Gå til innhold

Gjør alle døde til organdonorer!

Hvordan bør ordningen være?  

433 stemmer

1. 1. Hvordan bør ordningen være?

• Man er donor med mindre man reserverer seg.
      223
    • Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg.
      115
    • Man må si enten ja eller nei.
      55
    • Sånn som i dag. (De pårørende avgjør.)
      40

Anbefalte innlegg

Vengligst påpek hvor i bibielen det står at det å donere organer er en synd, eller gtfo.

9090239[/snapback]

Har ikke påstått at det står i Bibelen.

Kan ikke la tro og følelser forhindre at man kan kanskje kan finne ut hvordan man kan kurere farlige sykdommer.

9090874[/snapback]

Riktig. Skal vi få verden framover, kan vi ikke ta hensyn til religiøse tåpeligheter.

Kroppen din er ikke statens eiendom, ikke nå, og ikke etter du er død. Å forlange at staten skal kunne bruke din kropp til medisinske forsøk eller donor-deler uten samtykke, er rett og slett forkastelig.

9090892[/snapback]

Forkastelig!? Kroppen min er i hvert fall ikke min når jeg er død. Det er bare døde celler. Jeg gir faen i hva som skjer med den, og også du kommer til å gi blanke i hva som skjer med kroppen din. Du eksisterer ikke lenger. Organene kan brukes til å redde menneskeliv. Det er alt annet enn forkastelig.

Om du velger å kalle folk som vil bestemme over sin egen kropp, død eller ikke, egoist, får du vel bare gjøre det.. Det er fullt mulig å registrere seg som donor, og jeg kan vel bare oppfordre deg til å gjøre det.

9090952[/snapback]

Valget er enkelt: skal friske organer A: ligge og råtne i en død kropp eller B: redde et menneskeliv. Velger man A, vil jeg si man er umåtelig egoistisk.

Jeg vil ikke at mine organer skal bli donert bort etter at jeg har gått bort.

9090975[/snapback]

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange mener vel at man må respektere de døde. Jeg er fullt for å respektere livet som de avdøde hadde. Men man må se på det slik at en død kropp kun er enda en død kropp, og den livløse kroppen kan redde de som er i live, til å fortsette å leve. Det er jo mye viktigere å respektere noen som lever enn en livløs kropp

Lenke til kommentar
Det er mye enklere for folk som vil donere å melde seg som donor.

Overasker meg at det ikke er flere som gjør dette.

9090988[/snapback]

De er nok ikke enkelt nok. Ikke finnes det sentrale registre heller - det er avhengig av at du har donorkort på deg, og har informert dine nærmeste.
Lenke til kommentar
Mange mener vel at man må respektere de døde. Jeg er fullt for å respektere livet som de avdøde hadde. Men man må se på det slik at en død kropp kun er enda en død kropp, og den livløse kroppen kan redde de som er i live, til å fortsette å leve. Det er jo mye viktigere å respektere noen som lever enn en livløs kropp

9091121[/snapback]

Helt enig. Det går ikke an å respektere noe som ikke eksisterer. Greit nok at de etterlatte vil ha en grav å gå til, men hvilken rolle spiller det om liket seks fot under mangler et par innvendige organer? Det er jo råtnet bort etter noen måneder uansett. Å tviholde på organene etter sin død, vil også jeg kalle manglende respekt for livet. Respekt for levende >>>>>>>>>> respekt for døde.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal noen få mine organer når jeg er død? Mine organer er mine selv om jeg død, det lever litt av meg inni de og da føler jeg at det bare er feil å gi dem bort selv om jeg er død.

9091251[/snapback]

For at de skal overleve, vel! Du kan ikke eie noe når du ikke eksisterer. Aner en viss ironi, hehe...

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri tatt imot et organ fra ett annet menneske....

9091348[/snapback]

Så du ville heller ha dødd enn å ta imot et organ fra et annet menneske? Det får så være ditt valg. Faktum er at folk står på ventelister i flere år for å få tak i et organ som kan redde livet deres, og listene vokser for hvert år som går i Norge.

Det er derfor ikke til å legge skjul på at det er et sterkt økende behov for flere organdonorere, og denne praksisen, noe lik den allerede implementert i Spania, vil helt klart øke tilbudet.

Lenke til kommentar
Ja jeg ville død istedenfor å ta imot et organ fra et annet menneske.

9091445[/snapback]

Dette handler ikke bare om deg. Det handler om alle de andre millioner av mennesker som potensielt kan trenge et organ, og om alle dem som faktisk står på ventelisten.

Og en kan vel fremdeles være organdonor, skjønt en personlig ikke ville ønske å ta imot organer selv?

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Jeg blir kvalm av all egoismen her jeg. Håper myndighetene driter i hva dere mener og river de ut av kroppene deres.

Organdonering burde være en selvfølge for alle.

Når du er dau så spiller det ingen rolle om du mangler innmaten eller ikke. Fordi du er dau, det er ikke noe du engang.

Lenke til kommentar

Helt klart... men staten skal ikke få organene mine også.. faan snart skal de vel ha sjela mi også.. vel greit nok, kunne godt ha tenkt meg å være donor, men ikke under tvang. Da skal jeg dø i en bilkræsj der bilen etterpå begynner å brenne... ha, bruk noen av de organene dere ! arr :p

Lenke til kommentar

IMO så bør hver enkelt ta det valget selv. Staten bør heller få opp et sentralregister for oss som vil bli donorer. Nå må vi gå rundt med et donorkort og informert våre nærmeste, selv da kan en av mine nærmeste sette seg på bakbeina og nekte legene å ta mine organer selv om jeg vil det selv. Og hvor ofte ligger ikke donorkortet mitt hjemme og støver ned en plass? Får håpe jeg dør hjemme så de finner kortet mitt...

Lenke til kommentar
Kroppen din er ikke statens eiendom, ikke nå, og ikke etter du er død. Å forlange at staten skal kunne bruke din kropp til medisinske forsøk eller donor-deler uten samtykke, er rett og slett forkastelig.

9090892[/snapback]

Tror det er lett og si inntil noen i familien eller i nære venner trenger et organ og køen kan være så lang at vedkommende stryker med. Jeg er villig til å gi mine nikotin tilsmurte organer hvis det skulle trenges. Fin tanke at jeg kanskje redder noen hvis livet mitt skulle ebbe ut

Lenke til kommentar
Kan alle som dør, være donorer?

Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus. Det er i prinsipp ingen nedre eller øvre aldersgrense for å være donor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...