hojo Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hei Jeg har en Morel elate SW 10" i en 50 liters bassreflex kasse. sub'en spilles av en US amps XT1600.4 (4 kanaler) der 2 av kanalene er brokoblet på suben, mens de to andre er til frontsettet. Sub'en spiller tilsynelatende greit ved lavt volum, men hvis jeg guffer opp litt så begynner den å blafre, så basslyden blir på en måte kvelt av den iriterende blafrelyden. Hva er det som kan til dette? Har prøvd mange forskjellige innstillings muligheter både på forsterker og spiller, men uten noe forbedring. Noen som har noen tips ? Takker for svar! Endret 11. august 2007 av hojo Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er nok bassporten som forårsaker det. Prøv med en port med større diameter for å få ned lufthastigheten i porten Bare husk å samtidig øke lengden for å beholde tuningfrekvensen. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Det er nok bassporten som forårsaker det. Prøv med en port med større diameter for å få ned lufthastigheten i porten Bare husk å samtidig øke lengden for å beholde tuningfrekvensen. 9089563[/snapback] Kan være det ja. men vil dette fororsake at man får blafrelyd i selve elementet også? Det er litt rart at det skal være det som kan til det. fordi porten er jo riktig i forhold til produsentens anbefaling. Endret 17. juli 2007 av hojo Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hør med Pål hos Norsk Elektroakustikk om problemet. Han hjelper deg helt sikkert siden de er importør Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 50 liter til en 10-tommer høres umiddelbart litt stort ut, og sammen med relativt lav Qms og lav slaglengde vil jeg tro (og håpe) at kassen din er undertunet og konstruert for lav system Q, med hovedvekt på kvalitet fremfor kvantitet. Enkelt forklart; lydkvaliteten vil være bra, men effekttåligheten vil ikke være den beste. Mulig en ny kasse er alt som skal til Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Kan ikkje d bli sann av for stor forsterker ? Du kan nå prøve å kun bruke 1 kanal. e ikkje sikker altså.. Endret 18. juli 2007 av baat94 Lenke til kommentar
hojo Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Kan ikkje d bli sann av for stor forsterker ? Du kan nå prøve å kun bruke 1 kanal. e ikkje sikker altså.. 9094641[/snapback] Jeg også trodde at dette kunne være en årsak til problemet, men akkurat samme utfall bare ved bruk av 1 kanal. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) 50 liter til en 10-tommer høres umiddelbart litt stort ut, og sammen med relativt lav Qms og lav slaglengde vil jeg tro (og håpe) at kassen din er undertunet og konstruert for lav system Q, med hovedvekt på kvalitet fremfor kvantitet. Enkelt forklart; lydkvaliteten vil være bra, men effekttåligheten vil ikke være den beste. Mulig en ny kasse er alt som skal til 9094548[/snapback] Mulig du er inne på noe her. subben spiller veldig fint på lav effekt men guffer jeg på litt så begynner det å blafre med engang. Subbkassa er bygd etter følgende spesifikasjoner slik ser kassa ut Slik så det ut under bygging bilde 1 bilde 2 Endret 18. juli 2007 av hojo Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 50 liter til en 10-tommer høres umiddelbart litt stort ut, og sammen med relativt lav Qms og lav slaglengde vil jeg tro (og håpe) at kassen din er undertunet og konstruert for lav system Q, med hovedvekt på kvalitet fremfor kvantitet. Enkelt forklart; lydkvaliteten vil være bra, men effekttåligheten vil ikke være den beste. Mulig en ny kasse er alt som skal til 9094548[/snapback] Mulig du er inne på noe her. subben spiller veldig fint på lav effekt men guffer jeg på litt så begynner det å blafre med engang. Subbkassa er bygd etter følgende spesifikasjoner slik ser kassa ut Slik så det ut under bygging bilde 1 bilde 2 9094969[/snapback] sub'en kan være kortsluttet. min og var slik, det viste seg at ene bananpluggen hadde dutte ut, og laget litt av et sveisemerke i begge pluggene... Lenke til kommentar
hojo Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 50 liter til en 10-tommer høres umiddelbart litt stort ut, og sammen med relativt lav Qms og lav slaglengde vil jeg tro (og håpe) at kassen din er undertunet og konstruert for lav system Q, med hovedvekt på kvalitet fremfor kvantitet. Enkelt forklart; lydkvaliteten vil være bra, men effekttåligheten vil ikke være den beste. Mulig en ny kasse er alt som skal til 9094548[/snapback] Det du sier her nå, vil det si det samme som at det blir for lett for elementet å jobbe når det pøses på mer effekt. 50 l kasse vil rett og slett bli for stort ? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 epifant farer hvertfall ikke med løgn! Det er nå helt sant Og nei... er nok ikke for stor forsterker som er problemet. Elementet i seg selv klarer det fint. Er nok som epifant sier, feil kasse. Prøv med en litt mindre lukket kasse for moroskyld? Lenke til kommentar
hojo Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Nå har jeg tatt ut elementet fra kassa, og latt det spille i friluft. Ble bare enda mer skuffet. Da er det blafrelyd så og si heletiden. blir så klart kraftigere jo mer effekt man pøser på, men det er aldri snakk om mye effekt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Noen elementer kan ha varierende grad av blafrelyder i friluft, men som regel overdøves dette når elementet blir satt i kasse. I ditt tilfelle høres det litt mer "alvorlig" ut, så jeg ville nok hørt med Pål hos Morel om du kan ha fått et element med produksjonsfeil. Pål er en hyggelig mann, så du trenger ikke være redd for å ringe ihvertfall Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 har dårlig tro på blafrelyder pga kassen, tror fortsatt elementer er ødelagt ol. men er veldig spent på hva du finner ut av, så hold oss oppdatert Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 forresten, du er sikker på at kassen din er tett? i min gamle audi 80 så var det så mye fuktighet at kassen gikk opp i limingen, og da blir det ikke mye bass. kjørte på med silikon og 50 skruer, så ordnet dette seg Lenke til kommentar
hojo Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 har dårlig tro på blafrelyder pga kassen, tror fortsatt elementer er ødelagt ol. men er veldig spent på hva du finner ut av, så hold oss oppdatert 9108312[/snapback] Jeg også har dårlig tro på at det er kassa som kan til det nå! er nok sikkert noe feil med elementet. Tror nesten det ikke finnes tettere kasse Med en limflate på nesten 6cm og bruk av Bostik D3 trelim som både er vannfast og frostsikker så tviler jeg på at det er lekasje noen plass. har skjekket det for sikkerhetskyld da Får høre hva Morel Pål sier nå, så da blir det vel forhåpentligvis en løsning på problemet. Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 litervis med lim eller ikke, fuktighet ødelegger treverket der limen er festet, og da hjelper det lite med supermannlim Lenke til kommentar
hojo Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 litervis med lim eller ikke, fuktighet ødelegger treverket der limen er festet, og da hjelper det lite med supermannlim 9109406[/snapback] Kassa er bygd på følgende vis: Alle sidene i kassa er laminert sammen av 19 mm spon 19 mm MDF for å laminere platene sammen brukte jeg sikaflex. deretter så er det lagt på børstet aluminiums laminat på alle sidene. også der ble det brukt sikaflex. deretter ble alle sidene kappet med 45 graders vinkel slik at de så ut som en pyramide uten topp. så ble den siden som skulle ha Morel logo, frest ut v/hjelp av datafres. Så ble kassa limt sammen da ble det brukt lammello (samme prinsippet som tapper bare mer egnet til å føye sammen 90grader hjørne med) og lim der etter presset sammen med flere kilos trykk. Når kassa var ferdig presset, ble hjørnene avrundet med pussemaskin. der etter ble hjørnene lakket med 4 strøk innvendige hjørner er til slutt fuget med sikaflex Vil tro at aluminiums laminten og lakken på hjørnene vil være motstansdyktig mot eventuelt småe mengder med vann Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det ligger nok i at du har skadet elementet. Har du forresten prøvd å tette igjen porten i kassa? Kan jo hende subben trenger litt mer trykk å jobbe mot. Tenker siden du ikke hører blaffringen før du gnur på, når subben står i kassa altså. Det første jeg tenker er porten, så hvis blaffringen forsvinner når du tetter porten bør vel problemet være klart. Subber blaffrer ofte en del når du spiller dem i friluft. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har bygget mange sub`r.. og må si meg enig i epifant sin beskrivelse.. 50 liter på en 10" til bil??? men nå har jeg ikke sett de tekninske spec på elementet,, Prøv et lukket kabinett på 25 liter (dvs ca 20 liter brutto).. Men jeg har erfart av venners tabber at om strøm kablene til forsterker er for "tynne".. dvs forsterker får for lite strøm når det trengs.. dvs ved høyt volum, mye bass.. så kan elementet begynne å blaffre.. forsterker får ikke nok strøm til å ha kontroll på elementet,, Om du har et multimeter, så mål spenning ved forsterker når du spiller.. den bør ligge godt over 12v. Lykke til !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå