Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

har programmert mye C# og noe VB i .NET 1.1 og 2.0 men byttet nylig jobb og her er det mange gamle prosjekter som er skrevet i VB (urk!) vha Visual Studio 6.

Jeg ser etter en kjapp ScreenCast eller tutorial eller lignende som kan gi meg an kjapp innføring i dette steinalder-greiene slik at ikke overgangen blir altfor vanskelig.

Er det noen som kan gi meg noe inputs her, og kanskje en kjapp forklaring på hva som er forskjellene? Lurer mest på enkle ting som hvordan kompilere, debugge, legge inn referanser til moduler/prosjekter/whatever...

Vet at endel av det som er laget her er plug-in moduler til MS Word og lignende, så om noen orker å forklare hvordan slike kompileres og brukes hadde det vært kjempefint :)

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser aadnk skriver, så jeg gjør det kort.

- VB6 har ikke skikkelig objektorientering, men er stort sett prosedyrebasert.

- VB6 sin Integer datatype er 16-bit! Long er 32-bit! i vb.net er Short 16-bit, Integer 32-bit og Long 64-bit

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Du finner nok en mengde relevante artikler dersom du søker etter VB6 .NET eller noe liknende, enskjønt disse er mer tiltenkt VB6-programmerere som planer om å migrere til VB.NET (forskjellene belyses dog).

Personlig vil jeg si hovedforskjellen er at VB6 er mindre objektorientert (primitive datatyper er ikke også klasser) og har et meget begrenset rammeverk. Blant annet må en ofte ty til API-deklarasjoner for å utføre noe utover vanlige, trivielle oppgaver, noe som kan gjøre overgangen fra .NET-verden noe forvirrende (du vil nok stifte bekjentskap med vår gode venn CopyMemory).

I tillegg støttes ikke C-sjargongen som ble inkludert i VB.NET - verditildeling ved deklarering (Dim A As Integer = 2) så som bit-shift (<< og >>) samt A += 1 (skrives A = A + 1) er eksempelvis ikke tillatt.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...