Gå til innhold

Hva er beste oppløsning til spill ?

Anbefalte innlegg

Skal ha ny skjerm og er usikker på hva som er best og velge til spillebruk.

Vil det være synlig forsjell på 2 "like gode" sjermer hvor den ene er 1600x1200 og den andre 1680x1050 ?Begriper jo at høyere må være bedre men er den lille forsjellen særlig synlig ?.Har også kikket på 24 tommere med 1920x1200.Er dette verd de ekstra pengene ?Jeg spiller mest BF2 og har et 8800GTS som jeg ønsker å få max ut av i bildekvalitet.Har i dag en LG 20" 1600x1200 som jeg er veldig fornøyd med.Tenkte kansje å kjøpe en til men ble litt sugen på noe større.Er det grunn til å tro at en større skjerm med litt lavere oppløsning vil gi meg en dårligere grafikkopplevelse ?Smak og behag kan vel spille inn her og jeg er åpen for all "synsing" om temaet.Tar gjerne imot anbefaling til skjerm,med pristak på 5-6000,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den på 1680x1050 ser ut til å være widescreen og den på 1600x1200 er vanlig.

S¨det kommer an på om du vil ha widescreen eller ikke.

Edit: tror det vil bli for stort med 24 tommer, jeg vil aldri gå over 22 på en spillskjerm.

har en kamerat med 24 tomer og den var sinnsyk stor.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Skal du ha en skjerm med 1920x1200 skal du ha et HEFTIG skjermkort for å dra den grafikken.. ihvertfall hvis du skal kjøre full oppløsning.. Til film i HD er den mest sannsynlig helt fantastisk.

Gå for en wide 22" med 1680x1050 hvis du ser endel på film og tv-serier i wideformat. da forsvinner ikke så mye av skjermflaten til svarte områder.. Er det hovedsakelig spill er det like greit med vanlig 4/3 skjerm. Men det kan endre seg det og.

men wide i Windows er fint det og, da man får plass til mer ved siden av hverandre. To nettlesere samtidig, eller word på ene halvdel og opera/firefox på den andre osv..

Lenke til kommentar
Edit: tror det vil bli for stort med 24 tommer, jeg vil aldri gå over 22 på en spillskjerm.

har en kamerat med 24 tomer og den var sinnsyk stor.

9089473[/snapback]

Kan Aldri bli for stort:P:P

Men til det skjermkortet du har, så er det vel best mellom 20" og 24" og oppløsning på rundt 1600.

Jeg foretrekker widescreen, slipper jeg de "stygge" kantene oppe og nede på skjermene. Både i nye spill og filmer.

Sitter selv på en lcd skjerm 37" med full HD :love:

Så etter erfaring så er widescreen og god/høy oppløsning en kløpper i spill opg film :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du planlegger å oppgradere ofte vil en 23" eller 24" med 1920x1200 være fantastisk til spilling. Men hvis du ikke oppgraderer ofte nok vil du få problemer med å spille de nyeste spillene i full oppløsning. Da kan du f.eks. skru ned til 1680x1050, som vil være ca. 20" stort på en 24" skjerm (veldig grovt regnet, gidder ikke gjøre matten akkurat nå).

Sammenlignet med din nåværende skjerm vil en 23" 1920x1200 skjerm være ca. like høy (23" er 0.48 cm høyere), så du vil da altså få en samme skjermstørrelse som nå, bare med litt ekstra i bredden, som er bra både i film og spill.

Hvis jeg ikke husker feil er vel alle(?) 22"-skjermene TN-paneler, som vil si styr unna hvis du vil ha godt bilde. Men akkurat hvilken skjerm du skal ha kan vel diskuteres når du har bestemt deg for oppløsning/størrelse.

Når det kommer til widescreen vs. 4:3 (vanlig) syns jeg valget er enkelt hvis du spiller og/eller ser mye på film. Både film og spill er mye bedre i widescreen-format, i allfall syns jeg det (og siden widescreen er veldig populært er jeg nok ikke alene).

Lenke til kommentar

Takk.! viktig for meg med best mulig bildekvalitet så skal holde meg unna 22" hvis den har tn-panel.

Begynner nesten å bli sugen på WS men er fremdeles skeptisk til hvordan BF2 tar seg ut i WS.Mener å ha lest at BF2 ikke støtter WS.Vil det da si at man kan få unaturlig strekk i bildet feks, eller annet som "ødelegger" for spillet ?

Jeg er så svinhekta på BF2 at det vil bestemme skjermvalget mitt :!: og det må bli enten 20"1600x1200 eller en større WS skjerm.Mulig jeg går for WS hvis det finnes skjermer med god bildekvalitet.Får leite litt å se.PC,en min består av 8800GTS 640MB og Intel E6700 samt 4GB Ram.Skal oppgradere til 8800GTX så tenker maskina skal klare holde koken i høy oppløsning.

Lenke til kommentar

BF2 støtter widescreen med en kjapp liten modifikasjon av snarveien, men det som da skjer er at toppen og bunnen av bildet blir fjernet (relativt til vanlig 4:3-skjermer), i stedet for at det blir lagt til mer informasjon på sidene. Dette vil altså si at man får litt mindre synsområde på en WS-skjerm sammenlignet med en 4:3-skjerm. Hvor viktig dette oppfattes varierer fra person til person.

Anngående skjermkortoppgradering er det vel ikke sikkert at du trenger å oppgradere fra GTS til GTX, i allfall ikke i BF2. Mulig det er smartere å vente på GeForce 9 (som kanskje kommer før jul) eller R700 fra AMD som kanskje kommer en gang i første halvdel av 2008.

Du har sikker fått det med deg, men det er altså slik at 20-22" WS-skjermer med 1680x1050-oppløsning er "mindre" enn 20"-skjermen du har nå. En 22" skjerm vil fysisk være en del bredere, men oppløsningen er det samme, så det blir nesten det samme som å zoome inn på en 20" WS-skjerm. Det eneste som virkelig er en oppgradering (i allfall IMO) fra skjermen du har nå er en 23" eller 24", og siden BF2 har litt laber støtte for WS syns jeg egentlig du kan spare pengene dine (hvis BF2 er så sentralt som du gir inntryk av).

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...