Gå til innhold

Gjør alle døde til organdonorer!


Hvordan bør ordningen være?  

433 stemmer

  1. 1. Hvordan bør ordningen være?

    • Man er donor med mindre man reserverer seg.
      223
    • Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg.
      115
    • Man må si enten ja eller nei.
      55
    • Sånn som i dag. (De pårørende avgjør.)
      40


Anbefalte innlegg

Menneskekroppen er en handelsvare i dag. Fattige land, samt kriminelle organisasjoner, benytter deler av den fattige befolkningen til å "høste" organer.

 

Siden dette er svært kostbart, hadde dette vært et svært lite marked for disse om den veslige verden hadde vært selvforsynt med organer.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/1412348.stm

9197284[/snapback]

 

Å dra frem det gode gamle "legaliser det - så blir det ikke så ekslusivt" argumentet biter jeg ikke på.

 

Organer er og blir ferskvare. Ikke bare er man avhengig av att rett person dør på rett tidspunkt, men også at organmottaker er tilgjengelig / mottagelig for organet innenfor ett gitt tidsintervall (varierer fra organ til organ). Ved å gjøre legalisere at man tar organet uten samtykke, vil jobben for den som skal skaffe organet bli lettere. Organet kan høstes fra en donor som geografisk er mye nærmere mottakeren og man slipper kostnaden ved privat utført kirurgi. (de som driver med organhandel får småpenger for organene sammenlignet med hva kirurgien koster).

 

Jeg er redd for at dersom en utro lege finner ut (utifra mine journaler) at jeg er en passende donor for en som trenger ett organ, og som er villig til å legge penger på bordet for å "forulempe meg" - så vil vi ha flyttet problemet inn i vesten.

 

Enhver motorsyklist vil da (eksempelvis) være ett levende supermarked på hjul... (død som følge av hjernedød er svært utbredt i ved ulykker på sykkel.)

 

I tillegg vil jeg fortsatt fastholde individets rett til å bestemme over egen kropp. (Den retten kvinner kjempet hardt for da de fikk gjennom lovgivningen rundt selvbestemt abort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å dra frem det gode gamle "legaliser det - så blir det ikke så ekslusivt" argumentet biter jeg ikke på.

Argumentet er vel heller øk tilgangen på organer med 2'000%, så vil redusere antall syke mennesker.

 

..Ved å gjøre legalisere at man tar organet uten samtykke..

Jeg mener at det skal være "Ja, med mindre man har reservert seg" ikke "Vi tar dem uansett"

 

Jeg er redd for at dersom en utro lege finner ut (utifra mine journaler) at jeg er en passende donor for en som trenger ett organ, og som er villig til å legge penger på bordet for å "forulempe meg" - så vil vi ha flyttet problemet inn i vesten.

Det er ulovlig og kan gjøres i dag også. Det letteste ved noe slikt er nok å "fikse" et samtykke.

 

I tillegg vil jeg fortsatt fastholde individets rett til å bestemme over egen kropp.

Ja, innenfor visse rammer. Du har ikke full frihet over egen kropp i dag. Du har for eksempel ikke lov til å ta ditt eget liv, gå naken, gjøre fra de. Du vil dessuten få retten til å si at "Jeg ønsker ikke å donere".

Lenke til kommentar
Jeg er redd for at dersom en utro lege finner ut (utifra mine journaler) at jeg er en passende donor for en som trenger ett organ, og som er villig til å legge penger på bordet for å "forulempe meg" - så vil vi ha flyttet problemet inn i vesten.

Hvis du er så paranoid skjønner jeg ikke hvorfor du går med donorkort. Hvorfor skulle ikke legene tenke det samme når du kommer på operasjonsbordet med donorkort? Hvis de er så skruppelløse kan de like godt bare la deg "forsvinne" og ta organene uavhengig av om du har meldt deg som donor eller ikke.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Å "stjele" organer fra en som ligger på ett operasjonsbord (på ett offentlig sykehus) vil kreve at hele operasjonsteamet "er med på leken". Dvs. mellom 6 og 10 personer. Lite gjennomførbart..

Det står en haug med personer i kø for organ, så om det skal være noen særlig vits i å legge penger på bordet må man allerede stå først, eller ta livet av en haug med folk så køen forsvinner. Det er vel uansett et felles register som gjør at legene kan vite hvem som er potensielle donorer argumentet ditt virker mot, ikke om man skal ha ja eller nei som standardsvar. Nei som standardsvar vil om du skulle ha rett bare bety at det blir mer risikabelt å si ja.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke holdt meg helt og holdent oppdatert, men om noen vil donere sine organer, så bør det skje om de selv har bestemt seg for det.

 

Kroppen min, er min og bare min. Om noen skal få lov til å gå rundt med mitt hjerte etter at jeg er død, så skal det skje med min tilatelse, ikke uten.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det skal være "Ja, med mindre man har reservert seg

Denslags prinsipp har jeg "hatet" helt tilbake til diverse bok, cd -og dvd klubber som månedlig sendte oss diverse produkter "fordi vi ikke hadde reservert oss/takket nei". :p

 

Så jeg mener at kun ved et skriftelig JA til donasjon, bør man ha lov å fjerne organer.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det skal være "Ja, med mindre man har reservert seg

Denslags prinsipp har jeg "hatet" helt tilbake til diverse bok, cd -og dvd klubber som månedlig sendte oss diverse produkter "fordi vi ikke hadde reservert oss/takket nei".

 

I komersielle samenhenger er dette selvsagt en uting, men for samfunnetsbeste er jeg for.

 

Det slik verneplikten fungerer. Man er "Ja" og må si i fra dersom man har en grunn til å bli "Nei".

Lenke til kommentar

Fra 0-16 -- la foreldrene / pårørende bestemme.

16 år gammel får folk spørsmålet -- og kan forandre svaret så lenge de lever.

 

Anta at alle er organdonorer...

-- med mindre de eller deres foresatte har reservert seg mot det

-- og kun dersom pårørende samtykker, eller donoren har sagt ja

 

(Man bør kunne gi sine organer selv om sine kjære ikke ønsker det.)

Lenke til kommentar
Jeg mener at det skal være "Ja, med mindre man har reservert seg

Denslags prinsipp har jeg "hatet" helt tilbake til diverse bok, cd -og dvd klubber som månedlig sendte oss diverse produkter "fordi vi ikke hadde reservert oss/takket nei". :p

 

Så jeg mener at kun ved et skriftelig JA til donasjon, bør man ha lov å fjerne organer.

9201397[/snapback]

 

Dette er et "once in a lifetime" tilbud som bare kommer i en eneste gratispakke...

 

Dårlig sammenligning! :p

 

Men hei -- akkurat nå føler jeg meg litt egoistisk, når jeg ser alle nekterene der ute.

 

Hva med å bare kunne motta organer før fylte 35 dersom man takker ja til å bli organdonor, og blir tvunget til å være organdor resten av livet -- og kun får organer etter fylte 36 dersom man har sagt ja når man fylte 36?

 

Jeg vil ikke akkurat at lungen min skal redde livet til en person som ikke var villig til å ofre lungen sin dersom situasjonene våre var motsatt.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Ja, og så kunne vi ha obligatorisk blodgivning/sparing med innskuddsbok :

 

Doktor : Hmm Olsen her har store blødninger, og trenger 3 liter blod.

Sykesøster : Det går ikke, iflg kontoutskriften har han kun gitt 1.5 liter.

Doktor : Kredittverdighet? Har han familie med store innskudd?

Sykesøster : Ja, han har en bror som har skutt inn 7 liter og ikke et eneste uttak. Skal vi ringe han og høre om han vil låne broren 1.5 liter med .5 liters rente? Dersom han overlever vil han kunne betale det tilbake på et år dersom han gir .5 liter hver 3.mnd

Doktor : God ide.

Sykesøster : Broren gikk ikke med på det - han hadde en gravid kone, som kanskje kan få behov ved fødselen.

Doktor : Hva med Cresco-Blodkort eller "blod- her og nå" finansiering?

Sykesøster : Det gikk i orden, men nå må han gi blod i 10 år for å betale ned gjelden - men han overlever i det minste..

Doktor : Bra - da opererer vi. :tease:

 

Ikke akkurat organdonering, men blodgivning er kanskje enda viktigere en organdonering - det berører så mange fler. Burde det da ikke være obligatorisk med blodgivning også?

 

Jeg er forresten ikke for "enig inntil det motsatte er sagt" prinsippet som flere her ønsker. Tok opp dette temaet i bloggen min for over 1 år siden når Bergen Arbeiderparti foreslo det samme.

Lenke til kommentar

Blodgiver-eksempelet var elendig.

 

Det er ikke snakk om å gi fra deg noe du trenger eller utsette deg for ubehageligheter.

 

Det er snakk om å gi fra deg det foreldrene dine ga deg før du ble født, etter din død.

 

Nå begynner jeg å bli mer og mer sikker på at jeg ikke vil gi livsviktige organer til nektere...

 

Får skrive et notat ved siden av donorkortet mitt...

 

Alvorlig talt: Jeg fatter ikke at folk som nekter å donere gledelig vil ta i mot en lunge dersom de trenger den.

Eier de ikke moral?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg vil nå at man kan være donor, men det skal ikke være tvang  :nei:

9244930[/snapback]

Er det virkelig tvang om man kan reservere seg? Man snur jo simpelthen opp-ned på standardsvaret, men tillater likevel at hvert individ kan velge selv. Det høres ikke ut som tvang på meg. Skattesystemet bygger på tvang. Om en kunne velge å ikke betale skatt, ville jeg klassifisert det som valgfritt.

 

Dessuten, trenger du virkelig de organene når du ligger der og råtner i graven? Det kan være mange som ved glemsel eller ulykke ikke får ytret sin aksept, og dermed uvittig kaster bort en gyllen mulighet til å redde liv. Er det ikke bedre at de som har sterke meninger i slike saker - de som av prinsipp IKKE vil donere sitt kjød, får avskrevet seg på forhånd, mens de som ikke har noe imot det (men som ikke orker å lage noe styr) og de som gjerne vil hjelpe, heller tas hensyn til? Ennvidere tror jeg nå, i hvert fall vil jeg håpe, at majoriteten av alle nordmenn ville redde andres liv på den ubetydelige bekostning en slik donasjon faktisk utgjør, og at det dermed sparer mye byråkrati når en setter standardsvaret til flertallets valg.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Jeg vil nå at man kan være donor, men det skal ikke være tvang  :nei:

9244930[/snapback]

Hvorfor? Altså, om din organer kunne ha reddet et titalls liv, hvorfor ikke gi dem fra deg, når du ikke trenger dem? Det er jo bare utrolig teit!

9269577[/snapback]

Det er noe med verdigheten til den avdøde. Enkelte kan føle at dette blir feil. Når det gjelder et individ, er det ikke individet som skal få bestemme over seg sjøl?

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/17/506468.html

 

Folk burde ikke engang ha rett til å reservere seg. Dette burde være en selvfølge. Hva faen skal man med kroppen sin når man ikke er til lenger!? Det er vel kristenfundamentalistene som har funnet et bibelvers som sier at organdonasjon er synd... :nei:

9089943[/snapback]

 

Vengligst påpek hvor i bibielen det står at det å donere organer er en synd, eller gtfo.

 

Jeg stiller mine organer til disposisjon, men jeg kan godt forstå at andre ikke ønsker det.

9090239[/snapback]

 

Står helt sikkert noe om at døde personer må få ligge i fred en eller annen plass. Du finner argumenter for de fleste saker hvis du bare kan bibelen godt nok...

 

Men syns man i utganspunktet skal donere organene sine, men hvis man har veldig mye i mot det, så kan du skrive deg av listen. Ville nok minsket donosjonskøen betraktelig.

Lenke til kommentar
Altså, om din organer kunne ha reddet et titalls liv, hvorfor ikke gi dem fra deg, når du ikke trenger dem? Det er jo bare utrolig teit!

9269577[/snapback]

Fordi samfunnet oppfatter det som et etikk/verdispørsmål hvor det skal være tillatt for enkeltindividet å si NEI. I likhet med organdonasjon, er også abort legalt her i landet, men på samme tid gir man sykehusansatte rett til å si NEI til å delta i abort-inngrep, hvis det strider mot den enkeltes verdisyn.

Lenke til kommentar
Altså, om din organer kunne ha reddet et titalls liv, hvorfor ikke gi dem fra deg, når du ikke trenger dem? Det er jo bare utrolig teit!

9269577[/snapback]

Fordi samfunnet oppfatter det som et etikk/verdispørsmål hvor det skal være tillatt for enkeltindividet å si NEI. I likhet med organdonasjon, er også abort legalt her i landet, men på samme tid gir man sykehusansatte rett til å si NEI til å delta i abort-inngrep, hvis det strider mot den enkeltes verdisyn.

9272664[/snapback]

Eller som så å si det er en moral rettighet for en enkelt individuel.

Hvis man går lengre inn til saken. blir det da kommunisme...

 

Og alle vet at kommunisme funker som det griner; Inkludert Kina.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...