deler først? Er da nok folk allerede som spretter frem og skal kreve alt mulig straks noen dør, skal folk begynne å sloss om liket også nå, i tillegg til alle eiendelene?

Lenke til kommentar

Alle som sier "Jeg driter i hva som skjer med kroppen min etter jeg er død".

Tenk nå litt på om du ville sett broren din, moren, faren din osv blir skjært opp og "tømt".

Men samtidig støtter jeg forslaget, siden det på mange måter kan redde mange liv!

Lenke til kommentar

Tenk nå litt på om du ville sett broren din, moren, faren din osv blir skjært opp og "tømt".

Men samtidig støtter jeg forslaget, siden det på mange måter kan redde mange liv!

9275119[/snapback]

Nå er det vel heller ikke snakk om at familien tvinges til å se på?

AtW

Lenke til kommentar

Det at enkelte ikke liker den tanken kommer nok mest av at dette ikke er vanlig nok i dag. Dersom 90% var donore ville folk tenkt svært anderledes. Dessuten så tror jeg de aller fleste ville blitt glade dersom "onkel tobias" redder livet til et annet menneske.

Lenke til kommentar

9275119[/snapback]

Nå er det vel heller ikke snakk om at familien tvinges til å se på?

AtW

9275209[/snapback]

Det er handler om personrett til å bestemme over sin egenkropp.

Staten bør ligge unna andres kropp.

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål, men ikke like vanskelig som abortspørsmålet.

Jeg vil helst være like hel når jeg skal i jorden, mye på grunn av at jeg regner kroppen min som noe hellig, ikke nødvendigvis på en religiøs måte, men likevell hellig.

Noen ganger føler jeg at post-mortem donasjoner blir litt som likskjending,

men hvis det kan redde et liv, kansje livet til noen jeg kjente før jeg kreperte, så blir det fort vanskeligere å svare.

Hvis det var livet til broren min det gjalt, NP! Ta så mange nyrer dere vill!

Hvis det var livet til en kjederøykende voldteksforbryter som bare kunne reddes ved at han fikk hjertet mitt, njaa ... Ikke så sikker lenger.

Såvidt jeg vet vil man ved å skrive seg opp på "organgiverlisten" ikke kunne reservere seg for hvem organene eventuelt går til, som fks. "bare nære slektninger" eller "bare folk jeg gikk i speideren med"

Og ville det være moralsk forsvarlig å utelukke visse grupper fra listen?

Hvis en hardbarka nynazist som var organdonor ville ekskludere utlendinger og jøder fra muligheten til å bli reddet av en eventuell transplantasjon med hans organer, ville det være mulig?

Det er som sagt et vanskelig spørsmål, og jeg har enda ikke funnet et svar som passer beina mine.

Men svaret på poll'en blir vell "Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg."

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar

Blir å dra det langt men, hvis Staten skulle ha rett til å ta/kreve alt kroppen vår ikke trengte, kunne de forlangt at alle skulle tappes for en halvliter blod to-tre ganger pr. år. Dessuten skal det visstnok være bra for helsa. Blodbankene må vel ofte importere blod, så behovet er der nok.

Ser for meg Dr. Frankenstein's ambulerende "blodsuger-team" som kommer hjem til deg med slanger & remedier for å innkreve Statens andel. :p

Hva med nyrer? Vi kan overleve med ett stk. Skal Staten ha rett til å ta ut den andre? Det kan jo redde et liv og alt det der.. :)

Lenke til kommentar

Støtter forslaget.

Det med og se brorn, mamma eller pappa bli skjert opp er en ille sak, men det går jo til noe godt. Man kan faktisk redde et menneskeliv!

Hvorfor skal ikke en stakkars mann med kreft i hjerte få lov til og leve ? fordi at en død egoistisk mann som ikke lenger er blandt oss vil bli begravet hel ?

Hvordan hadde det vært for deg og ligge på sykehuset i desperat kamp om og finne en donor. Så tenker du da på alle de friske lungene, nyrene osv osv som blir kastet bort. På grunn av at dem heller skal få rotne bort under jorden sammen med livet til han som trenger den ?

Jeg har ialefall tenkt og bli organdonor så fort jeg får sjansen til det.

Lenke til kommentar
Støtter forslaget.

Det med og se brorn, mamma eller pappa bli skjert opp er en ille sak, men det går jo til noe godt. Man kan faktisk redde et menneskeliv!

Hvorfor skal ikke en stakkars mann med kreft i hjerte få lov til og leve ? fordi at en død egoistisk mann som ikke lenger er blandt oss vil bli begravet hel ?

Hvordan hadde det vært for deg og ligge på sykehuset i desperat kamp om og finne en donor. Så tenker du da på alle de friske lungene, nyrene osv osv som blir kastet bort. På grunn av at dem heller skal få rotne bort under jorden sammen med livet til han som trenger den ?

9280339[/snapback]

Hvorfor spiser du mer enn du trenger? Det er så egoistisk når andre dø av sult.

Hvorfor har du mer klær enn andre? Det er så egoistisk når folk dø av kulde

Hvorfor kan du bruke mer penge enn andre? Det er så egoistisk når andre er fattig

Hvorfor kan ikke alle komme til norge? Det er så egosistisk!

Så kan vi forsette forever....

Dette er noe som jeg kaller for "sosialistisk idioti"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Støtter forslaget.

9280339[/snapback]

Hvorfor spiser du mer enn du trenger? Det er så egoistisk når andre dø av sult.

Hvorfor har du mer klær enn andre? Det er så egoistisk når folk dø av kulde

Hvorfor kan du bruke mer penge enn andre? Det er så egoistisk når andre er fattig

Hvorfor kan ikke alle komme til norge? Det er så egosistisk!

Så kan vi forsette forever....

Dette er noe som jeg kaller for "sosialistisk idioti"

9280397[/snapback]

Er det ikke en liten og stor forskjell her. Er vel sikkert litt lettere og donere noen kroppsdeler når en er dau, en og stoppe fattigdommen og sulten ? tror du ikke ?

Men alle moner drar og jeg gjør mitt beste for og bidra med min del..

Lenke til kommentar
Er det ikke en liten og stor forskjell her.

Ikke bland forskjell og prinsipp.

Du vil ikke dø av mindre mat, i samme prinsipp som, "du ikke vil bry deg nå du dø."

Ideologi er basert på prisipper, og i dette tilfelle, uhumanistsik prinsipp.

Mao: "umoralsk tvang."

eks 2:

Kinas et barnspolitikk: Hvorfor føler det vesten at Kommunistiskeregjeringen diktert det kinesiskefolket, når "bare et barn" skader ingen?

Fordi det er umoralsk tvang.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Støtter forslaget.

Hvor kommer det fra det å måtte se på dette? Det ar da i høyeste grad frivillig (dvs man får vel neppe lov til engang) , jeg har ikke så lyst til å se på at familien min brenner opp heller, men jeg har da ikke noe imot kremering av den grunn.

AtW

Lenke til kommentar

Ja nettop derfor, jeg lever med den tanken at ethvert meneske eier sin egen kropp og skal ha mulighet til å ta egne frie valg i livet - og i døden.

Det å tvinge folk til å bli organdonor føles utrolig feil for meg.

Helt greit å oppfordre folk til organdonasjon og blodgivning, men hvis den oppfordringen blir til tvang, så har noe gått fryktelig galt.

Lenke til kommentar

Absolutt, om en ikke vil, så vil en ikke. Men deler bare mine tanker rundt temaet..

Selvfølgelig er det en forskjell. Dette er en forskjell du som menneske kan gjøre. Om du står med valget om og stoppe sulten og fattigdommen ? ville du ikke gjort det da ? Akkurat det samme som du får spørsmål om og redde noen andres liv når du likevel er død?

Nei, ble nå nevnt oppe tidligere her i tråden om og se moren og faren bli kuttet opp og slikt, så måtte jo gi et svar på det. Men ja, det er vel frivillig. Men noen går vel sikkert uansett ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...