Gå til innhold

Home Server RTM sluppet

Anbefalte innlegg

Noen som har kjennskap til hvordan HS vil takle disker som død? F.eks RAID5 vil jo takle en død disk uten problemer. Per i dag kjører jeg 2xRAID5 i Windows server, og den eneste fordelen jeg ser med å kjøre HS er enklere administrasjon, men et krav da er jo at dataintigret beholdes ved trøbbel.

9091097[/snapback]

Software-raid? :S

Lugubert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"It does not use RAID, but instead uses a RAID-like drive pooling system with built-in redundancy. Expanding capacity is as simple as adding additional drives internally or externally via USB. We can't say for sure, but we have a feeling if you were to unplug that external drive, your data wouldn't go with it since it's probably spanned across the array."

http://www.engadget.com/2007/01/08/windows...s-rundown-scre/

du kan dog hacke til raid5 på xp.

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

Endret av Squeegie
Lenke til kommentar

Ser for meg å bygge en totalt lydløst (vifteløs) media-pc med en liten SSD til OS. Media kan da lagres rett til en Windows Home Server, stående i en bod eller kjeller. Det er viktig for meg å vite at dataene er trygt lagret og med de diskprisene vi har i dag spiller det ikke store rollen om en ekstra disk går med til redundans. Dersom ikke dette er mulig får jeg heller bare prøve noe annet.

Har gledet meg mye til WHS, nettopp pga. brukervennligheten som Microsoft uten sidestykke er best på. Synd dersom de har strippet den for all nyttig funksjonalitet.

Lenke til kommentar
"It does not use RAID, but instead uses a RAID-like drive pooling system with built-in redundancy. Expanding capacity is as simple as adding additional drives internally or externally via USB. We can't say for sure, but we have a feeling if you were to unplug that external drive, your data wouldn't go with it since it's probably spanned across the array."

http://www.engadget.com/2007/01/08/windows...s-rundown-scre/

du kan dog hacke til raid5 på xp.

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

9095221[/snapback]

Skulle gjerne hatt noen mer teknsike detaljer om hvordan dette fungerer når drev faller ut fra denne felles "storage-poolen", ellers er det jo litt underlig at den ikke støtter software-raid. Det er jo viktig funksjonalitet i en filserver.

AtW

Lenke til kommentar

Det har funksjonaliteten til et RAID, men det er sømløst for brukeren. RAID er vanskelig å administrere for en vanlig bruker uten kunnskap. På Windows Home Server så legger du til disker, usb, sata eller hva pokker du vil og de blir med i poolen av lagringsplass tilgjengelig på serveren i ett stort volum.

Det er så langt teknisk jeg kan gå, kjenner det ikke i detalj, men det er uten tvil mye White papers om dette.

Lenke til kommentar
Det har funksjonaliteten til et RAID, men det er sømløst for brukeren. RAID er vanskelig å administrere for en vanlig bruker uten kunnskap. På Windows Home Server så legger du til disker, usb, sata eller hva pokker du vil og de blir med i poolen av lagringsplass tilgjengelig på serveren i ett stort volum.

Det er så langt teknisk jeg kan gå, kjenner det ikke i detalj, men det er uten tvil mye White papers om dette.

9095464[/snapback]

At det er tilgjengelig i en stor pool er langt ifra funksjonaliteten til raid, har det redundans? Hvordan er ytelsen?

AtW

Lenke til kommentar

9095464[/snapback]

altså automatisk jbod?

Lenke til kommentar
Lagringsservere til privat bruk har ofte veldig lave krav til maskinvaren ut over at den må takle store harddisker og et raskt nettverkskort. Dette betyr at Microsoft vil tvinge folk til å kjøpe en ofte unødvendig maskin for å få Windows Home Server.

9089956[/snapback]

Og hva er de urimelige maskinkravene du sikter til? Jeg sjekket og fant ut at systemkravene er en Pentium III på 1 ghz, med 512 RAM og 70 GB med HDD.

Med andre ord så kan du sette opp hjemmserveren med de billigste komponentene som er å få tak i.

9093623[/snapback]

De spesifikasjonene der er like lite verd som en tomt på Jupiter så lenge de ikke lar seg kombinere med Windows Home Server. Microsoft krever at man kjøper en splitter ny maskin for å få brukt Windows Home Server. Hvis du klarer å få tak i en splitter ny maskin med Pentium III 1GHz prosessor og 70GB harddisk så skal jeg bli imponert. Link gjerne til nettbutikken eller butikken som selger en slik ny (=ubrukt) maskin med den nevnte Windows-versjonen på.

Lenke til kommentar
De spesifikasjonene der er like lite verd som en tomt på Jupiter så lenge de ikke lar seg kombinere med Windows Home Server. Microsoft krever at man kjøper en splitter ny maskin for å få brukt Windows Home Server. Hvis du klarer å få tak i en splitter ny maskin med Pentium III 1GHz prosessor og 70GB harddisk så skal jeg bli imponert. Link gjerne til nettbutikken eller butikken som selger en slik ny (=ubrukt) maskin med den nevnte Windows-versjonen på.

9096285[/snapback]

Tomt på Jupiter...Jatakk :D

Meeen, som enkelte andre påpeker så er det sannsynlig at vi får en retail versjon ganske snart, eller får enkel tilgang til OEM-versjonen. Minimumskravene ser uansett ut til å være i nærheten av det man kan få til med en mini-itx basert maskin så selv om hjemmebyggerne ikke får tilgang til dette OSet så er det ikke umulig at vi får mulighet for å kjøpe noen *skikkelig* små windows baserte servere etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Gratiskonkurrent som gjør det samme, eller i det minste NOE av det samme??

9098664[/snapback]

Ubuntu Home Server (Kommer trolig mot slutten av året)

Ellers så er det mulig å sette opp en filserver med omtrent hva du vil av egenskaper ved hjelp av en rekke Linux-distroer, FreeBSD, Solaris eller andre gratis operativsystemer. Egenskapene velger du i form av moduler/programmer og kan være alt fra vanlig filtjening i et lokalt nettverk til streaming, backup, synksonisering, raid-konfigurasjoner, ulike grensesnitt fra enkelt til vanskelig alt etter smak og behag, automatiserte oppgaver, web-tjening, epostserver og mye annet. Det fine er at du kan velge en distro med den vanskelighetsgraden, det utseendet og de egenskapene du selv ønsker.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at man kan få så godt som akkurat de tjenestene du vil ha med diverse gratis alternativer, men mener bestemt slike løsninger IKKE er en direkte konkurrent til WHS. Selv ikke Ubuntu Home Server.

WHS er først og fremst men for folk uten teknisk kompetanse som trenger en lagrings/backupløsning mm. Disse kjøper en ferdig boks på Elkjøp el., og er ikke interessert i å hverken lære linux eller bygge egen server selv.

Ikke missforstå meg, det er fullt mulig å lage diverse linux/bsd løsninger med de samme tjenestene, og i tillegg få tilpasset tjenester WHS ikke har, men slike løsninger er idag først og fremst ment for folk med over gjennomsnittlig teknisk kompetanse, eller med spesielle behov.

Lenke til kommentar
Gratiskonkurrent som gjør det samme, eller i det minste NOE av det samme??

9098664[/snapback]

Ubuntu Home Server (Kommer trolig mot slutten av året)

Ellers så er det mulig å sette opp en filserver med omtrent hva du vil av egenskaper ved hjelp av en rekke Linux-distroer, FreeBSD, Solaris eller andre gratis operativsystemer. Egenskapene velger du i form av moduler/programmer og kan være alt fra vanlig filtjening i et lokalt nettverk til streaming, backup, synksonisering, raid-konfigurasjoner, ulike grensesnitt fra enkelt til vanskelig alt etter smak og behag, automatiserte oppgaver, web-tjening, epostserver og mye annet. Det fine er at du kan velge en distro med den vanskelighetsgraden, det utseendet og de egenskapene du selv ønsker.

9098866[/snapback]

Glemte og si at jeg bruker windows :innocent:

For de kan vel ikke brukes om hverandre?

Lenke til kommentar
WHS er først og fremst men for folk uten teknisk kompetanse som trenger en lagrings/backupløsning mm.  Disse kjøper en ferdig boks på Elkjøp el., og er ikke interessert i å hverken lære linux eller bygge egen server selv.

En viktig ting man bør avklare i slike debatter om brukervennlighet hos det ene og andre OS, er hva hvor folk skal starte.

Som du sier er dette primært beregna på folk som ikke setter opp systemet selv, og jeg tror du har rett der. Men samtidig hevder mange litt for hardnakket at f.eks linux er så mye vanskeligere å bruke enn Windows. Men ofte forutsetter de da at Linux skal installeres fra scratch, og sammenlikner med en preinstallert Windows-maskin. Det blir litt urettferdig. Derfor håper jeg at flere PC-produsenter begynner å levere ferdige servere med Linux eller et annet OS på :thumbup:

En annen ting er når folk argumenterer med at folk allerede kan Windows. Det blir også feil, for det folk flest kan er å bruke Windows til desktop-bruk. Dvs. surfe på nett, sjekke mail, skrive i tekstbehandling. Å sette opp en server for første gang innebærer å sette seg inn i nye løsninger, uansett hvilket OS man velger. Det kan være enkelt eller vanskelig alt ettersom. Å sette opp Win2003 til litt avansert bruk er ganske krevende, og ikke nødvendigvis noe lettere enn Linux for en som ikke har gjort det før. Selv om man har brukt WinXP og andre desktop-Windowser i mange år.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Glemte og si at jeg bruker windows :innocent:

For de kan vel ikke brukes om hverandre?

9099013[/snapback]

Du spør etter gratis løsninger. Da er ikke Microsoft riktig leverandør :whistle:

Linux-servere kan lett dele ut shares til Windows-maskiner gjennom Samba.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Som du sier er dette primært beregna på folk som ikke setter opp systemet selv, og jeg tror du har rett der. Men samtidig hevder mange litt for hardnakket at f.eks linux er så mye vanskeligere å bruke enn Windows. Men ofte forutsetter de da at Linux skal installeres fra scratch, og sammenlikner med en preinstallert Windows-maskin. Det blir litt urettferdig. Derfor håper jeg at flere PC-produsenter begynner å levere ferdige servere med Linux eller et annet OS på  :thumbup:

Såfremt det er et marked for det, vil det skje. Vi ser feks. at Dell er i ferd med å bevege seg over til dette, selv om det langt fra er 100% gjennomført ennå.

At Dell eller noen andre hadde solgt en box med Ubuntu Home Server, hadde absolutt vært en fordel. Både fordi det gir forbrukerene valgmuligheter, og fordi det vil være med å å pushe leverandørene til bedre produkter.

Lenke til kommentar
Såfremt det er et marked for det, vil det skje.  Vi ser feks. at Dell er i ferd med å bevege seg over til dette, selv om det langt fra er 100% gjennomført ennå.

At Dell eller noen andre hadde solgt en box med Ubuntu Home Server, hadde absolutt vært en fordel.  Både fordi det gir forbrukerene valgmuligheter, og fordi det vil være med å å pushe leverandørene til bedre produkter.

9099346[/snapback]

Vi får håpe :thumbup:

Noe slikt bør også være mye enklere enn å få folk til å bytte OS på desktop, siden man ikke trenger bekymre seg om kompatibilitet med programmer/spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...