Gå til innhold

Ny GPS telefon; N95 eller 6110 Navigator ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal ha en mobil med GPS så bør du velge 6110.. 6110 er overlegen med GPS i forhold til N95, og 6110 er klar i bruk med GPS med en gang du tar ut fra pakken. Med N95 må du blant annet kjøpe kart før du kan bruke GPS.. På 6110 følger det med kart.

Lenke til kommentar
Om du skal ha en mobil med GPS så bør du velge 6110.. 6110 er overlegen med GPS i forhold til N95, og 6110 er klar i bruk med GPS med en gang du tar ut fra pakken. Med N95 må du blant annet kjøpe kart før du kan bruke GPS.. På 6110 følger det med kart.

9089790[/snapback]

Takk for raskt svar. Ser det skiller nesten 2000 kroner i pris på disse også :p

Lenke til kommentar

9089790[/snapback]

Takk for raskt svar. Ser det skiller nesten 2000 kroner i pris på disse også :p

9089805[/snapback]

N95 har bedre kamera enn 6110, og den har WiFi. Den har også klart høyere pris (som du har nevnt) og dårlig batteritid.

Dersom bedre kamera og WiFi ikke er noe must, ville jeg gått for 6110 Navigator. Jeg har den selv, og er meget godt fornøyd. Navigeringen går bra, og det hele skjer meget raskt. I tillegg er 6110 rask i menyene, og har bra med internminne. Dessuten koster det ikke en dritt å bruke navigeringen. Med 6110 + billader + bilholder er jeg tilstrekkelig godt utrustet til mitt behov.

Som Uylum2 skriver, er den klar til bruk med en gang du tar den ut av pakken.

Man kan laste ned Nokia Maps til den også (det som N95 bruker), i tillegg til Route 66, som opprinnelig er på telefonen, men disse kartene kan ikke brukes om hverandre. Da må man betale for å navigere med Nokia Maps men man kan bruke den innebyggede GPS-enheten. La meg nevne at kartene til Nokia Maps er trege i bruk, kanskje fordi de inneholder mer data.

Alternativt går det an å kjøpe en annen eller billigere telefon, og heller investere i en separat bluetooth-GPS eller pakke med GPS og kart. Da kan man bruke dette på en rekke telefoner (forutsatt at GPS-programvaren støttes av telefonen), og er ikke bundet til én telefon.

Uansett hva du gjør, er det nyttig å ha GPS på mobilen, spesielt hvis den er innebygget. Da har man den for hånden hvor man ferdes.

Dersom man bruker GPS mye, vil man kanskje heller vurdere en "vanlig" GPS. Jeg bruker det for det meste på ferie, men det har jo forekommet at jeg har savnet det ellers også. Med 6110 er ikke det noe problem.

Får håpe utvalget av mobiler med innebygget GPS-mottaker blir større med tiden.

Lenke til kommentar
6110 navigator er angivelig raskere enn N95.

Men, jeg har lest N95 er bedre til bilnavigering enn 6110 navigator er.

Ps. jeg ville uansett vurdert en bil-gps, som du får fra ca. 1700kr og oppover, om formålet er å bruke den i bil.

9094277[/snapback]

N95 (eller Nokia Maps) er kanskje bedre på navigering enn Route 66 (som 6110 har). Prisen er at det går tregere, pluss at det koster penger å navigere med Nokia Maps.

Når det gjelder bil-gps, må man vurdere dette ut fra behov, som jeg skrev ovenfor. Jeg kjøpte en bil-gps i fjor til danmarksferien, men solgte den, fordi jeg hadde lite bruk for den, og ikke hadde lyst til å sitte med en gps til flere tusen kroner, som jeg omtrent ikke brukte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger inn et spørsmål i denne tråden i stede for å slippe å starte en ny....

Jeg trenger en GPS og jeg trenger en ny Mobil. Jeg tenker da på 6110 Navigator.

Spørsmålet er om kartene som følger med er gode nok til bynavigering i byer som stavanger, oslo og kristiansand?

Og kanskje viktigst av alt: Koster det penger å bruke GPS funksjonen? Løper det tellerskritt, gprs trafikk osv?

Lenke til kommentar
Slenger inn et spørsmål i denne tråden i stede for å slippe å starte en ny....

Jeg trenger en GPS og jeg trenger en ny Mobil. Jeg tenker da på 6110 Navigator.

Spørsmålet er om kartene som følger med er gode nok til bynavigering i byer som stavanger, oslo og kristiansand?

Og kanskje viktigst av alt: Koster det penger å bruke GPS funksjonen? Løper det tellerskritt, gprs trafikk osv?

9228887[/snapback]

Kartene skulle være gode nok til å navigere i de byene du nevner, og mange flere. Det finnes egne bykart å få kjøpt, men om disse er ennå mer detaljerte, vet jeg ikke. Det følger med en DVD med en rekke tilleggskart, som det kan kjøpes lisens til. Lisens kan også kjøpes direkte fra navigatorprogrammet, men jeg har ikke prøvd det.

Det koster ikke noe å bruke GPS. Kartene (Norge, Sverige, Danmark og Finland) er allerede på minnekortet, som man selvfølgelig husker å ta backup av når man har fått telefonen i hus.

I markedsføringen heter det at man kan begynne å bruke GPSen med en gang, og det stemmer godt.

Nokia har også et kartkonsept som heter Nokia Maps. Dette består av gratis kart, man kan laste ned og overføre til minnekortet så lenge man har plass. I tillegg kan man bruke kart på steder man ikke har lagt inn kart til på minnekortet, men da overføres kart/data over GPRS, som koster penger. Man må dessuten betale må man betale et gebyr for å kunne bruke Nokia Maps til GPS-navigering. Nokia Maps behøver også programvare installert på PCen og mobilen.

Det går an å bruke Nokia Maps på 6110 i tilllegg til Navigatorprogramvaren og Route 66-kartene, men kartene er ikke kompatible med hverandre. Likevel synes jeg det er fint å ha gratis kart over land utenom Norden tilgjengelige via Nokia Maps, samtidig som jeg jo har Navigator og norden-kart, som kom med telefonen.

Lenke til kommentar
Disse GPS`ene i de aktuelle telefonen, er de brukelige også utenfor ordinære veier, feks hvis man står på en fjelltopp?

Jeg skal også ha 6110 eller N95, evt E65 dersom GPS ikke kan vise annet enn ordinære veier.

9229254[/snapback]

De kartene det her er snakk om, er kun for veier, altså GPS først og fremst beregnet for bil (men sykkel, MC og til fots går også greit). Poenget er at det ikke dreier seg om topografiske eller nautiske kart.

Lenke til kommentar
Vil man ikke få en posisjonering dersom man står i marka heller? Greit nok at man ikke får en ruteplanlegger fra skauen og inn til byen, men posisjonering og plassering på et kart får man kanskje?

9231208[/snapback]

Du kan alltids få opp posisjon i lengde og breddegrader, men plassering på et kart får du ikke i programvare som er laget for bilkjøring. Du kan alltids bruke Google Maps til å få et satelittbilde av der du står, men dette koster penger i form av datatrafikk.

Lenke til kommentar

Du kan alltids få opp posisjon i lengde og breddegrader, men plassering på et kart får du ikke i programvare som er laget for bilkjøring. Du kan alltids bruke Google Maps til å få et satelittbilde av der du står, men dette koster penger i form av datatrafikk.

9247730[/snapback]

Det var jo interessant, er det noen enkel måte å få til det på?

Lenke til kommentar

Med Google Maps åpner det seg jo opp en helt ny verden! Fungerer kartene fra Google bra i naturen, slik som en annen skrev her? Et poeng med å bruke mobilen på turer i skog og mark må jo være at mobilen har brukbart batteri. Er det noen som har testet dette i praksis, med 3G, Google-kart, navigator og kanskje radio eller MP3 påslått i dag etter dag?

Lenke til kommentar

Ikke kjøp noen av de.. GPS-funksjonene til Nokia er helt latterlig dårlige. Skal du ha en god telefon med innebygd GPS som virkelig fungerer bra er eneste alternativet HTC. HTC P3300 eller P3600. Eller så kommer P3600i snart som er en oppgradert versjon av P3600. Jeg hadde Nokia N95 i en uke før jeg leverte den tilbake. Knirkete, dårlig kvalitet og GPS'en var ubrukelig. :(

Nå er jeg kanskje litt hard mot Nokia, men etter alle aggresjonsutbruddene jeg hadde da jeg var i bil, midt i Los Angeles og den dritten ikke fungerte, så fortjener Nokia litt smekk der.. Det tok 15 minutter å finne satelitter, kjørte jeg feil så enten hang den seg, eller så brukte den nye 15 minutter på å beregne ny rute. Det eneste jeg fikk brukt den til var å finne ut hva slags restauranter osv som var i nærheten av der jeg var. . Testet den også i Oslo da jeg kom hjem i Norge og den var selvfølgelig like dårlig der. ...

Så nå er jeg tilbake til HTC/Qtek som jeg alltid har brukt og det fungerer som vanlig strålende. TomTom Navigator 6 til Pocket PC er identisk med fritt-stående TomTom-GPS'er og du kan alltid stole på at de fungerer som de skal, både til fots og i bilen.

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar

Både testen i Amobil og i Dingz er tydelige på at Nokia 6110 Navigator er bedre enn N95. For den som er ute etter en ren GPS-telefon ser det jo ut til at Navigator svarer til forventningene. Et viktig poeng er jo at du får den for under tre tusen kroner.

Jeg har brukt GPS både til lands og til vanns og skulle gjerne ha visst om dette faktisk fungerer tilfredsstillende uansett hvor man befinner seg - eller om det bare er mobilprodusentene som er gode å markedsføre seg.

:hmm:

Lenke til kommentar

Tror ikke Dekar er helt oppdatert på N95. Ja, det han beskrev var nok tilfelle i juni. Etter siste FW fungerer gps veldig bra, faktisk raskere fix enn mine erfaringer med TomTom6 på pda. Jeg gikk over til å bruke N95 framfor Ipaq med TomTom6 når jeg kjørte i sommerferien.

Også min N95 hadde slark i sliderfunksjonen, men dette rettet verkstedet på dagen uten kostnader for meg. Jeg opplever kvaliteten på N95 som svært bra.

Lenke til kommentar

Det er i så fall svært raskt i oppstarten av programvaren, men i det hele betyr det ikke så mye om det er 10 eller 5 sek. Etter å ha kommet ut fra tunneler har jeg fix igjen i løpet av noen få sekunder. Softwaren fra Smart2go er ikke dårlig, og min erfaring med N95 er små forskjeller mot TT6. Det er en feil i N95 og det er beregnet ankomsttid som ofte er dobbelt så lang som virkeligheten. Dette tror jeg Smart2go vil fikse, ettersom det er en kjent svakhet. TT6 har fotoboksvarsling og det ser jeg som TT6 sin store fordel. Det kostet meg kr 2000 i sommer å ikke ha dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...