Gå til innhold

Win XP og Skandiabanken


Bulle

Anbefalte innlegg

siden Skandiabanken selv ikke gidder å svare: fungerer WinXP og Skandiabanken nå ?? Dvs går nedlasting av sertifikater problemfritt? Statistisk sett skulle det være stor sannsynlighet for at noen i dette forumet bruker Skandiabanken, banken som ikke suger gebyrer......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SkandiaBanken fungerer utmerket med Windows XP og IE 6.0 SP1, det eksisterer derimot noen få tilfeller hvor man ikke får logget seg inn, til tross for at man sletter sertifikat og laster ned et nytt. Ukjent hva som forårsaker dette. Det er da to alternativer, laste ned og bruke Opera eller Netscape, eller reinstallere XP. Det siste er vel lite aktuelt, men det har fungert for de som har gjort så, til tross for at man kjører alle patcher på nytt!

Lenke til kommentar
SkandiaBanken fungerer utmerket med Windows XP og IE 6.0 SP1, det eksisterer derimot noen få tilfeller hvor man ikke får logget seg inn, til tross for at man sletter sertifikat og laster ned et nytt. Ukjent hva som forårsaker dette. Det er da to alternativer, laste ned og bruke Opera eller Netscape, eller reinstallere XP. Det siste er vel lite aktuelt, men det har fungert for de som har gjort så, til tross for at man kjører alle patcher på nytt!

 

Når jeg nevnte SP1 så gjaldt det servicepack'en til Windows XP, mulig du mener det samme ?

Lenke til kommentar

Bulle: Jeg mente egentlig begge deler, men hovedsaklig gjelder problemet Explorer sin SP1.

 

Angående sletting av sertifikater som du svarte på... Man skal ikke slette noen filer, alt gjøres via nettleseren. På følgende måte:

 

Internet Explorer 5.x og 6.x:

 

- Velg "Verktøy" (tools)

- Velg "Alternativer for Internett" (Internet options)

- Velg "Innhold" (content)

- Velg "Sertifikater" (certificates)

- Merk sertifikatet du ønsker å slette og velg "Fjern" (remove).

- Trykk "Ja" (yes) på dialogboksen du nå får opp.

- Trykk "Lukk" (close) og "OK"

- Lukk Internet Explorer. I enkelte tilfeller må du også restarte maskinen.

 

Hvis du ikke har verktøy (tools) som et alternativ i nettleseren kan du gjøre følgende:

- Gå på "Startknappen" (i windows)

- Velg "Innstillinger" (settings)

- Velg "Kontrollpanel" (Control Panel)

- Der kan du velge "Alternativer for internett" (Internet Options). Følg så oppskriften over.

 

Netscape 4.7x:

 

- Trykk på knappen "Security" i menyen på nettleseren (hengelåsen).

- Velg "Certificates", deretter "Yours".

- Merk sertifikatet du ønsker å slette, velg deretter "Delete".

Bekreft at du ønsker å slette sertifikatet i den dialogboksen som kommer frem. Hvis det er flere sertifikater i dialogboksen som kommer frem må du gjenta slettingen til alle sertifikatene er slettet og navnet ditt er borte.

 

- Velg deretter linken "Signers". Let frem sertifikatet som heter "SkandiaBanken", merk det og slett det på samme måte som det personlige sertifikatet ditt.

 

Netscape 6.x

 

- Trykk på "Edit"

- "Preferences"

- Trykk på pilen foran "Privacy og Security"

- Trykk på "Certificates"

- Trykk på "Manage certificate"

- Marker dine sertifikater og trykk "Delete", deretter "OK"

- Trykk bort dette vinduet ved hjelp av krysset oppe i høyre hjørne

- Trykk "OK"

 

Opera:

 

- Gå på "File"

- Velg "Preferences"

- Velg "Security"

- Klikk på knappen "Personal"

 

Du får nå opp en rute med sertifikatet ditt. Klikk på "Delete" slik at navnet ditt blir borte i ruten til venstre.

Lenke til kommentar
Bulle: Jeg mente egentlig begge deler, men hovedsaklig gjelder problemet Explorer sin SP1.

 

Angående sletting av sertifikater som du svarte på... Man skal ikke slette noen filer, alt gjøres via nettleseren. På følgende måte:

 

 

Greit nok, men ikke alle har regimer hvor dette er tillatt, feks overivrige IT-avdelinger som skal styre alle innstillinger i Windows

 

Min løsning fungerer hvis muligheten du skisserer er blokkert, og man får tilgang til mappa hvor lokale innstillinger ligger.

 

Men nok om det, jeg ser ut til å ha fått svar på mitt spørsmål. Takk

Lenke til kommentar
Greit nok, men ikke alle har regimer hvor dette er tillatt, feks overivrige IT-avdelinger som skal styre alle innstillinger i Windows

 

Dette er sikkert et sidespor, men jeg måtte bare ta det opp. Det er kanskje en grunn til at "overivrige IT-avdeliger" har en viss kontroll over hvilke innstilliger brukerne får lov til å "kødde med" og ikke. En kan jo tenke seg at ulike brukere kan få ulike rettigheter, men det vil da bli et slit uten like å administrere, og kostnadene vil gå rett i været.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...